Zombie na ulicach Warszawy? To nie kampania reklamowa amerykańskiego serialu, ale coraz częstsza przyczyna wypadków na całym świecie. Nie chodzi o fikcyjne żywe trupy, ale o pieszych pochłoniętych smartfonami. Problem ten dostrzegają również stołeczni motorniczy, dlatego właśnie Odłóż smartfon i żyj jest hasłem tegorocznej, X edycji kampanii Tramwajów Warszawskich Bądźmy Razem Bezpieczni.
Tramwaje Warszawskie wystartowały z dziesiątą edycją kampanii Bądźmy Razem Bezpieczni, której celem jest podwyższenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Tramwaje Warszawskie rozpoczęły tegoroczną kampanię nietypową akcją. Na kilku przystankach tramwajowych w Warszawie pojawili się aktorzy odgrywający zombie - pieszych uczestników ruchu drogowego oderwanych od rzeczywistości przez smartfony. Mocnym punktem tegorocznych działań informacyjnych będzie również spot.
Hasło dziesiątej kampanii: „Odłóż smartfon i żyj”, nawiązuje do coraz większej liczby wypadków, których przyczyną jest nieodpowiedzialne korzystanie z urządzeń mobilnych. Tę tendencję potwierdza coraz większa liczba międzynarodowych badań. Według opracowania AA Insurance, ubezpieczyciela działającego na terenie Wielkiej Brytanii, aż 17 wypadków dziennie w tym kraju może być spowodowanych nieuwagą przechodniów. W 2014 roku już ponad połowa roszczeń ubezpieczeniowych dotyczących kolizji z pieszym dotyczyła jego nieuwagi, której jednym z głównych czynników było korzystanie z urządzeń mobilnych. Potwierdzają to także w swoich wypowiedziach motorniczowie Tramwajów Warszawskich.
Oczywiście „pochłonięcie” przez smartfon to nie tylko problem pieszych, ale i kierowców. Dane polskiej policji wskazują, że co piąty kierowca używa telefonów komórkowych niezgodnie z przepisami, a w trakcie rozmowy telefonicznej czas reakcji kierowcy wydłuża się aż do 4 sekund. Tylko w 2017 roku funkcjonariusze ujawnili aż 3725 wykroczeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z telefonów komórkowych przez kierujących pojazdami, 65% kierowców czyta albo pisze wiadomości tekstowe podczas jazdy.
Poza spotem, w ramach X edycji kampanii społecznej Tramwajów Warszawskich „Bądźmy razem bezpieczni”, do końca roku w radiu zostanie wyemitowanych aż 500 emisji spotów radiowych. Działania edukacyjne będą również prowadzone w prasie i internecie, a materiały informacyjne (m.in. plakaty) pojawią się w tramwajach oraz szkołach. Jesienią Tramwaje Warszawskie zorganizują warsztaty rowerowe i teatralne, a w listopadzie na deskach Teatru Kamienica ukaże się spektakl edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych. (TW)