W tej chwili w Polsce jest pomiędzy 35 a 40 odtj - mówi Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ. - Niestety, ale bezterminowe odłożenie wejścia w życie przepisów o młodych kierowcach spowodowało wstrzymanie inwestycji w odtj - wyjaśnia. Kiedy nastąpi odblokowanie przepisów? Kiedy młodzi ludzie przestaną ścigać się na drogach publicznych? - Wybór należy do ministra infrastruktury. Nie kogoś w ministerstwie Pani Redaktor. Minister jest konkretną osobą, ma imię i nazwisko - odpowiada R. Zięba. I jest to pierwszy wywiad wokół kwestii uświadamiania konsekwencji ryzykownej jazdy, szkoleń i potrzeby zmian legislacyjnych. Redakcja
***
Pytanie red. tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: Czy z Toru Modlin korzystają przede wszystkim zawodnicy sportów motorowych?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: Tor Modlin to przede wszystkim ośrodek doskonalenia techniki jazdy, który w polskim systemie szkolenia kierowców oznacza miejsce, gdzie swoje umiejętności podnoszą osoby posiadające uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Warto również zaznaczyć, że sama nazwa odtj nie oddaje tego o co chodzi we współczesnym szkoleniu osób posiadających uprawnienia. Zdecydowanie koncentrujemy się na uświadamianiu ryzyk występujących w ruchu drogowym oraz sposobów ich unikania niż w jeździe sportowej, czy stricte technice jazdy. Dążymy do tego by podnosić świadomość kierujących i przekonać ich do obniżenia prędkości z jaką poruszają się w życiu codziennym. Zawodnicy sportów motorowych są mile widzianymi przez nas gośćmi, stanowią jednak niewielki procent naszych klientów. Cieszymy się, gdy przeprowadzają u nas treningi, czy biorą udział w organizowanych u nas sporadycznie zawodach.
Pytanie: Przepraszam za tę małą prowokację w pierwszym pytaniu, ale zadałam je wobec faktu, iż osoba, którą chciałoby się nazywać ekspertem komentowała krakowski wypadek z czterema ofiarami śmiertelnymi wskazując m.in. na brak torów dostępnych dla młodych kierowców? Czy rzeczywiście w Polsce brak torów?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: Torów ściśle sportowych rzeczywiście jest niewiele. W zasadzie można je policzyć na palcach jednej ręki. Do tego można doliczyć tory kartingowe czy rozbudowane odtj. Osobiście jednak nie wiązałbym zjawiska nielegalnych wyścigów, czy szaleńczej jazdy młodych ludzi z brakiem możliwości rozładowania emocji na torze. Sądzę, że przyczyny są dużo bardziej złożone.
Pytanie: Od wielu, wielu lat na realizację czekają przepisy dotyczące młodych kierowców i przewidzianego okresu próbnego. W tym czasie wybudowano ODTJ-y. Jak statystycznie wyglądają te kwestie. Ile ostatecznie jest takich obiektów?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: W tej chwili w Polsce jest pomiędzy 35 a 40 odtj. Niestety, ale bezterminowe odłożenie wejścia w życie przepisów o młodych kierowcach spowodowało wstrzymanie inwestycji w odtj. Państwo polskie pozostawiło wielu przedsiębiorców na przysłowiowym lodzie. Biznesplany odtj musiały być mocno zmodyfikowane.
Pytanie: Dlaczego młodzi kierowcy ścigają się na drogach publicznych, a nie na obiektach ku temu wyspecjalizowanych? Może zbyt droga Państwa oferta?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: To pytanie do psychologów społecznych, wychowawców i rodziców. Myślę, że odpowiedź na nie ma szeroki aspekt kulturowy i psychologiczny. Nasza Spółka w określone dni organizuje track day, gdzie każdy w zorganizowanej formie może jeździć po treningowo - sportowej części naszego ośrodka. Są to jednak warunki kontrolowane, nie prowadzimy pomiaru czasu, flagowy i instruktor czuwają nad bezpieczeństwem uczestników. Nie pozwalamy na przykład na driftowanie czy niebezpieczne wyprzedzenia. Podczas organizowanego wspólnie z Moto - Auto - Klubem Pucharu Toru Modlin sportowcy amatorzy mogą rywalizować w maksymalnie bezpiecznych warunkach, są sędziowie, regulamin zatwierdzony przez PZMot, badanie kontrolne pojazdów, straż pożarna i karetka pogotowia, wpisowe wynosi 400 zł. Natomiast nocne, miejskie wyścigi dają przypadkową, ale sporą publiczność, której można imponować tuż obok klubów i barów. Łączą to co jest niedopuszczalne u nas: alkohol, używki, brak zabezpieczeń, przekraczanie granic własnych umiejętności, efekciarskie popisy z rywalizacją. Nie trzeba przechodzić też jakiejkolwiek weryfikacji. Na ulicy młodzi kierowcy zyskują łatwy poklask na wyspecjalizowanych torach trudną weryfikację.
Pytanie: Wrócę do zawieszonych przepisów okresu próbnego. Poproszę o skomentowanie sytuacji. Jak Pan sądzi, czy ktoś w ministerstwie, gdy usłyszał o ofiarach krakowskiego wypadku, zastanowił się i jest szansa na zmianę sytuacji. Może wreszcie jest szansa na zakończenie prac nad CEPiK02, które uniemożliwiają wejście w życie przepisów?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: Do dziś nie rozumiem jaki związek ma wejście przepisów okresu próbnego z CEPiK2. Do krakowskiego wypadku dodałbym dziesiątki innych mających miejsce nad ranem podczas powrotu z dyskoteki czy równie szokujący lubelski z początku stycznia. Jeśli nie instruktorzy techniki jazdy w odtj, to świadomość części młodych kierowców będą kształtować „Szybcy i wściekli” na ekranach smartfonów. Wybór należy do ministra infrastruktury. Nie kogoś w ministerstwie Pani Redaktor. Minister jest konkretną osobą, ma imię i nazwisko.
Pytanie: Jak zachęci Pan młodych „mistrzów” do korzystania z TOR-ów/ODTJ-ów?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: Odwagi. Przyjedź do nas, skonfrontuj się z płytami poślizgowymi, szarpakiem, ruchomymi przeszkodami. Dowiesz się, gdzie są granice Twoich kompetencji i niestety jak wielką miałeś skłonność do ich przekraczania. Nabierzesz pokory i zobaczysz, że da się dobrze żyć jeżdżąc wolniej i odpowiedzialnie. A jeśli rzeczywiście masz talent to może rozpoczniesz przygodę z motorsportem na serio? Do tego spędzisz czas na świetnych zajęciach w bardzo dobrej atmosferze z doskonałymi instruktorami techniki jazdy, którzy naprawdę potrafią jeździć.
Pytanie: Na koniec jednak muszę zadać pytanie. Co - w Pana opinii - należy zrobić, aby nie dochodziło do wypadków, których przyczyną jest nadmierna prędkość, nieumiejętność jej dostosowania do warunków drogowych, ale też spożycie alkoholu, brak oceny ryzyka? Itd.
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: Cały zespół działań. Już osiągnęliśmy dużo. Nagroda, którą odebrał niedawno w Brukseli przywołany powyżej minister jest zasłużona. Gratuluję rządowi decyzji o podniesieniu mandatów. To było konieczne. Natomiast pozostaje jeszcze edukacja. Cały system szkolenia i egzaminowania kierowców należy zmienić. Cały. W dobrą stronę idzie natomiast nastawienie społeczne. Generalnie widać spadek przyzwolenia na łamanie przepisów ruchu drogowego, choć świadomość znaczenia niewielkiego przekroczenia prędkości jest wciąż zbyt mała. Wolałbym również by Policja znacznie częściej wyłapywała naruszenia zasad brd w postaci agresywnej jazdy, jazdy na zderzaku, gwałtownej zmiany pasa ruchu itp. Przecież jazda samochodem służy do codziennej komunikacji, dojazdowi do pracy, na zakupy czy wypoczynek. Jest środkiem do celu, nie należy się nią emocjonować na drodze publicznej.
Pytanie: I to samo pytanie, ale już prośba o wskazanie kto powinien to zrobić?
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: Całe społeczeństwo, począwszy od rodzin, przez organizacje społeczne religijne, media, sportowców władze państwowe i samorządowe. Pamiętajmy, że Policja jedynie nadzoruje i karze, czyli działa, gdy przepisy zostaną już złamane. Musimy doprowadzić do sytuacji, gdy normą będzie ich powszechne przestrzeganie, uświadomienie sobie, że ruch drogowy wymaga współpracy jego uczestników a nie rywalizacji.
Pytanie: Dziękując za tę niezwykle ważną wypowiedź, nie zadam ostatniego pytania, ale poproszę o wskazanie kwestii, które powinny być poruszane, gdy rozmawiamy o bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Odpowiada Rafał Zięba, prezes Toru Modlin/ODTJ: W pierwszej kolejności wymieniłbym stan emocji społecznych. Mam wrażenie, że ruch drogowy jest odbiciem naszych codziennych nastrojów, sukcesów i porażek, kompleksów i lęków. Ruch drogowy to tylko wycinek życia społecznego, ale ogniskuje jak w soczewce jego stan.
Dziękuję za odpowiedzi. Pytała: Jolanta Michasiewicz, red. naczelna tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS