Właśnie dziś mija miesiąc od daty wejścia w życie znowelizowanych przepisów dotyczących szkolenia kierowców zawodowych. Nie było łatwo, terminy niedotrzymane, ale jednak w zgodzie z przepisami przejściowymi i tzw. komunikatem o gotowości, ale już szło ku dobremu. Tymczasem - jak się okazuje - w praktyce jest inaczej. Szczegółowy cel ustawowy nie działa. W imieniu naszych Czytelników pytamy więc: - Kto nie rozumie przepisów? Takie zapytanie wysyłamy do Rzecznika Prasowego Ministerstwa Infrastruktury.
Wydane przepisy. Przypomnijmy - po raz kolejny - pakiet przepisów zmieniających szkolenie kierowców zawodowych prowadzone przez ośrodki szkolenia, a tu:
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o transporcie drogowym (2022.180) [kliknij],
- Komunikat Ministra Infrastruktury z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie karty kwalifikacji kierowcy (2022.769) [kliknij],
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (2022.739) [kliknij].
Itd.
Cel zmian. Tu zacytujemy konkluzję przedstawicieli resortu infrastruktury, którzy uczestniczyli w DYSKUSJI NA RATUSZOWEJ poświęconej projektowi aktu wykonawczego, czyli wówczas jeszcze oczekiwanemu rozporządzeniu [kliknij]. Cytujemy:
- Dzisiaj cały proces szkolenia odbywa się w formie „papierowej”. Mianowicie: jak się zapisujemy musimy zrobić coś „papierowo”, jak rozpoczynamy szkolenie musimy zrobić coś papierowo (wysłać do starosty czy urzędu); wysłać informację itd. itd. wysłać papierowe dokumenty i zrobić parę innych rzeczy. To ta administracja jest. Dzisiaj - po wejściu w życie tych przepisów - ta „papierologia” zaczyna nam znikać. Tzn. nie mamy żadnych dokumentów oprócz „odklikania” czegoś w komputerze. Ja myślę, że to jest raczej w drugą stronę. Będą dodatkowe obowiązki związane z każdym modułem, z opisywanie tego szkolenia, w jaki sposób ono się odbywa, ale to nie jest na tyle dodatkowych obowiązków, żeby to - w naszej ocenie - wymagało zatrudniania dodatkowych ludzi - mówił Tomasz Piętka, naczelnik Wydziału Szkolenia Kierowców i Uprawnień do Kierowania w Departamencie Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury. (…) - Przepisy w tym zakresie są korzystne dla przedsiębiorców, zdejmują obowiązki. Dzisiaj przedsiębiorcy muszą coś przekazać do wojewody, dla Centralnej Ewidencji Kierowców. Muszą tego pilnować. Jutro - po zmianach - będzie tak, że wszystko będą wprowadzać do jednego miejsca - do Profilu Kierowcy Zawodowego i to będzie wszystko. Wydaje się, że tutaj będzie tych zadań mniej - dodał Jakub Zbucki, główny specjalista w tym samym Wydziale.
I mały fragment podsumowania tego spotkania: - Mam nadzieję, że to co wprowadzamy, a w szczególności elektroniczny obieg dokumentów w procesie kształcenia kierowców zawodowych zadziała bardzo podobnie jak przy ośrodkach szkolenia kierowców. Troszkę nam się zdarzy, że znikną z rynku te podmioty, które wystawiały dokumenty nie prowadząc szkoleń, że te szkolenia będą w odpowiednim czasie realizowane i nie będą pomijane niektóre rzeczy, które przy wersji „papierowej” prowadzenia szkoleń były możliwe. Systemu komputerowe tych rzeczy nie puszczają i nie pozwalają na realizację np. czegoś wstecz (…) - mówił naczelnik T. Piętka.
Praktyka i pytanie szkoleniowców. Tymczasem do redakcji Tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS wpłynęło pytanie ośrodków szkolących kierowców zawodowych. Brzmi ono następująco: - Czy Ośrodek Szkolenia w świetle Ustawy o kierujących pojazdami - zmian wprowadzonych od 6 kwietnia br. - zobowiązany jest do zgłoszenia informacji o terminie, czasie i miejscu rozpoczęcia kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego oraz przekazywanie informacji do Centralnej Ewidencji kierowców? Czy też może wystarczy zgłaszanie informacji w systemie PKZ? Chodzi o wątpliwość dlaczego urzędnicy nadal wymagają dokumentacji „papierowej”? A miało być bez zbędnej dokumentacji „papierowej”. Część ośrodków nie składa dokumentów papierowych, a urzędnicy ich wymagają. Czyli kto i czego nie rozumie?
Konkluzja. Część ośrodków szkolenia nie wie lub nie rozumie i nie składa dokumentów „papierowych”, tymczasem urzędnicy ich wymagają. OS-y zakładają, iż już przy rejestracji Profilu Kierowcy Zawodowego zawarta tam informacja trafia we właściwe miejsce. Wobec powyższego i praktyki urzędniczej pytamy jak powyżej - powtórzmy: - Czy Ośrodek Szkolenia w świetle Ustawy o kierujących pojazdami - zmian wprowadzonych od 6 kwietnia br. - zobowiązany jest do zgłoszenia informacji o terminie, czasie i miejscu rozpoczęcia kursu kwalifikacyjnego lub szkolenia okresowego oraz przekazywanie informacji do Centralnej Ewidencji kierowców? Czy też może wystarczy zgłaszanie informacji w systemie PKZ?
Czyli kto nie rozumie przepisu? I takie zapytanie - w imieniu naszych Czytelników - wysyłamy do rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury. (jm)