0595/20/2018 22 października 2018 9 listopada 2018
0595/20/2018

Monika Folwarczny. Głusi mogą być kierowcami ciężarówek, ale…; Zatrzymywanie się i postój pojazdu na chodniku; Czy transport drogowy jest bezpieczniejszy? Konferencja Partnerstwa Bezpieczeństwa Drogowego; O drogowym savoir-vivre jako elemencie bezpieczeństwa ruchu drogowego; Hulajnogą elektryczną ja rowerem?; Senatorowie rekomendują przepis dotyczący trójkołowców; Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych uchwalona; Policja ostrzega; WORD Słupsk zaprasza; Obowiązkowe szkolenie przy użyciu pojazdów dużej mocy; Co z przepisami dotyczącymi korytarzy życia?; Baza testów została dostosowana – potwierdza resort; W sprawie przechodzenia „na czerwonym”; Najnowocześniejsza stacja benzynowa; Podziękowanie; Tomasz Barnaś. Anulowany znak drogowy; Zdążyć na cmentarz; Przedsiębiorcze i odważne; Ministerstwo w sprawie wypadku w Szaflarach; NIE dla wyprzedzania rowerzystów na podwójnej ciągłej; Wybierz bezpieczeństwo, jedź warszawską taksówką; Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw; Ograniczenia w ruchu w Dzień Wszystkich Świętych; Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo; Nie skreślaj życia tak prędko. Dostosuj prędkość…; 21. zabitych (31.10-1.11.2018); Już jutro zmiana. GITD przejmuje Krajowy System Poboru Opłat; Tak odgradzają rośliny od aut; Nie zabijaj – chcę żyć!; Zginęło najmniej 50 osób; Resort infrastruktury negatywnie o przechodzeniu „na czerwonym”; Termin wprowadzenia „korytarzy życia?”; W Historii Pojazdów pewnych informacji nie ma; Pojazdy „prawie elektryczne” i „wyłącznie elektryczne’; Piotr Wagner. Pierwszeństwo pieszych, nieuchronność mandatu i… coś więcej o Dubaju; Twierdza, że „muszą” gdzieś parkować; Fundusze na szkolenia z bezpieczeństwa na drogach; Podsumowanie akcji SENIOR NA DRODZE; Nie istnieje definicja dobrego kierowcy – mówi Zbigniew Weseli; Czy 12. obowiązuje zakaz ruchu pojazdów?; Urządzenia transportu osobistego coraz popularniejsze. Czy prawo nadąża?; Apel o ostrożność na drogach i przejściach dla pieszych;

Ekspert wyjaśnia

Tomasz Barnaś. Anulowany znak drogowy
29 października 2018 | 0

Tomasz Barnaś. Anulowany znak drogowy
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Pytanie Czytelnika: Witam. Mam pytanie o ważności znaku ograniczenie prędkości. Ostatnio jechałem drogą, na której zawsze jest znak ograniczenie do 70 km/godz. Jakiś czas temu zaczął się tam jakiś remont i przed znakiem ograniczenie do 70 postawili znak ograniczenie do 60, a na pierwotny znak ograniczenia do 70 został naklejony krzyżyk z czerwonej taśmy klejącej o wielkości około 20 cm. Pytanie w związku z powyższym. Czy zgodnie z prawem ograniczenie, na którym jest ręcznie naklejony krzyżyk jest prawidłowo anulowane? Którego ograniczenia w takim przypadku trzeba przestrzegać? Pozdrawiam

Odpowiada Tomasz Barnaś, ekspert tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: Witam. Na remontowanych odcinkach dróg bardzo często zmniejsza się dopuszczaną prędkość. Związane jest to ze zmianą organizacji ruchu, obecnością sprzętu budowlanego i osób pracujących przy modernizacji. Drogowcy muszą wprowadzić nowe oznakowanie, a to obowiązujące wcześniej w odpowiedni sposób anulować. Mogą to zrobić poprzez zdemontowanie znaków, całkowite zasłonięcie lub „zaiksowanie” specjalną taśmą do ich unieważniania. Jest to czerwono - pomarańczowy fluorescencyjny pasek na czarnym tle. Dwa pierwsze sposoby nie budzą żadnych wątpliwości. Jeżeli znaku nie ma lub jego tarcza jest niewidoczna to po prostu nie obowiązuje. Użycie taśm i przekreślenie symbolu wymaga dużej staranności wykonania i moim zdaniem powinno być wykorzystywane jak najrzadziej i tylko na krótki okres czasu. Mam tu na myśli przede wszystkim czytelność oznakowania na remontowanych odcinkach dróg. Znak drogowy to proste ostrzeżenie, nakaz, zakaz lub informacja dla kierujących. Przekaz musi być jasny, niepozostawiający żadnych wątpliwości.

W opisywanej przez Pana sytuacji drogowcy nie zdecydowali się na usunięcie znaku B-33 ograniczającego prędkość do 70 km/h tylko ograniczyli się jedynie do jego „zaiksowania”. Należy ufać, że było to poparte odpowiednią analizą przeprowadzoną przez osoby odpowiedzialne za remontowany odcinek drogi oraz zgodne z zatwierdzonym wcześniej planem prac. Oczywiście w tym miejscu kierującym nie wolno przekraczać prędkości 60 km/h zgodnie ze znakiem ustawionym wcześniej. Ta dawna „70-tka” została unieważniona wspomnianą wcześniej taśmą i podejrzewam, że nie będzie funkcjonowała aż do momentu zakończenia modernizacji. Proszę pamiętać, że to ograniczenie prędkości do 60 km/h obowiązuje od miejsca ustawienia do:

- najbliższego skrzyżowania;

- znaku wprowadzającego inną dopuszczalną prędkość znakiem B-33 lub B-43;

- znaku oznaczającego początek, koniec obszaru zabudowanego lub też strefę zamieszkania;

- znaku B-42 „koniec zakazów”.

Pozdrawiam Tomasz Barnaś

Tomasz Barnaś, b. instruktor nauki i techniki jazdy, egzaminator w MORD Kraków, ekspert redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS (fot. ze zbiorów eksperta)

Komentuj
Monika Folwarczny. Głusi mogą być kierowcami ciężarówek, ale…
22 października 2018 | 0

Monika Folwarczny. Głusi mogą być kierowcami ciężarówek, ale…
Monika Folwarczny instruktor i wykładowca nauki jazdy kat. B, wykładowca i tłumacz biegły języka migowego, prezes Fundacji PL zajmującej się bezpieczeństwem ruchu drogowego wśród niesłyszących (fot. Jolanta Michasiewicz) [kliknij]

Dzień 1 października 2018 roku przyniósł zmiany przepisów dotyczące osób niesłyszących i słabosłyszących. Zmiany te obejmują zarówno proces szkolenia jak i egzaminowania.

Dotychczas osoba niesłysząca musiała zapewnić sobie na własny koszt tłumacza języka migowego na egzaminie praktycznym. Obecnie to WORDy są zobowiązane by zapewnić tego tłumacza – w tej kwestii niektóre ośrodki egzaminacyjne są dobrze przygotowane, lecz zdarzają się też takie interpretacje zapisu: „…Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego stwarza tłumaczowi języka migowego lub systemu językowo-migowego, którego zapewni sobie osoba składająca egzamin, możliwość pomocy tej osobie podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy...”, że ośrodek egzaminacyjny nie płaci tłumaczowi wybranemu przez głuchego kandydata na kierowcę, ponieważ preferują tylko usługi jednego wybranego tłumacza bądź organizacji zajmującej się takimi tłumaczeniami. Wówczas udział takiego tłumacza w egzaminie jest możliwy, ale kwestia finansowa jest wtedy po stronie osoby głuchej.

A przecież można tą kwestię rozwiązać tak jak robią to na przykład MORD w Krakowie i WORD w Katowicach – ośrodki, które pokrywają koszty tłumaczenia również w sytuacji, kiedy to kandydat na kierowcę wyznaczy/zaproponuje, który to będzie tłumacz. Jako biegły sądowy wiem, że Sądy uwzględniają udział w rozprawach tłumacza wyznaczonego przez osobę głuchą. Czasami zdarzają się nawet wnioski o zmianę tłumacza, motywowane zazwyczaj faktem, że niesłyszący nie rozumie tego, co przekazuje tłumacz, co może być spowodowane np. tym, że tłumacz posługuje się Systemem Językowo-Migowym, a osoba głucha Polskim Językiem Migowym.

Wiele czasu minęło i wreszcie Głusi mogą być kierowcami ciężarówek. Niestety wciąż bardzo mało jest ośrodków szkolenia kierowców przygotowanych na te zmiany. Szkolenia w zakresie kat. C będą odbywały się na podobnych zasadach jak do tej pory zdarza się to przy kat. B – z udziałem lub bez udziału tłumacza języka migowego. Wynika to z faktu, że wciąż brakuje instruktorów znających język migowy, a kwestia kosztów tłumaczenia leży po stronie kandydata na kierowcę.

Drugim problemem będzie sam fakt egzaminu teoretycznego – na chwilę obecną nie ma pytań egzaminacyjnych kat. C przetłumaczonych na język migowy pomimo tego, że członkowie komisji weryfikacyjnej ds. pytań egzaminacyjnych, zajmujący się tymi tłumaczeniami są przygotowani i proponują wykonanie takiego tłumaczenia, niestety nie mogą tego zrobić bez zlecenia, które do tej pory nie zostało wydane.

Trzeci problem to orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem w zakresie kat. C. Wielu lekarzy nie wie, że głusi mogą ubiegać się o kat. C prawa jazdy. Już po zmianie przepisów zdarzyła się sytuacja, kiedy osoba z tak niewielkim ubytkiem słuchu, że swobodnie rozmawia przez telefon, dostała odmowę od jednego lekarza medycyny pracy, a od drugiego otrzymała zgodę, lecz tylko na dwa lata, pomimo tego, że wada słuchu się nie pogłębia.

Od dawna zajmuję się tematem szkolenia osób niesłyszących, biorę czynny udział w takich szkoleniach, również w zakresie kat. C. Zachęcam osoby niesłyszące do zdobywania uprawnień do kierowania tymi pojazdami. Myślę również o opracowaniu materiałów szkoleniowych dla osób głuchych w języku migowym, w zakresie tej kategorii prawa jazdy.

Zachęcam również kolejnych instruktorów i egzaminatorów do zainteresowania się tym tematem. Następnych, ponieważ już wiele osób z naszej branży jest świadoma co do sytuacji głuchych kandydatów na kierowców, a część z nich zna już nawet podstawy Polskiego Języka Migowego. Chętnie udzielam wszelkich informacji na ten temat, dzieląc się blisko dziesięcioletnim doświadczeniem, oraz prowadzę wszelkiego rodzaju warsztaty, kursy i szkolenia dotyczące komunikacji z niesłyszącymi oraz Polskiego Języka Migowego.

Monika Folwarczny

Za naszym ekspertem pytamy: Czy branża szkoleniowa jest na to gotowa, aby przyjąć niesłyszącego kandydata na kierowcę?

Redakcja (tygodnik@prawodrogowe.pl)

Komentuj

Legislacja

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
31 października 2018 | 0

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
(fot. Jacek Michasiewicz)

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Projekt zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Przyjęte rozwiązania powinny wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochronę środowiska. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej.

Zgodnie z projektem, za organizację i funkcjonowanie systemu zapewnienia jakości badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad tymi badaniami, a także przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz ośrodki szkolenia diagnostów – odpowiedzialny będzie Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Jest to jednostka podległa Ministrowi Infrastruktury.

Obecnie nadzór nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów sprawuje 380 starostów. Jednak Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła wykonywanie tego zadania przez niektórych z nich. Ponadto, ankieta przeprowadzona przez Ministra Infrastruktury, dotycząca nowych zadań wynikających z implementacji dyrektywy 2014/45/UE, dostarczyła informacji, że starostwa mogą nie poradzić sobie z wykonywaniem zadań nakładanych na Polskę przepisami unijnymi.

Z kolei ośrodki szkolenia diagnostów funkcjonują na zasadach wolnorynkowych, ale bez żadnego nadzoru. Powoduje to słabe przygotowanie kandydatów na diagnostów i przekłada się na niską zdawalność przez nich egzaminów. Dlatego w projekcie przewidziano powstanie skoordynowanego systemu szkolenia diagnostów pracujących w stacjach kontroli pojazdów. Chodzi o szczegółowe wymagania dotyczące ośrodków szkolenia (infrastruktura i wykładowcy) oraz nadzoru nad nimi.  Stworzony zostanie również system przeprowadzania odpowiednich egzaminów oraz obowiązkowych szkoleń dla diagnostów: wstępnych i cyklicznych, przypominających i rozszerzających wiedzę dotyczącą konstrukcji pojazdów oraz sposobu przeprowadzania ich badań. Nadzór nad systemem szkolenia diagnostów i funkcjonowaniem ośrodków szkolenia diagnostów powierzono dyrektorowi TDT. Nowe wymagania są konsekwencją wytycznych określonych w przepisach UE.

Dyrektora TDT wyznaczono także do prowadzenia Krajowego Punktu Kontaktowego, odpowiedzialnego za wymianę informacji (związanych z badaniami technicznymi pojazdów) z pozostałymi państwami Unii Europejskiej oraz Komisją Europejską.

Rozwiązania zaproponowane w projekcie mają na celu:

- poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochrony środowiska przez „uszczelnienie” systemu badań technicznych;

- podwyższenie jakości pracy diagnostów, poziomu ich kwalifikacji i kompetencji oraz poprawę rzetelności wykonywanych przez nich badań technicznych dzięki wprowadzeniu dla nich obowiązkowych okresowych szkoleń;

- podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym przez objęcie specjalnym nadzorem weryfikacji i kontroli stanu licznika pojazdu w stacji kontroli pojazdów i ewidencji CEPiK 2.0;

- większą dostępność danych dla obywateli oraz przedsiębiorców przez prowadzenie rejestru stacji kontroli pojazdów przez dyrektora TDT (obecnie funkcjonuje 380 rejestrów prowadzonych przez starostów) oraz rejestru uprawnionych diagnostów do wykonywania badań technicznych;

- podwyższenie jakości i wiarygodności badań przez wprowadzenie obowiązku okresowego sprawdzania (kalibracji i konserwacji) wyposażenia kontrolno-pomiarowego oraz archiwizacji wyników badań;

- poprawę stanu środowiska przez zmniejszenie średniego poziomu emisji spalin w wyniku wykrywania i eliminowania z użytkowania pojazdów z niesprawnymi układami kontroli emisji spalin oraz wyeliminowanie nieszczelności powodujących

- zmianę systemu nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów, która wpłynie na wyższą jakość wykonywanych badań technicznych i wiąże się z wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym, co podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów przewidziano m.in. obniżenie lub zniesienie opłat przez nich ponoszonych, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych stawek opłat pobieranych od kierowców za badania techniczne pojazdów.

Jednocześnie w związku z wdrożeniem przepisów unijnych, przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową, przeznaczoną na poprawę funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów. Ostateczna wysokość opłaty jakościowej w wysokości nie wyższej niż 3,5 zł zostanie określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i będzie obowiązywać od 2020 r.

Wysokość opłaty jakościowej będzie uzależniona od wysokości przychodu osiągniętego z tytułu opłat za badania techniczne wykonane po terminie (45 dni po terminie). Zakłada się bowiem, że głównym źródłem finansowania systemu zapewnienia wysokiej jakości badań technicznych pojazdów będzie opłata za badania techniczne wykonane po terminie. (KPRM)

Komentuj
Ministerstwo w sprawie wypadku w Szaflarach
30 października 2018 | 0

Ministerstwo w sprawie wypadku w Szaflarach
YouTube – Telewizja Podhale. „Wypadek w Szaflarach! W czasie jazdy egzaminacyjnej” [kliknij]

- Odnosząc się do wypadku w Szaflarach należy wskazać, że na przestrzeni kilkudziesięciu lat tak tragiczny wypadek jest sprawą jednostkową – czytamy w informacji resortu infrastruktury.

Interpelacja poselska w sprawie egzaminów na prawo jazdy. W związku z tragicznym wypadkiem w Szaflarach (23 sierpnia 2018) już następnego dnia (24 sierpnia 2018) została złożona interpelacja poselska (nr 25540). Niestety początkowo adresatem był minister spraw wewnętrznych i administracji – pisaliśmy o niewłaściwym adresacie. Ostatecznie nastąpiła zmiana adresata i tak odpowiedzi na postawione pytania udzielił resort infrastruktury. Posłanka Anna Elżbieta Sobecka pytała: - W dniu wczorajszym doszło do tragicznego wydarzenia w Szaflarach w Małopolsce, gdzie zginęła młoda osoba podczas praktycznej części egzaminu na prawo jazdy. Po wjechaniu na niestrzeżony przejazd kolejowy samochód zatrzymał się na środku torowiska, a po zgaśnięciu silnika egzaminator uciekł z pojazdu, zostawiając osobę egzaminowaną wobec zbliżającego się pociągu. Mając na uwadze powyższe, zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi: Czy ministerstwo planuje przeprowadzenie kontroli w ośrodkach szkolenia oraz egzaminowania kierowców? Czy ministerstwo planuje zmianę w przepisach dotyczących przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy?

Resort infrastruktury o kontrolach w osk i word. W ostatnich dniach Kancelaria Sejmu opublikowała odpowiedź na interpelację. Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: - Odnosząc się do pytania dotyczącego planowania przez Ministerstwo Infrastruktury kontroli w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego (WORD) oraz w Ośrodkach Szkolenia Kierowców (OSK) uprzejmie informuję, że zgodnie z:

1. art. 43 i 44 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami nadzór w zakresie zgodności prowadzenia szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania motorowerem lub pojazdami silnikowymi w OSK sprawuje Starosta. W każdym OSK kontrola jest obowiązkowo przeprowadzana co roku.

2. art. 67 i 69 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami nadzór nad przeprowadzaniem egzaminów państwowych w WORD sprawuje Marszałek województwa. Każdy WORD kontrolowany jest obowiązkowo 2 razy w roku.

Bardzo istotne jest tutaj ocena realizacji obowiązujących przepisów. Przywołajmy jej brzmienie: - Zgodnie z posiadaną wiedzą ww. organy regularnie przeprowadzają obowiązkowe kontrole w podlegających im podmiotach. Minister dodaje: - Dodatkowo należy wskazać, że Minister Infrastruktury nie ma upoważnienia do przeprowadzania kontroli zarówno w OSK jak i w WORD. Nawiązując do tragedii w Szaflarach podsumowuje: - Odnosząc się do wypadku w Szaflarach należy wskazać, że na przestrzeni kilkudziesięciu lat tak tragiczny wypadek jest sprawą jednostkową.

Minister w sprawie zmian przepisów dotyczących egzaminów na prawo jazdy. Marek Chodkiewicz po raz kolejny informuje, iż w resorcie dokonano analizy funkcjonowania obowiązującego systemu przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy i jest przygotowany projekt zmian przepisów. Cytujemy: - Minister Infrastruktury po dokonaniu analizy funkcjonowania obowiązującego systemu przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy przygotował projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, którego celem między innymi jest zmiana zasad uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami w tym zasad przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy, nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców, nadzoru nad młodymi kierowcami, a także przeniesienie odpowiedzialności za proces egzaminowania z Marszałka Województwa na Wojewodę w celu zagwarantowania transparentności procesu. To wiemy i wielokrotnie na łamach PRAWA DROGOWEGO@NEWS informowaliśmy o tym fakcie.

Kiedy nowelizowana ustawa o kierujących pojazdami? Nie znamy zakresu zmian, albowiem nadal projekt nie jest podany do wiadomości i konsultacji. Nie znamy także terminu publikacji projektu. Jeszcze w lipcu i następnie w sierpniu przekazywaliśmy informację M. Chodkiewicza, że projekt czeka na wpisanie do rządowego wykazu prac legislacyjnych, jak się okazuje, mamy tu stan bez zmian. Minister podsumowuje interpelację: - Przygotowany projekt został przekazany do Zespołu ds. Programowania Prac Rządu w celu wpisania projektu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rządu. To tyle resort infrastruktury. A jednak 18 bm. podczas konferencji prasowej w resorcie cyfryzacji, minister Marek Zagórski – w obecności ministra Andrzeja Adamczyka - mówił: – Chcemy, aby prace nad ustawą przyspieszyły. Patrząc na kalendarz przewidujemy, że będzie możliwe jej wejście w życie w pierwszym kwartale 2019 roku.

Czy dotrzymanie takiego terminu będzie możliwe? (jm)

Komentuj
NIE dla wyprzedzania rowerzystów na podwójnej ciągłej
30 października 2018 | 0

NIE dla wyprzedzania rowerzystów na podwójnej ciągłej
Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (fot. Jolanta Michasiewicz)

Minister Marek Chodkiewicz w sprawie możliwości wyprzedzania rowerzysty i możliwości najeżdżania lub przejeżdżania podwójnej ciągłej linii – nie resortu. Nie dla łagodzenia przepisów. Tak dla skutecznych działań restrykcyjnych.

Propozycja. W sprawie poprawy bezpieczeństwa rowerzystów interpelował Ryszard Galla (Interpelacja nr 26628). Poseł proponował, aby poprawić bezpieczeństwo tej grupy uczestników ruchu drogowego poprzez umożliwienie pojazdom ich wyprzedzającym przekroczenie linii podwójnej ciągłej. Swój pomysł uzasadniał: - (…) wyprzedzając rowerzystę przy podwójnej linii ciągłej, oprócz nienajeżdżania na podwójną linię ciągłą lub jej przejeżdżania, kierowca musi także zachować bezpieczny odstęp od rowerzysty, to jest minimum 1 metr. W praktyce oznacza to, że wyprzedzenie rowerzysty zgodnie z przepisami może być niemożliwe przez wiele kilometrów. Kierowcy pytają się więc: czy jest sens respektowania przepisu, który mija się ze zdrowym rozsądkiem? Za jego nierespektowanie taryfikator przewiduje mandat w wysokości 200 złotych i 5 punktów karnych. Za niezachowanie bezpiecznego odstępu od rowerzysty również przewidziany jest mandat.

Obowiązujący stan prawny. W imieniu ministra infrastruktury informacji udzielił Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w resorcie. Po pierwsze zwrócił uwagę na obowiązujący stan prawny, a przede wszystkim obowiązki kierujących pojazdami związane z wykonywanym manewrem wyprzedzania oraz cel nadrzędny czyli – szczególnej ostrożności oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Minister przywołał treść § 86 ust. 5 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowiący, iż znak drogowy poziomy P-4 „linia podwójna ciągła” rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tą linię i najeżdżania na nią. Zapis ten dotyczy wszystkich rodzajów pojazdów, a zastosowanie takiego oznakowania w organizacji ruchu na drodze podyktowane jest względami bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi na danym odcinku.

Stanowisko resortu. Przechodząc do meritum M. Chodkiewicz pisze: - Wprowadzenie możliwości wyprzedzania rowerzystów na tak oznakowanym odcinku drogi, skutkującej najechaniem pojazdu wyprzedzającego na linię P-4 lub jej przekroczeniem w ocenie resortu infrastruktury mogłoby skutkować kolejnymi wnioskami o rozszerzenie tej możliwości także na inne przypadki (np. możliwość omijania autobusu korzystającego z przystanku wyznaczonego na jezdni linią przystankową P-17, wzdłuż linii P-4), co w konsekwencji mogłoby prowadzić do deprecjacji znaku poziomego P-4. Uzasadniając takie stanowisko minister po pierwsze informuje, iż nie odnotowano w resorcie podobnych sygnałów potrzeby zmiany prawa. - Ponadto wymaga podkreślenia, że w sytuacji gdy zastosowanie znaku poziomego P-4 związane jest z obowiązującym na danym odcinku drogi zakazem wyprzedzania (który wynika ze znaku pionowego B-25 „zakaz wyprzedzania”), możliwe jest zastosowanie do rozdzielenia kierunków ruchu znaku poziomego P-1 „linia pojedyncza przerywana”, dzięki czemu będzie możliwe wyprzedzanie kierujących rowerami (przy jednoczesnym zakazie wyprzedzania pojazdów silnikowych wielośladowych, zgodnie ze znaczeniem znaku pionowego B-25, określonym w § 23 ust. 1 przywołanego wyżej rozporządzenia) - dodaje. Oczywiście decyzja należy tu do organu zarządzającego ruchem na danej drodze, który zatwierdza organizację ruchu na drodze. Minister zaznacza: - (…) w trosce o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników polskich dróg wszelkie naganne zachowania kierowców opisane w treści interpelacji powinny być skutecznie eliminowane, jednak nie poprzez łagodzenie obowiązujących przepisów prawa, co w konsekwencji może skutkować sytuacjami niebezpiecznymi, a poprzez skuteczne działania restrykcyjne, pozostające we właściwości organów uprawnionych do kontroli ruchu drogowego (przede wszystkim Policji).

Konkluzja. - Mając na uwadze powyższe, a szczególności bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, pragnę wskazać, że w mojej ocenie zmiana obowiązujących przepisów prawa w przedmiocie znaczenia i zakresu obowiązywania znaku poziomego P-4, nie wydaje się uzasadniona - konkluduje minister Marek Chodkiewicz. (jm)

Komentuj
Baza testów została dostosowana – potwierdza resort
26 października 2018 | 0

Baza testów została dostosowana – potwierdza resort

Z dniem 1 października br. zmieniły się przepisy wynikające ze znowelizowanej ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Zmiana dotyczyła odstąpienia od obowiązku okazywania podczas kontroli drogowej blankietu dowodu rejestracyjnego i aktualnej umowy ubezpieczenia OC. W mediach przetoczyła się stosowna kampania informacyjna. Wszyscy, a przede wszystkim kierowcy, zadowoleni. Przez pewien czas pozostawał problem braku aktualizacji pytań testowych stosowanych podczas egzaminu teoretycznego na prawo jazdy. Zainteresowani pytali, instruktorzy komentowali, egzaminatorzy odmawiali wypowiedzi. Powstało wiele niepotwierdzonych informacji i spekulacji. W najtrudniejszej sytuacji znaleźli się zdający egzamin państwowy. Gdyby wylosowali pytania dotyczące w/w obowiązku musieli odpowiedzieć niezgodnie z prawem, ale zdać egzamin lub zgodnie z obowiązującym prawo, ale szykować pieniążki na kolejny egzamin. W tej sprawie oficjalnie zwróciliśmy się z zapytaniem do resortu infrastruktury. Oto publikujemy oficjalną odpowiedź na pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE. Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś informuje: - Szanowna Pani Redaktor, w związku z nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w wyniku której od 1 października 2018 r. kierujący pojazdem nie będzie musiał posiadać podczas kontroli ruchu drogowego dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia zawartej polisy OC, baza pytań egzaminacyjnych została dostosowana do obowiązujących przepisów. Tak więc w tej sprawie mamy pełną jasność. Rzecznikowi bardzo dziękujemy za wyjaśnienie. (jm)

Komentuj
W sprawie przechodzenia „na czerwonym”
26 października 2018 | 0

W sprawie przechodzenia „na czerwonym”
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Poseł Paweł Szramka postuluje odstąpienie od karania pieszych przechodzących na czerwonym świetle. W wielu krajach nie jest to zabronione – uzasadnia.

Do trzech resortów: infrastruktury, spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawiedliwości zaadresowana została interpelacja Pawła Szramki w sprawie wykroczeń drogowych. Poseł dostrzega potrzebę zmian obowiązujących przepisów a zakazujących pieszym przejścia przez jezdnię w przypadku, gdy sygnalizator S-3 nadaje czerwony sygnał. Przywołuje: Art. 92 § 1 Kodeksu wykroczeń przewiduje, iż „Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany”. § 98 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych zakazuje wejścia na przejście dla pieszych, gdy sygnalizator S-5 nadaje sygnał czerwony. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń takie zdarzenie podlega grzywnie w wysokości 100 złotych. Swój postulat uzasadnia faktem, iż w wielu krajach Europy nie jest to zabronione. Tam pieszy we własnym zakresie ma upewnić się, iż przechodząc, nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie ani innych uczestników ruchu drogowego. - Sygnał czerwony jest jedynie ostrzeżeniem dla pieszego, wskazówką, że trzeba uważać na nadjeżdżające samochody, a nie nakazem bezwzględnego zatrzymania się i czekania na zielone. Obywatel ma prawo decydować o wkroczeniu na jezdnię. Nasze prawo należy do jednego z nastawionych najbardziej restrykcyjnie do zachowań pieszych w całej Europie. W skrajnych przypadkach doprowadza to do karania pieszych za przejście przez jedną jezdnię ulicy jednokierunkowej lub przez pustą ulicę w godzinach wieczornych lub nocnych.

Czy wywołane do odpowiedzi resorty dostrzegają potrzebę zmian? Poseł prosi o „wyczerpujące odpowiedzi” i zadaje kolejne pytanie: - Czy przewiduje się dostosowanie Kodeksu wykroczeń do kultury społeczeństwa polskiego? Nasze społeczeństwo w niczym nie odbiega od społeczności krajów europejskich, jeśli chodzi o kulturę ruchu drogowego. Nie ma zatem uzasadnienia do stosowania jednego z najbardziej restrykcyjnych kodeksów na kontynencie. (jm)

Komentuj
Co z przepisami dotyczącymi korytarzy życia?
25 października 2018 | 0

Co z przepisami dotyczącymi korytarzy życia?
KORYTARZ ŻYCIA - WŁĄCZ MYŚLENIE - SPOT INFORMACYJNY [kliknij]

W sprawie tzw. korytarzy mówiono szeroko, jest zgodność co do konieczności wprowadzenia stosownego przepisu do ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Definiowano formułę, wskazywano na potrzebę szerokiej edukacji. Zapowiedziano analizę regulacji prawnych, walkę. Tymczasem dni mijają o korytarzach cisza. W Sejmie posłowie złożyli interpelację i zapytanie, ale oba czekają na odpowiedź ministrów.

Pytający oceniają, iż: - Coraz większa liczba kierowców nie tylko nie stosuje się do przepisów ruchu drogowego, zobowiązujących ich do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, ale również blokuje drogi w przypadkach gdy pozostali uczestnicy ruchu drogowego tworzą tzw. korytarz życia, aby samochód ratunkowy mógł dotrzeć na miejsce wypadku. Coraz liczniejsze są przypadki gdy osoby kierujące samochodami wykorzystują "korytarze życia" do ominięcia zatoru drogowego spowodowanego wypadkiem na drodze. Bardzo często zdarza się, iż przez takie zachowanie, osoby te stwarzają zagrożenie życia nie tylko pozostałym uczestnikom ruchu drogowego i ratownikom, ale także uniemożliwiają służbom na dotarcie na miejsce wypadku.

W wielu krajach Unii Europejskiej znajdujemy sankcje za podobne zachowania. - Niestety Polska znajduje się wśród krajów, które nie przewidują jakichkolwiek kar za takie zachowanie. Pomimo szumnych zapowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, rząd do dziś nie przedstawił żadnych rozwiązań prawnych regulujących przedmiotową kwestię – ocenia poseł Marek Wójcik. I kontynuuje: - Zgodnie jednak z harmonogramem przedstawionym przez Krajową Radę Ruchu Drogowego, analizy przepisów sankcjonujących kary dla kierowców wykorzystujących „korytarze życia” w celach z tym niezwiązanych, mają zostać zakończone dopiero w grudniu 2019 roku! Oznacza to, iż ministerstwo pracuje nad stosownymi regulacjami prawnymi już prawie rok i potrzebuje kolejnego. Niestety sprawa jest bardzo pilna i stosowne przepisy powinny zostać uchwalone w trybie pilnym, aby uniemożliwić wzrost liczby kierowców, którzy nie będą się stosować do już istniejących przepisów ruchu drogowego.

Podobnie posłanka Zofia Czernow, skierowała do ministra infrastruktury zapytanie w sprawie terminu rozwiązania problemu „korytarzy życia”. (…) Mimo zapowiedzianej pół roku temu przez Pana Ministra walki z kierowcami blokującymi dojazd służb po wypadkach na autostradach nadal nic się nie zmieniło, a nawet sytuacja się pogarsza.

Na jakim etapie znajdują się prace nad przepisami? Może potrzebny jest tu tryb pilny? (jm)

Komentuj
Senatorowie rekomendują przepis dotyczący trójkołowców
24 października 2018 | 0

Senatorowie rekomendują przepis dotyczący trójkołowców
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Trzy tygodnie wcześniej (2.10.2018) pisaliśmy o zgodzie w sprawie trójkołowców, posłowie poparli propozycję zmiany ustawy o kierujących pojazdami dającej nowe uprawnienia kierowcom posiadającym prawo jazdy kat. B (co najmniej od trzech lat), tak aby mogli prowadzić trójkołowe motocykle. Za przyjęciem ustawy głosowało 424 posłów, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

Według aktualnie obowiązującego stanu prawnego kierowcami każdego typu motocykli trójkołowych mogą być wyłącznie posiadacze prawa jazdy kat. A, motocykli o mocy do 15 kW posiadacze prawa jazdy kat. A1 i A2 (pod warunkiem ukończonych 21. lat). Dodajmy także, iż posiadacze prawa jazdy kat. B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 (pod warunkiem posiadania uprawnień od co najmniej 3 lat). Ustawa trafiła do Senatu i tu trafiła do Komisji Infrastruktury. Właśnie w dniu wczorajszym senatorowie na posiedzeniu tej komisji – bez poprawek – uchwalili rekomendację ustawy.

W posiedzeniu komisji uczestniczył wiceminister Marek Chodkiewicz, który informował, iż właśnie o taką możliwość stara się około 600 osób. Podkreślił, iż przepisy są bardzo ważne dla osób z niepełnosprawnością, którzy nie mogą zdać egzaminu na kat. A. Podkreślano także wzrastającą popularność tych pojazdów, a to zdecydowanie pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarki. Mówiono o ekologii, emisji spalin i korkach.

Najbliższe posiedzenie Senatu RP - 65. przewidziano na dni 26, 27 i 28 października br. (jm)

Komentuj
Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych uchwalona
24 października 2018 | 0

Ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych uchwalona
Bogdan Rzońca, poseł na Sejm RP, przewodniczący Komisji Infrastruktury (fot. Kancelaria Sejmu/Łukasz Błasikiewicz) [kliknij]

W dniu wczorajszym na 70. posiedzeniu Sejmu RP bieżącej kadencji odbyło się drugie i trzecie czytanie rządowego projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Ostatecznie za uchwaleniem ustawy głosowało 254 posłów, przeciw było 51, a 121 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.

Projekt dotyczy wprowadzenia zmian w sposobie i zakresie finansowania inwestycji na drogach publicznych, zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. W drugim czytaniu projekt ponownie skierowano do Komisji Infrastruktury i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w celu przedstawienia sprawozdania.

Projekt ustawy powołującej Fundusz Dróg Samorządowych wpłynął do Sejmu 25 września br. 3 października odbyło się jego pierwsze czytanie. Następnie odbywała się praca w komisjach. 9. października przyjęto sprawozdanie komisji. 23. nad projektem ustawy w drugim i trzecim czytaniu pracował Sejm. - Rekomenduję dalsze prace nad bardzo ważnym, potrzebnym instrumentem, jakim będzie Fundusz Dróg Samorządowych. To rozwiązanie jest bardzo oczekiwane przez samorządy - mówił sprawozdawca komisji, poseł Bogdan Rzońca. Poseł Cezary Grabarczyk powiedział: - Ustawa dzieli samorządy na lepsze i gorsze. Dlatego m.inn. proponujemy zmianę tytułu ustawy, (…) żeby tytuł brzmiał: O Funduszu wybranych dróg samorządowych. Dlaczego? Dlatego, że w art. 4 w ust. 7 przewidzieliście państwo, iż ustawy tej nie stosuje się do dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą Wojewody lub Sejmiku Województwa. A dlaczego? Te miasta są gorsze? Te gminy są gorsze? Mieszkańcy tych miast są gorsi? (…). Kolejny mówca posiedzenia plenarnego, poseł Mirosław Suchoń stwierdził: - W projekcie nic się nie zmieniło. Dalej mamy do czynienia z nietransparentnym sposobem podziału środków, mamy specjalne uprawnienia dla premiera, które w żaden sposób nie wpisują się w standardy państwa prawa, mamy z kolei dyskryminację części ośrodków miejskich (…). Te i inne poprawki zostały zgłoszone. Poseł sprawozdawca Bogdan Rzońca podsumowywał wystąpienia i ocenę ustawy: - To jest świetny pomysł, który pozostanie instrumentem finansowania dla samorządów na długie lata. W ramach dyskusji głos zabrał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyjaśniając zagadnienia związane z Funduszem Dróg Samorządowych w części dotyczącej dróg obronnych.

Ostatecznie projekt ponownie został skierowany do komisji w celu rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu. Komisje pracowały tego samego dnia, przyjęły część (20 punków poprawek) zgłoszonych poprawek oraz stosowne sprawozdanie (druk 2898A). Komisja poprawki rozpatrzyła i przygotowała kolejne sprawozdanie.

- Jesteśmy przekonani, że Fundusz Dróg Samorządowych zmieni stan dróg samorządowych w Polsce. Przede wszystkim poprawi ich bezpieczeństwo – podsumował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Ostatecznie - w godzinach późnych wieczornych odbyło się głosowanie nad poprawkami (odrzucono 19. poprawek) oraz nad ustawą - za jej uchwaleniem głosowało 254 posłów, przeciw było 51, a 121 wstrzymało się od głosu.

Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu. (jm)

Komentuj

Statystyka

Zdążyć na cmentarz
29 października 2018 | 0

Zdążyć na cmentarz
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Początek listopada to w Polsce czas odwiedzania grobów bliskich osób. Niestety, w tym okresie rokrocznie na drogach giną dziesiątki osów - w 2017 r. w listopadowy długi weekend doszło do 609 wypadków, w których zginęły 53 osoby*. Jak bezpiecznie dotrzeć na cmentarz i wrócić do domu?

Przede wszystkim – bez pośpiechu. Chęć odwiedzenia wielu cmentarzy w krótkim czasie może prowadzić do łamania przepisów drogowych. Pierwszego listopada wiele osób stara się zdążyć odwiedzić groby najbliższych, a te nierzadko znajdują się w oddalonych od siebie miejscowościach. W konsekwencji kierowcy często przekraczają prędkość, co może skończyć się tragedią. Zdecydowanie lepiej jest, jeśli to możliwe, rozłożyć odwiedzanie cmentarzy na kilka dni – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Bezpieczeństwu nie sprzyja również towarzyszący pośpiechowi stres i zdenerwowanie. Zwłaszcza że w dniach świątecznych na drogi wyjeżdża wielu mniej doświadczonych kierowców, którzy rzadko siadają za kierownicą.

Jesienna pogoda. Warunki atmosferyczne na początku listopada są bardzo zmienne i mogą utrudniać bezpieczną jazdę. Może występować zarówno słoneczna pogoda, jak i opady deszczu, a nawet śniegu, oraz silny wiatr. Dodatkowo spadające na jezdnię liście mogą pod wpływem wilgoci tworzyć powierzchnię równie śliską jak lód.

Przy złych warunkach atmosferycznych powinniśmy przede wszystkim zwiększyć dystans od poprzedzającego pojazdu. Wtedy nawet w przypadku poślizgu mamy szansę wytracić prędkość, zanim dojdzie do kolizji. Pamiętajmy o tym szczególnie w pobliżu cmentarzy, gdzie w okolicach Święta Wszystkich Świętych może występować duże natężenie ruchu – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jeszcze przed 1 listopada warto też rozważyć zmianę opon na zimowe – powinniśmy to zrobić, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7°C. Dzięki temu nie zaskoczą nas przymrozki czy pierwsze opady śniegu.

Rodzinne spotkania bez alkoholu. W 2017 r. policja w okresie 27 października – 2 listopada zatrzymała aż 1821 nietrzeźwych kierowców. Bardzo często są to osoby, które piły alkohol poprzedniego dnia podczas spotkań z bliskimi. Dlatego jeśli w ciągu najbliższej doby planujemy jazdę samochodem, powinniśmy unikać spożywania napojów alkoholowych.

* policja.pl

Komentuj
O drogowym savoir-vivre jako elemencie brd
23 października 2018 | 0

O drogowym savoir-vivre jako elemencie brd
Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (fot. Jolanta Michasiewicz)

O bezpieczeństwie na drogach w Europie i w Polsce pisaliśmy wielokrotnie, tym razem zacytujemy informację Marka Chodkiewicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Statystyki europejskie i krajowe. Minister przywołuje statystyki pomieszczone w dokumencie „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2017 roku”, z których wynika, że w 2017 r. w Polsce odnotowano 32 760 wypadków drogowych, tj. o 904 (-2,7%) mniej niż w roku 2016. W wypadkach tych zginęło 2 831 osób, tj. o 195 (-6,4%) mniej niż w roku 2016. Liczba rannych również uległa zmniejszeniu i wyniosła 39 466, tj. o 1300 (-3,2%) rannych mniej niż rok wcześniej, a ciężko rannych o 1006 (-8,3%) mniej. W porównaniu do 2016 r. struktura udziału wypadków nie zmieniła się znacząco, jednak w każdej grupie wypadków odnotowano niewielką tendencje spadkową. Jednocześnie, po raz kolejny odnotowano wzrost liczby kolizji na drogach. Jak wskazano w dokumencie tempo zachodzących zmian jest nadal niewystarczające. Jednocześnie odpowiadający na interpelację poselską przywołuje dane opublikowane przez Komisję Europejską, z których wynika, że w 2017 r. na unijnych drogach zginęło 25 300 osób, tj. o 300 osób mniej niż w roku 2016 (-2%) i 6 200 mniej niż w roku 2010 (-20%). W obrębie UE najlepsze wyniki w 2017 r. osiągnęły: Szwecja (25 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), Wielka Brytania (27), Holandia (31) i Dania (32). W porównaniu z 2016 r. największy spadek liczby ofiar śmiertelnych zgłosiły Estonia (-32 proc.) i Słowenia (-20 proc.). W dalszym ciągu jednak Polska znajduje się w gronie państw o najwyższym zagrożeniu życia i zdrowia w ruchu drogowym. W podobnej sytuacji są Chorwacja, Bułgaria i Rumunia.

Działania KR BRD. M. Chodkiewicz podkreśla także znaczenie i zakres działań podejmowanych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: - Należy podkreślić, że Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, będąca międzyresortowym organem doradczym i pomocniczym Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego nieustannie podejmuje działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, które w sposób usystematyzowany i adekwatny do problemów występujących na drogach określane są w Programach realizacyjnych do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020 (dalej NPBRD).

Badanie ewaluacyjne. Dalszy ciąg oceny resortu minister poświęcił efektywności podejmowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa działań. - Aby poprawić skuteczność podejmowanych działań, tym samym zwiększyć ich efektywność na zlecenie SKR w 2017 roku przeprowadzone zostało badanie ewaluacyjne, którego celem było zebranie wszystkich istotnych informacji dotyczących działań wykonawczych podjętych w ramach NPBRD. Zakres badania obejmował funkcjonowanie w latach 2013-2016 samego NPBRD jak również jego programów wykonawczych (programów realizacyjnych). Badanie wykazało, że NPBRD 2013-2020 oraz poszczególne Programy Realizacyjne są co do zasady dobrze przygotowanymi dokumentami. Ponadto działania przewidziane w Programach Realizacyjnych są spójne i komplementarne z ogólnymi założeniami i celami wskazanymi w NPBRD 2013-2020. Sporym mankamentem był brak jakichkolwiek założeń finansowania zadań przewidzianych do realizacji w ww. dokumentach. Przeprowadzone badanie stanowiło podstawę do wprowadzenia zmian w obecnie obowiązującym Programie realizacyjnym 2018-2019. W dokumencie tym ujęto informacje dotyczące źródeł finansowania. Dodatkowo, załączono karty zadania stanowiące opis planowanych do podjęcia działań i oczekiwanych efektów. Podsumowanie działań oraz wnioski płynące z realizacji programu zawarte będą w corocznym sprawozdaniu dotyczącym stanu BRD w Polsce – informuje minister.

O kulturalnej i bezpiecznej jeździe. Mówiąc o bezpieczeństwie nie sposób pominąć zagadnienia jazdy kulturalnej. Niestety nie ma narzędzi do jej zbadania, nie ma też wiarygodnych ocen zmian tu następujących. W tej kwestii M. Chodkiewicz mówi o inicjatywie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego realizowanego wspólnie z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa narodowego - o programie „Z kulturą w drodze”. Na zakończenie akcji planowane jest stworzenie i opublikowanie „Katalogu Kultury W Drodze”. - Głównym nośnikiem informacji o drogowym savoir-vivre jako elemencie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest cykl krótkich filmów z udziałem przedstawicieli GITD, MKiDN i świata kultury. Do akcji przyłączyli się już m.in. aktorzy: Marcin Kwaśny, Andrzej Mastalerz, Jerzy Zelnik, Dariusz Kowalski. Trwa produkcja kolejnych odcinków cyklu „Z Kulturą W Drodze” – informuje M. Chodkiewicz. Jaki program jest – oceńcie Państwo sami:

Komentuj

Przegląd prasy

Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo
31 października 2018 | 0

Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo
(fot. Policja Lubuska)

W związku z dniem Wszystkich Świętych, odwiedzamy groby bliskich i wyjeżdżamy na oddalone od miejsca zamieszkania cmentarze. Jest to okres, w którym powinniśmy zachować szczególną ostrożność, by nie paść ofiarą przestępców.

W tym roku dzień Wszystkich Świętych przypada w środku tygodnia (w czwartek). Niewątpliwie pozwoli to na rozłożenie odwiedzin grobów bliskich na kilka dni. Nieco mniejszy tłok i ruch w okolicach cmentarzy nie powinien jednak uśpić naszej czujności, ponieważ w tym właśnie czasie częściej niż zwykle dochodzi do kradzieży na cmentarzach, w środkach komunikacji publicznej oraz włamań do domów i mieszkań.

Pamiętajmy, aby wyjeżdżając z domu, mieszkania, zadbać o odpowiednie jego zabezpieczenie. Wychodząc sprawdźmy, czy wszystkie okna i drzwi są zamknięte, kurki z gazem zakręcone i wyłączone piecyki elektryczne. Warto również poprosić zaufanego sąsiada, by zwrócił uwagę na nasz dom czy mieszkanie, wyjmował zostawione w drzwiach ulotki, a w razie zauważenia czegoś niepokojącego, natychmiast nas o tym powiadomił.

Wybierając się na cmentarz, nie zabierajmy, o ile to możliwe, większych kwot pieniędzy, biżuterii oraz innych wartościowych przedmiotów. Warto mieć odliczoną na zakupy kwotę pieniędzy i trzymać ją w innym miejscu niż portfel i dokumenty. W trakcie płacenia za zakupy, nie pokazujmy, ile pieniędzy mamy przy sobie.

Pamiętajmy również, by podczas porządkowania grobów nie zostawiać, nawet na chwilę, torebki lub saszetki na pomniku czy ławce. Parkując samochód przed cmentarzem również nie zostawiajmy w nim w widocznym miejscu wartościowych przedmiotów lub dokumentów. Starajmy się parkować na strzeżonych lub dozorowanych parkingach, w miejscach oświetlonych i często uczęszczanych. Wysiadając, sprawdźmy czy drzwi i okna w aucie są zamknięte.

Unikajmy samotnego chodzenia na cmentarz po zmroku. Wybierając się tam z dziećmi lub starszymi osobami cierpiącymi na zaburzenia pamięci, pilnujmy, by zbytnio się nie oddalały, pamiętajmy, że w tłumie łatwo się zagubić. W takim przypadku pomoże umieszczona w ubraniu kartka z numerem telefonu do rodziny zagubionej osoby.

Robiąc zakupy w sklepach lub na przycmentarnych stoiskach albo podróżując komunikacją miejską, szczególnie w miejscach zatłoczonych uważajmy na kieszonkowców. Torebka powinna być obowiązkowo zamknięta, umieszczona z przodu, w zasięgu wzroku, portfel schowany w głębiej położonej, zapinanej, wewnętrznej przedniej kieszeni.

Jak co roku w okolicach dnia Wszystkich Świętych na ulicach pojawią się dodatkowe policyjne patrole, które nie tylko będą dbały o nasze bezpieczeństwo, ale także służyły pomocą. Niezależnie od tego warto pamiętać, że nasze bezpieczeństwo w dużym stopniu zależy również od nas samych. (Biuro Prewencji KGP)

Komentuj
Przedsiębiorcze i odważne
29 października 2018 | 0

Przedsiębiorcze i odważne
Laureatki Plebiscytu Lady Business Awards 2018 (fot. Jolanta Michasiewicz)

26 października 2018 r. w salach Galerii Bagatelle przy ul. Nowogrodzkiej 50/54 w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Lady Busieness Club Business Woman Foundation, podczas której wręczono statuetki laureatkom drugiej edycji Plebiscytu Lady Business Awards. Pierwszego w Polsce ogólnopolskiego klubu kobiet biznesu. Klubu, który zrzesza właścicielki firm, integruje oraz promuje kobiety biznesu. Do stolicy przyjechało ponad 100 przedsiębiorczych i odważnych kobiet z całej Polski. Jak podkreślali organizatorzy - w gali uczestniczyli przedsiębiorcy, goście specjalni oraz przedstawiciele mediów i partnerów. W grupie partnerów biznesowych - Polski Klaster Edukacyjny. Swój udział potwierdziły także członkinie z Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec.

W niezwykłej atmosferze, w równie niezwykłej Sali Galerii Bagatelle, z rąk prezes i założycielki Fundacji Emilia Bartosiewicz, statuetki i wyróżnienia odebrały najodważniejsze, kreatywne i wyjątkowe kobiety biznesu, kobiety sukcesu. (jm)

Komentuj
Wybierz bezpieczeństwo, jedź warszawską taksówką
28 października 2018 | 0

Wybierz bezpieczeństwo, jedź warszawską taksówką
(grafika Urząd m.st. Warszawy – kampania informacyjna „Wybierz bezpieczeństwo, jedź warszawską taksówką”)

„Wybierz bezpieczeństwo, jedź warszawską taksówką” tak brzmi hasło kampanii informacyjnej, dzięki której, mieszkańcy i turyści mogą dowiedzieć się jak rozpoznać licencjonowaną warszawską taksówkę.

Od końca października br. w środkach komunikacji miejskiej wyświetlane są spoty informacyjne na temat kampanii. Celem akcji jest podkreślenie bezpieczeństwa, jakie mieszkańcom i turystom zapewnia podróżowanie licencjonowaną warszawską taksówką. Kulminacja kampanii informacyjnej przypadnie w okresie 29.10-04.11 br. Ten szczególny czas: zbliżający się Dzień Wszystkich Świętych, podróże na cmentarze i wcześniej zapadający zmrok, mogą sprzyjać przewoźnikom, którzy stosują niedozwolone praktyki.

Aby uchronić pasażerów przed korzystaniem z usług nieuczciwych przewoźników na plakatach, ulotkach i w spotach informacyjnych wyeksponowano elementy oznakowania, wyróżniające taksówkarzy z licencją.

Pamiętaj, że licencjonowana warszawska taksówka posiada:

- prawidłowe oznakowanie, czyli żółto czerwony pas (w barwach Warszawy), z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb m.st. Warszawy,

- w prawym górnym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, zawierająca numer licencji oraz numer rejestracyjny pojazdu,

- wewnątrz pojazdu powinien znajdować się identyfikator, opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem oraz taksometr, wskazujący aktualną taryfę i opłatę,

- w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi - powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca  o cenie za 1km w I strefie taryfowej (po jej zewnętrznej stronie,) a rewers tabliczki widziany z siedzenia pasażera powinien zawierać taryfę opłat.

Po wykonaniu usługi taksówkarz zobowiązany jest wydać paragon fiskalny zawierający m.in. nr boczny i nr rejestracyjny taksówki. Paragon za wykonany przejazd należy zawsze zachować – w przypadku ewentualnych nieprawidłowości jest on podstawą do późniejszych roszczeń. W przypadku podejrzenia, że usługa została wykonana niewłaściwie pasażer może złożyć reklamację do Urzędu m.st. Warszawy lub zgłosić ten fakt za pośrednictwem portalu Warszawa 19115.

Do kampanii poprzez dystrybucję materiałów informacyjnych aktywnie włączyły się Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, Polskie Koleje Państwowe S.A., PKS Polonus, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie oraz Izba Administracji Skarbowej w Warszawie. Ponadto materiały informacyjne eksponowane będą między innymi w dzielnicowych Wydziałach Obsługi Mieszkańców, Pałacu Kultury i Nauki, na stacjach I i II linii metra, w stołecznych teatrach muzeach i bibliotekach oraz w miejskich ośrodkach zdrowia. (Urząd m.st. Warszawy)

Komentuj
Najnowocześniejsza stacja benzynowa
26 października 2018 | 0

Najnowocześniejsza stacja benzynowa
(fot. PAP/ORLEN)

Dwie minuty i 30 sekund - nowy rekord szybkości obsługi na stacji Orlenu – informuje Centrum Prasowe PAP. Orlen otworzył właśnie najnowocześniejsza stację w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie i na świecie.

Maksymalnie 210 sekund będzie zajmowało kierowcom zatankowanie paliwa, zamówienie produktów z oferty gastronomicznej i opłacenie transakcji na nowej stacji Orlenu pod Wrocławiem. To pierwsza stacja PKN Orlen w formacie „drive through”, gdzie klient będzie mógł skorzystać z usług bez wysiadania z pojazdu.

Stację uruchomiono w Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) Michałowice, na trasie Łódź-Wrocław. „To jedna z najnowocześniejszych w Europie, a na pewno najnowocześniejsza w Polsce stacja benzynowa drive through” - powiedziała PAP Patrycja Klarecka, członek Zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej. „To innowacyjny pomysł. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, którzy są coraz bardziej wymagający, mają coraz mniej czasu i cenią sobie wygodę” - dodała Klarecka.

Gdy kierowca podjeżdża i zatrzymuje się przy dystrybutorze, wtedy osoba z obsługi stacji podchodzi i pyta o rodzaj paliwa. Podczas tankowania klient - cały czas siedząc za kierownicą - widzi również wyświetlone menu z ofertą gastronomiczną i ma możliwość komunikacji z obsługą gastronomiczną za pomocą specjalnego terminala” - wyjaśnił w rozmowie z PAP Stanisław Barański, jeden z odpowiedzialnych za projekt w PKN Orlen. „Kiedy tankowanie jest zakończone, kierowca podjeżdża do okienka, gdzie płaci za zamówienie, a następnie do okienka numer 2, gdzie odbiera zakupione produkty z oferty gastronomicznej, i po maksymalnie 210 sekundach rusza w trasę” - dodał Barański.

Według Patrycji Klareckiej, sprzedaż produktów pozapaliwowych stanowi znaczącą część obrotów w segmencie detalicznym w PKN Orlen. „W tym kierunku chcielibyśmy pójść, tak aby obok nowoczesnych paliw takich jak Verva i Efekta móc klientom zaoferować kompleksowe usługi gastronomiczne oraz ofertę sklepową” - podkreśliła Patrycja Klarecka.

PKN Orlen ma ok. 1 700 stacji w Polsce. Przedstawiciele spółki zapowiadają, że jeśli koncepcja „drive through” się sprawdzi, będzie wdrażana w innych stacjach, głównie znajdujących się przy autostradach. (Centrum Prasowe PAP)

Komentuj
Policja ostrzega
24 października 2018 | 0

Policja ostrzega
Wypadek drogowy na ul. Rosoła (23 października 2018 r.) (fot. Jolanta Michasiewicz)

Coraz niższe temperatury, mgły, deszcz, śliskie jezdnie, szybko zmieniające się warunki atmosferyczne, dywany śliskich liści działających jak warstwa śniegu lub piasku, słaba widoczność, niższe temperatury powodujące, iż opony stają się twardsze, a co za tym idzie gorsza przyczepność itd. itp. - robi się coraz niebezpieczniej. O wczorajszym dniu w Warszawie media pisały „Czarny wtorek”. Donosiły o autobusie, który staranował osobówkę (autobus pełen pasażerów), o zderzeniu tramwajów, z siłą, która spowodowała, że pasażerowie wypadali z siedzeń i pękały szyby itd. Oczywiście natychmiast tworzą się korki, prace podejmują stosowne służby. Poniżej fotorelacja z wydarzenia drogowego z udziałem motocyklisty, które miało miejsce w godzinach rannych na stołecznym Ursynowie. Policjanci apelują o szczególne zachowanie ostrożności w okresie jesiennym. Przypominają, iż widoczność i inne warunki atmosferycznie nie sprzyjają bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Zachowujmy maksimum ostrożności. Zachowajmy bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. (jm)

Komentuj
Czy transport drogowy jest bezpieczniejszy?
23 października 2018 | 0

Czy transport drogowy jest bezpieczniejszy?
Uczestnicy konferencji poświęconej bezpieczeństwu w transporcie ciężkim. Warszawa, 22.10.2018 r.(fot. Jolanta Michasiewicz)

W Warszawie, w Ministerstwie Infrastruktury, odbyła się konferencja zorganizowana przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (PBD) poświęcona bezpieczeństwu w transporcie ciężkim.

Zaproszonych przywitał Bartłomiej Morzycki, prezes zarządu PBD. Wystąpienia otwierające wygłosił Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców TRANSPORT i LOGISTYKA POLSKA oraz Łukasz Bryła, zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Przedstawiciel ITD informował, iż z 200 tys. przeprowadzonych rocznie kontroli drogowych – według obecnego stanu – 7% (wcześniej 30%) z nich kończy się nałożeniem sankcji. Ponadto one najczęściej nie mają bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jednym z wątków wystąpienia Macieja Wrońskiego były problemy szkolenia kierowców zawodowych. Ocenił, iż nie jest ono zadawalające, albowiem w ośrodkach wykorzystywane są małe pojazdy z przyczepami, nie ma tam aktualnie używanych nowoczesnych pojazdów z naczepami. – Musimy ich uczyć od początku – podkreślał mówca i dodał, iż właśnie w tym momencie można mówić o rezerwach. Przywołał statystyki: 80% ładunków w Europie jest przewożonych po drogach. Oczywiście im więcej samochodów na drogach, im więcej kierowców, tym większe prawdopodobieństwo wypadków. Jesteśmy zainteresowani bezpieczeństwem nie tylko ze względów społecznych, ale też biznesowych – mówił. Analizując możliwości poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego podsumował: - Bezpieczeństwo to są koszty. Wskazał na konkretne możliwości działań w tym zakresie, mówił o industrializacji transportu i pojazdach ekologicznych, o gospodarce 4.0, automatyzacji, przetwarzaniu danych, o logistyce itd.

Prezentację raportu bezpieczeństwa w zakresie przewozu towarów DEKRA 2018 przedstawił Mariusz Mankiewicz, wiceprezes zarządu. Mówiąc o działaniach DEKRY, w tym akcjach i kampaniach ogłosił, iż w dniu dzisiejszym rozpoczęta została kampania skierowana do najmłodszych uczestników ruchu drogowego, akcja poświęcona bezpieczeństwu młodych kierowców, tych którzy wsiadają do swojego pierwszego samochodu. Omówiony raport 2018 jest niezwykłym źródłem informacji i pogłębionych analiz. M. Mankiewicz podsumował przywołując postulaty: badania okresowe powinny uwzględniać odpowiednio wysoki standard minimalny oceny kluczowych podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo; brak możliwości trwałego wyłączenia systemów bezpieczeństwa przez kierowców; elektroniczny asystent skrętu, który powinien należeć do wyposażenia obowiązkowego; egzekwowanie zapinania pasów bezpieczeństwa; skuteczne zabezpieczanie ładunków (w tym nowoczesne systemy) i postępowania z materiałami niebezpiecznymi; dostosowanie infrastruktury drogowej do szybko rosnącej ilości przewozów drogowych. Zakończył: - Absolutną koniecznością dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poza działaniami z zakresu „Best practice” są spójne statystyki w obszarze wypadków drogowych.

W zaplanowanym panelu ekspertów, który dotyczył polskim realiom możliwości poprawy bezpieczeństwa na drogach, uczestniczyli: Łukasz Bryła (ITD), Maria Dąbrowska-Loranc (ITS), Marcin Fleiger (GRSP), Andrzej Łabęcki (Klub Polskiego Truckera), Maciej Wroński (prezes TLP). Ostatni z wymienionych podkreślił m.in., iż bezpieczeństwo najskuteczniej poprawią rozwiązania systemowe np. promowanie i nagradzanie użytkowników pojazdów ekologicznych. Łukasz Bryła komentując raport DEKRY wskazał na ogólnoeuropejski i polski trend mniejszej ilości wypadków drogowych pomimo dynamicznego wzrostu ilości pojazdów na drogach. Kierowcy zawodowi w roku 2017 r. spowodowali niecałe 4% wypadków i odpowiednio 6% zabitych na drogach – przypominał. – Kierowcy zawodowi – w porównaniu do kierowców samochodów osobowych - stwarzają na drogach o wiele mniejsze ryzyko. Wszystko wskazuje na to, że zarówno legislacja, jak i działania służb oraz technologie – spowodowały to, że transport ciężki jest coraz bardziej bezpiecznym – podsumował.

Oceny stanu oznakowania odblaskowego pojazdów ciężarowych w Polsce dokonał Rafał Hrynyk (3M Poland). Podnoszeniu bezpieczeństwa w transporcie drogowym i dobrym praktykom w tym zakresie swoją prezentację poświęcił Łukasz Sierant (DHL Polska). Stan zdrowia kierowców zawodowych a bezpieczeństwo były przedmiotem prezentacji Patrycji Rubik (Fundacja Truckers Life).

Podsumowując dorobek konferencji, Konrad Romik powiedział: - Dużo dzisiaj mówiliśmy o edukacji i zmianie mentalnej, czyli jak my – uczestnicy ruchu drogowego – przyczyniamy się do poprawy ruchu drogowego, czy wręcz przeciwnie. (…) Szczególną uwagę zwracam na skalę wypadków. 4% kwestia związana z samochodami ciężarowymi, spowodowania wypadków drogowych na skutek czego sprawcy odpowiadają za 6% wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym (…), wydaje nam się, że to jest mało, ale to jest o 6% za dużo. K. Romik apelował o walkę o poprawę bezpieczeństwa w każdym obszarze. Przypomniał, iż istnieje tzw. kalendarz działań w zakresie brd, obejmujący zarówno inicjatywy publiczne, jak i samorządowe, tam również powinny być zapisane działania w sferze biznesu, również kwestie patronowania tym ważnym wydarzeniom. W tym kalendarzu każdy może zapoznać się z podejmowanymi działaniami – informował. – Ta wzajemna wymiana informacji, które nazywamy dobrymi doświadczeniami, dobrymi praktykami, ma niezmierne znaczenie, bo aby poprawiać bezpieczeństwo trzeba mieć partnerów – zakończył sekretarz.

Trudno w jednej relacji omówić tak wiele interesujących zagadnień i wypowiedzi, redakcja PRAWA DROGOWEGO@NEWS będzie publikowała wypowiedzi, będzie rozmawiała z uczestnikami tej niezwykle interesującej konferencji. (jm)

Komentuj
Hulajnogą elektryczną jak rowerem?
23 października 2018 | 0

Hulajnogą elektryczną jak rowerem?
(fot. Jolanta Michasiewicz)

O tzw. urządzeniach transportu osobistego piszemy już od pewnego czasu. Ostatnio nasz ekspert Tomasz Barnaś radził jak bezpiecznie poruszać się na boosted-boardzie. Nadal stan prawny obowiązujący u nas bez zmian. Tymczasem w austriackiej stolicy mieszkańcy i turyści coraz częściej korzystają z hulajnog lub ich wersji elektrycznej. I taka informacja nie jest czymś specjalnie odkrywczym, wiemy i obserwujemy taką tendencję. Interesujące jest rozwiązanie zastosowane jakie zastosowano, aby uatrakcyjnić miejskie wypożyczalnie oferujące hulajnogi wyposażone w akumulatory elektryczne. Otóż – jak się dowiadujemy – „podlegają pod uregulowania lokalnej policji dotyczące wypożyczanych pojazdów kołowych w mieście Wiedeń”. Wiceburmistrz miasta i członkini Zarządu miasta ds. transportu, Maria Vassilakou stwierdziła: "Cieszymy się, że wiedeńczycy mają coraz więcej możliwości poruszania się po mieście. Taką formę wolności stale wspieramy poprzez zgodną z duchem czasu przemianą naszego miasta. Oczywiste jest jednak, że również hulajnogi elektryczne obowiązują reguły, aby z nowej oferty nie zrodziły się kłopoty”. I urządzenia te zostały tam - zdefiniowane w pojęciu prawnym jako rowery i stosownie do tego, podlegają takim samym uregulowaniom jak obowiązujące przepisy dla rowerów. Zasady ruchu i ograniczenie prędkości muszą być przestrzegane, jazda po chodnikach jest zabroniona. Hulajnogi elektryczne muszą być tak odstawiane, aby nie utrudniały ruchu innym uczestnikom, tym bardziej nie stanowiły dla nich zagrożenia – czytamy i informacji przygotowanej przez tamtejszy urząd miasta. (jm)

Komentuj
Zatrzymywanie się i postój pojazdu na chodniku
22 października 2018 | 0

Zatrzymywanie się i postój pojazdu na chodniku
(fot. Jolanta Michasiewicz)

Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze w październiku 2018 r złożyło do Sejmu RP petycję w sprawie zmiany ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym w zakresie zatrzymywania się i postoju pojazdów samochodowych na chodnikach.

Autorzy petycji piszą: - (…) proponujemy niewielką zmianę art. 47 ust. 2 (…) W jej efekcie postój samochodów na chodnikach będzie możliwy tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Pozostawiona zostanie warunkowa możliwość zatrzymania lub postoju na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t. Po odnotowaniu jej złożenia – zgodnie z obowiązującymi procedurami - skierowana została do Komisji do Spraw Petycji. Jak podkreśla redakcja publikującego informację Portalu Samorządowego „Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze złożyło w Sejmie petycję dotyczącą zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Wnioskuje w niej o zmianę wprowadzonego podczas stanu wojennego przepisu określającego zasady parkowania na chodnikach”.

Przypomnijmy brzmienie przedmiotowego artykułu: Art. 47. Ust. 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że: 1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju; 2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m; 3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni. Ust. 2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla, motoroweru, roweru lub wózka rowerowego. Inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

Stołeczne Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze proponowaną zmianę uzasadnia, iż w praktyce stosowany jest jedyny wymów ustawowy, ten który mówi o minimalnej szerokości 1,5 m. I w efekcie kierowcy nagminnie stawiają swoje pojazdy w całości na chodniku. – Tymczasem jest to odległość niewystarczająca, szczególnie jeśli z chodnika chce skorzystać rodzic z dzieckiem czy niepełnosprawny na wózku. I mimo, iż w kodeksie chodnik definiowany jest jako przestrzeń zbudowana dla pieszych, piesi nie mogą z niego skorzystać. Często musza ominąć pojazd korzystając z… ulicy. I tu mamy te inne zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z takiej właśnie interpretacji tego przepisu. A egzekucja, a jej skuteczność?

I przywołany w petycji przykład rozwiązania problemu. Otóż na Ukrainie – od września br. – obowiązują przepisy, które całkowicie zakazują parkowania na chodnikach. Samochody tam zaparkowane są odholowywane. Trwa przebudowa ulic, wyznaczane są miejsca i zatoki postojowe. Ich przepisy wprost zabraniają projektowania miejsc parkingowych na chodnikach.

Zdecydowanie – zmiana jest potrzebna także w Polsce. (jm)

Komentuj

Ogłoszenia

Nabór do 9. edycji konkursu Partner BRD trwa do 4.11.2018
30 października 2018 | 0

Nabór do 9. edycji konkursu Partner BRD trwa do 4.11.2018
Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego – IX edycja konkursu Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego [klliknij] (fot. Jolanta Michasiewicz)

Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego ogłasza konkurs na najlepszych popularyzatorów bezpieczeństwa drogowego w Polsce. To już 9 edycja tego wydarzenia. Na terenie całego kraju poszukujemy osób, firm, instytucji publicznych, organizacji pozarządowych i mediów, które swoim ponadprzeciętnym zaangażowaniem przyczyniają się do tego, aby z roku na rok na naszych drogach było coraz bezpieczniej. 

Pomysł na konkurs narodził się w roku 2010. Jego ideą jest promowanie i uhonorowanie osób i inicjatyw, które są podejmowane w różnych zakątkach Polski, a które dotyczą podnoszenia bezpieczeństwa drogowego. Zgłoszenia do nagrody przyjmowane są w pięciu kategoriach: osoba, media, firma, organizacja pozarządowa i instytucja publiczna. Od początku współorganizatorem inicjatywy jest Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Nagrody dla liderów działań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego zostaną wręczone podczas uroczystej gali 23 listopada 2018 roku w Warszawie.

Organizator konkursu Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, powołało Kapitułę Nagrody, którą w tym roku tworzą przedstawiciele: Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytutu Transportu Samochodowego, Polskiego Czerwonego Krzyża, Automobilklubu Polski, Banku Światowego.

Zgłoszenia kandydatur przyjmowane są do 4 listopada 2018 r.

Regulamin przyznawania nagród Stowarzyszenia Partnerstwo

 dla Bezpieczeństwa Drogowego

I.Cel

Począwszy od 2010 roku Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (zwane dalej: Stowarzyszenie) przyznaje corocznie nagrody „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”, zwane dalej nagrodami, na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie. Nagroda została ustanowiona w celu: uhonorowania osób, instytucji, które wniosły trwały wkład w rozwój i propagowanie bezpieczeństwa drogowego; podziękowanie za podejmowane działania oraz udzielane wsparcie dla kampanii promujących bezpieczne zachowanie uczestników ruchu drogowego; Nagroda  ma postać statuetki i ma charakter honorowy. II.Kategorie nagród

1. Nagrody przyznaje się w pięciu kategoriach:

osoba roku organizacja pozarządowa roku instytucja publiczna roku firma roku media roku  Nagroda w kategorii osoba roku ma na celu wyróżnienie osoby fizycznej, która swoją działalnością przyczyniła się do propagowania bezpiecznych zachowań na drodze przy pomocy realizowanych programów oraz przedsięwzięć.  Nagroda w kategorii organizacja pozarządowa roku przyznawana jest organizacji pozarządowej działającej na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, propagującej programy edukacyjne oraz informacyjne skierowane do użytkowników dróg.  Nagroda w kategorii instytucja publiczna roku przyznawana jest instytucji publicznej działającej na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, której działania w danym roku szczególnie przyczyniły się do poprawy stanu bezpieczeństwa drogowego w Polsce.  Nagroda w kategorii firma roku przyznawana jest podmiotowi z sektora biznesowego, wspierającego merytorycznie oraz rzeczowo akcje, kampanie społeczne przyczyniające się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz odpowiedzialnego korzystania z dróg. Nagroda w kategorii media roku przyznawana jest dla redakcji bądź dziennikarza, którzy w swojej pracy aktywnie propagują, promują oraz wspierają inicjatywy na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.  Dopuszcza się możliwość przyznania nagród i wyróżnień specjalnych. III.Zasady ogólne

Statuetki wręczane są raz do roku na uroczystej gali, której termin i miejsce ustala corocznie Prezes Stowarzyszenia. Kandydatem do nagrody może być osoba fizyczna lub prawna. Kandydatem do nagrody nie może być członek Zarządu Stowarzyszenia oraz członek zwyczajny i wspierający Stowarzyszenia, z wyłączeniem punktu 7 części II. Kategorie nagród. Nagrodę odbiera laureat lub osoba upoważniona (w przypadku osób prawnych). Zgłoszenia do nagrody dokonuje się w formie pisemnej, na druku stanowiącym załącznik do niniejszego Regulaminu wysłanego poprzez list bądź e-mail do Stowarzyszenia w terminie każdorazowo wskazanym przez Prezesa Stowarzyszenia (liczy się data otrzymania pisma w siedzibie Stowarzyszenia). Członkowie zwyczajni i wpierający Stowarzyszenia mają prawo do zgłoszenia maksymalnie dwóch kandydatów w każdej kategorii. Nagrody przyznaje Kapituła, którą tworzą: Prezes Stowarzyszenia członkowie Zarządu Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego; Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego bądź osoba przez niego wybrana; Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego bądź osoba przez niego wybrana; Prezes Polskiego Czerwonego Krzyża bądź osoba przez niego wybrana; Prezes Automobilklubu Polski bądź osoba przez niego wybrana; Menedżer Banku Światowego dla Polski i krajów bałtyckich bądź osoba przez niego wybrana; Prezes bądź osoba przez niego wybrana jednego z członków zwykłych Stowarzyszenia wybrany przez Prezesa Stowarzyszenia spośród członków zwykłych, przy czym uczestnictwo w Kapitule nie może się powtarzać częściej niż jeden raz na trzy lata; Prezes bądź osoba przez niego wybrana jednego z członków wspierających Stowarzyszenia wybrany przez Prezesa Stowarzyszenia spośród członków wspierających, przy czym uczestnictwo w Kapitule nie może się powtarzać częściej niż jeden raz na trzy lata; Przewodniczącym Kapituły jest każdorazowo Prezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Nagroda przyznawana jest na posiedzeniu Kapituły, zwołanym przez Prezesa Stowarzyszania, zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków Kapituły, w obecności co najmniej połowy członków Kapituły. W wypadku równości głosów decydujące znaczenie ma głos Prezesa Stowarzyszenia. Ewidencję przyznanych statuetek, obsługę techniczną Kapituły oraz uroczystej gali prowadzi Biuro Stowarzyszenia. IV.Postanowienia końcowe

Prawo zmiany regulaminu przysługuje Kapitule w trybie głosowania bezwzględną większością głosów. Z inicjatywą zmiany regulaminu może wystąpić każdy z Członków Kapituły. Postanowienia Kapituły są ostateczne i nie podlegają zaskarżeniu. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia w trybie głosowania przez zwykłą większość Członków Kapituły.

Komentuj
Podziękowanie
26 października 2018 | 0

Podziękowanie

We wtorek 16 października Franek przyjął piątą, a zarazem ostatnią dawkę komórek macierzystych. Czekamy na efekty zakończonej terapii oraz ewentualną decyzję o dalszym leczeniu. Chcemy jeszcze raz podziękować wszystkim osobom, dzięki którym terapia mogła dojść do skutku. Dziękujemy za okazaną pomoc i wsparcie!!! 

Wdzięczni rodzice Mariola i Grzegorz Matuszewscy

Komentuj
WORD Słupsk zaprasza
24 października 2018 | 0

WORD Słupsk zaprasza

WORD w Słupsku zaprasza na bezpłatny jesienno-zimowy przegląd techniczny pojazdów, przeprowadzany w ramach akcji BEZPIECZNY POJAZD. (jm)

Komentuj