Legislacja

Pojazdy na drodze rowerowej. Czyli które?

13 marca 2020

Pojazdy na drodze rowerowej. Czyli które?
(fot. Jolanta Michasiewicz)

O tym, że trwają prace nad projektem ustawy regulującej miejsce w ruchu drogowym urządzeń transportu osobistego inforował posłów przedstawiciel resortu infrastruktury w styczniu br. Uzasadniał, że nie jest to łatwe i poszukują „złotego środka”.

Przesuwane terminy i… Niestety nadal trwają poszukiwania najlepszych rozwiązań. Z datą 30 lipca br. opublikowano projekt i dodano, iż realizacja nastąpi w trzecim kwartale 2019 r. Projekt po raz kolejny – z oczywistych względów – ponownie został wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów także w 27 stycznia – przy okazji data planowanego terminu przyjęcia projektu został przesunięty na… „II/III kwartał 2020”.

Mamy marzec 2020, mamy pogodę, która sprzyja korzystaniu z tzw. urządzeń transportu osobistego. W redakcji obieramy telefony Czytelników, którzy już nie pytają o przepisy, o to jak powinni poruszać się hulajnogą elektryczną, teraz pytają jakie im grożą mandaty, jakie konsekwencje, gdy zdarzy się, że będą sprawcami zdarzenia drogowego, czy i gdzie mogą się ubezpieczyć i czy ewentualne ubezpieczenie ochroni ich od odpowiedzialnością cywilną wobec ofiar itd. itp.

Wątpliwości i pytania. Poseł Bartosz Kownacki pyta w swojej interpelacji poselskiej w sprawie bezpieczeństwa na drogach o możliwość określenia pojazdów, które mogą się poruszać po drodze rowerowej? - Niebezpieczeństwo budzi również możliwość równoczesnego poruszania się tego typu pojazdów tylko po chodniku, obok ruchu pieszego. Obecny stan prawny zakazuje korzystania ze ścieżek rowerowych – podkreśla poseł.

Pisze „również”, bo obok zainteresowania faktem poruszania się po drogach hulajnóg podejmuje temat braku obowiązku włączonych świateł przednich i tylnych obejmujący ten pojazd. Czytamy: - Pojazdy te są dopuszczone do ruchu bez obowiązku włączonych świateł przednich i tylnych. Kierowcy wszystkich innych jednośladów mają taki obowiązek. Dlatego uważam, że osoby użytkujące hulajnogi powinni również mieć taki obowiązek. W znacznym stopniu może to poprawić bezpieczeństwo, w szczególności zważywszy na fakt ilości tego typu pojazdów na polskich drogach. Czy istnieje możliwość wprowadzenia obowiązku używania przez użytkowników hulajnóg świateł?

Tymczasem po wpisaniu do wyszukiwarki internetowej hasła „hulajnogi” przede wszystkim pojawiają się dziesiątki ofert nowych, coraz doskonalszych urządzeń, dla wszystkich, oferty, cenniki, rankingi itd. itp. Np. hulajnogi elektryczne dla dorosłych i… dzieci! Np. elektryczna, deska niebieska, duża prędkość – 50 km/godz.! Reklamy operatorów – 2 zł/50 gr. itd. (jm)