Sejmowa komisja infrastruktury rozpatrzyła rządowy dokument o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działaniach realizowanych w tym zakresie w 2020 roku. Posłowie mówili o potrzebie zmian prawa, przywoływali tragedię w Zduńskiej Woli. Przedstawiciel resortu infrastruktury, wiceminister Rafał Weber informował: - Jeszcze w tym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury złoży do zespołu, który zajmuje się rządową legislacją, projekt ustawy.
Stan bezpieczeństwa drogowego w roku 2020. W dniu wczorajszym w Sejmie odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury [kliknij] poświęcone rozpatrzeniu rządowego dokumentu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2020 roku” (druk nr 1271 [kliknij]). Wiceminister infrastruktury - Rafał Weber wskazywał na spadki statystyk wypadków drogowych, ofiar śmiertelnych, rannych. W trakcie dyskusji podkreślano, iż na odnotowany trend spadkowy zdecydowanie wpłynął okres covidowy. Okres w którym ruch drogowy był zmniejszony, ale jednocześnie coraz częściej wybieranym środkiem transportu był jednak ten indywidualny. Wskazywano na ważną - dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym - rolę realizowanych inwestycji drogowych. Mirosław Suchoń mówił o zarządzaniu ruchem w obszarach miejskich, o kontroli zachowań kierowców w obrębie przejść dla pieszych, pytał o program ustawiania fotoradarów na przejściach dla pieszych w obszarze zabudowanym. Z drugiej strony podkreślano, iż według oficjalnych statystyk w tym samym czasie wzrosło spożycie alkoholu. Mówiono o potrzebie promocji bezpieczeństwa, o wychowaniu komunikacyjnym. Czy tendencja spadkowa utrzyma się?
Resort infrastruktury w sprawie zaostrzenia kar. W trakcie obrad poseł Dariusz Joński pytał wiceministra Rafała Webera o nieuchronność kary w stosunku do sprawcy wypadku w Zduńskiej Woli. W opinii posła przewidziane w kodeksie karnym sankcje dla prowadzących pojazd pod wpływem alkoholu: - Są dość srogie, problem jest raczej z tym, że później zbyt lekkie zapadają wyroki. Poseł pytał czy ministerstwo rozważa wniosek, czy jest procedowane podniesienie wysokości mandatów? Franciszek Sterczewski także pytał o planowane działania w kierunku podniesienia cen mandatów, o poprawę ściągalności mandatów, o plany zwiększenia ilości fotoradarów. Podsumowując oceniał, iż potrzebujemy natychmiastowych zmian prawa. W kwestii restrykcyjności przepisów opinie były podzielone.
Odpowiadając na pytania posłów R. Weber przekazał kilka niezwykle ważnych i oczekiwanych opinii i informacji. Zacytujemy je w pełnym brzmieniu:
* nieuchronność kary: - Też uważam, że kary za tak radykalne łamanie przepisów drogowych, za bandyctwo drogowe np. jeżeli chodzi o wypadek, który miał miejsce w sobotę na Podkarpaciu są zbyt niskie. I tutaj ta nieuchronność kary powinna być 100% i maksymalny jej wymiar powinien takiego człowieka doczekać. To jest kwestia sądownictwa i tutaj - powiem to wprost - presja ze strony polityków też opozycji, jest potrzebna.
* wysokość mandatów: - Jeszcze w tym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury złoży do zespołu, który zajmuje się rządową legislacją projekt ustawy, który będzie zmieniał nie tylko sposób nakładania mandatów z fotoradarów, ale też będzie otwierał ścieżkę do tego, aby za radykalne wykroczenia drogowe móc zmienić wysokość mandatów drogowych. Na tą chwilę mogę tylko tyle powiedzieć. Pozwólcie państwo, że najpierw tę sprawę przedyskutujemy - w taki oficjalny już sposób - w gronie rządowym i później wyjdziemy z tym projektem do konsultacji i uzgodnień międzyresortowych, ale wtedy ten projekt stanie się publiczny, stanie się jawny i będzie podlegał też dyskusowi społecznemu. Potwierdzam - w tym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury złoży do Zespołu Programowania Prac Rządu taki projekt.
Komisja Infrastruktury w wyniku przeprowadzonej dyskusji postanowiła wnieść wniosek o przyjęcie przez Sejm dokument „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2020 roku” z druku nr 1271. Sprawozdanie Komisji (druk nr 1336 [kliknij]) przedstawi poseł sprawozdawca – Piotr Król. (jm)