Poseł Józef Lassota w interpelacji nr 4654 zaadresowanej do ministra infrastruktury i budownictwa podniósł sprawę podjęcia inicjatywy legislacyjnej umożliwiającej rolkarzom korzystanie ze ścieżek rowerowych. W swoim wystąpieniu podkreśla, iż korzystanie z rolek bardzo korzystnie wpływa zarówno na kondycję zdrowotną, ale też na zmniejszenie intensywności zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza w miastach. Według stanu prawnego obowiązującego na dzień dzisiejszy rolkarz traktowany jest jako pieszy (art. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym). I tu poseł uzasadnia: należy jednak zaznaczyć, że jazda chodnikiem, stanowi dla rolkarzy spore utrudnienie, gdyż jest niebezpieczna i może stanowić zagrożenie dla zdrowia a nawet życia. Na ogół chodniki nie stanowią jednej płaszczyzny, są zbudowane z płytek lub kostki, często bywają uszkodzone. W przypadku intensywnego ruchu pieszych, korzystanie z chodnika jadącego na rolkach staje się wręcz niemożliwe. Zdaniem Policji z "pieszymi na kółkach" jest pewien problem. Osoba jadąca na hulajnodze, rolkach itp. porusza się ze znacznie większą prędkością, niż idący chodnikiem pieszy czy dziecięcy rowerek. Pieszy zarówno w strefie zamieszkania jak i poza nią, ma prawo przypuszczać, że inni piesi poruszają się z podobną prędkością i nawet jeśli dojdzie do przypadkowego "zderzenia" to nie będzie ono groźne. Kolizja pieszego z osobą jadącą na rolkach czy hulajnodze, może mieć już inne konsekwencje.
W imieniu resortu odpowiedział Jerzy Szmit, potwierdzając, iż obowiązujące przepisy rolkarz traktowany jest jako pieszy a ten może poruszać się jedynie po chodniku. Wyjątek stanowi strefa zamieszkania, w której obowiązują odmienne zasady ruchu drogowego. Odnosząc się do możliwości korzystania przez osoby poruszające się na tzw. rolkach z dróg dla rowerów, uprzejmie zwracam uwagę, że droga dla rowerów została zdefiniowana w art. 2 pkt 5ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, droga dla rowerów oznacza drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi. Oznacza to, że na tej drodze może się odbywać wyłącznie ruch rowerów. Jednocześnie, art. 11 ust. 4ustawystanowi, że korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi. I podsumował: należy wskazać, że przepisyrozporządzeniaMinistra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r.są na bieżąco aktualizowane i w chwili obecnej trwa analiza uwag zgłoszonych w ramach procesu uzgodnień, opiniowania i konsultacji kolejnej, największej z dotychczasowych nowelizacji. Nie przewiduje się jednak wprowadzenia obligatoryjnego obowiązku projektowania i wykonywania oddzielnej infrastruktury przeznaczonej dla osób poruszających się na rolkach. Dodał: nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zarządcy dróg, na zasadach fakultatywności, przewidywali w ramach projektowanych chodników, wyodrębnione trasy przeznaczone dla rolkarzy. Z kolei odnosząc się do rodzaju nawierzchni infrastruktury przeznaczonej dla uczestników ruchu drogowego poruszających się na rolkach informuję, że przepisy techniczno-budowlane nie określają rodzajów nawierzchni na chodnikach i ścieżkach rowerowych (drogach dla rowerów). Jednocześnie, mając na uwadze rosnącą popularność urządzeń służących do transportu osobistego, takich jak np. rolki, resort - wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym - przeanalizuje zasadność podjęcia działań w podnoszonej kwestii oraz zakres ewentualnych zmian legislacyjnych, mających na celu uregulowanie problematyki korzystania z tego typu urządzeń na drogach publicznych – podkreślił Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w resorcie transportu.
(456-66 fot. jola michasiewicz)