0085/11/2005 3 marca 2005 28 marca 2005

W nim m.in. o: o pijanych kierowcach, tachografach elektronicznych, planowanych podwyzkach oplat za egzamin na prawo jazdy, róznicy miedzy cofaniem, a parkowaniem tylem oraz normach halasu samochodów ciezarowych...

Przegląd prasy

Najniebezpieczniejsze drogi na świecie - 45 tys. rannych codziennie
28 marca 2005 | 0

W wypadkach drogowych na chińskich drogach zginęły w 2003 r. 104 372 osoby - przytacza oficjalne dane "Gazeta Wyborcza", informując jednocześnie: Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ocenia, że liczba ta jest dwa razy wyższa. Według WHO, codziennie w wypadkach drogowych w Chinach 45 tys. osób zostaje rannych.

Komentuj
Zatrzymano 1 239 pijanych kierowców
28 marca 2005 | 0

Tegoroczne Święta Wielkanocne mijają na polskich drogach dość spokojnie. W czasie pierwszych trzech dni świątecznego weekendu doszło do 269 wypadków, w których zginęło 20 osób, a 412 zostało rannych. Zatrzymano 1239 nietrzeźwych kierowców. Najczęstszymi przyczynami wypadków była brawura i brak ostrożności kierowców.

Komentuj
Tajemnica bankowa chroni sprawców wypadków drogowych
26 marca 2005 | 0

Wg prawa bankowego Policja nie ma prawa żądać od banku informacji niezbędnej do ścigania sprawców wykroczeń i występków drogowych.

Prawo o ruchu drogowym: " art. 78 ust. 4. Właściciel lub posiadacz pojazdu jest obowiązany wskazać na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie",Prawo bankowe - mówi, iż tajemnica bankowa obowiązuje jeżeli chodzi o osobę, która jest stroną czynności bankowej objętej dyspozycją art. 104 ust. 1 i 105 tegoż.

Komentuj
Pijanemu kierowcy skonfiskowano pojazd
26 marca 2005 | 0

Jak informuje "Dziennik Zachodni" - Mężczyźnie, który w Częstochowie po pijanemu prowadził samochód, zabrano auto. O konfiskacie do czasu wydania wyroku sądowego, zadecydowała częstochowska prokuratura. Kierowcę objęto dozorem policyjnym.

Komentuj
Pijani kierowcy kierowani do sprzątania ulic
26 marca 2005 | 0

"Fakt" zapowiada: Do tej pory kierowcom za jazdę po kieliszku groziło do dwóch lat więzienia oraz publikacja zdjęcia w prasie czy internecie. Od 10 kwietnia dojdzie jeszcze jedna konsekwencja - szorowanie ulic w odblaskowej kamizelce. Dostaną żółte kubraki z napisem "178a" na piersi - to numer artykułu z kodeksu karnego, który mówi o jeździe po pijaku - oraz miotły, którymi będą zamiatali po 4-5 godzin w weekendy - informował prezes stowarzyszenia Alter Ego - Janusz Popiel.

Komentuj
Aktualny rozkład jazdy obowiązkowy
25 marca 2005 | 0

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, iż zezwolenie na wykonywanie regularnych przewozów drogowych, m.in. na liniach miejskich, jest nieważne bez aktualnego rozkładu jazdy. Wyrok jest nieprawomocny. Zapadł też niejednomyślnie; jeden z sędziów zgłosił zdanie odrębne. Skarżące MPK z pewnością skorzysta z drogi kasacyjnej.

Komentuj
Transport informacji niejawnych
25 marca 2005 | 0

W życie wchodzi rozporządzenie ministrów spraw wewnętrznych i administracji oraz obrony narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu i sposobu przyjmowania, przewożenia, wydawania i ochrony materiałów. Przesyłki zawierające informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową były przewożone i ochraniane przez konwoje złożone z co najmniej dwóch konwojentów uzbrojonych w broń palną. Przy przewożeniu tajemnic służbowych wystarczył jeden uzbrojony konwojent. Od dziś można zrezygnować z uzbrojonego konwojenta w czasie przewozu przesyłek poza granicami kraju, a w przypadku tajemnic służbowych także na terenie kraju, gdy przesyłki przekazywane są bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy na terenie tej samej miejscowości.

Tekst jednolity dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 2. Transport, jw. poz. 1141 (Aktualizacja 25 - w przygotowaniu).

Więcej oraz zamówienie: www.prawodrogowe.pl lub www.grupaimage.com.pl
też Opiekun Abonentów e-mail: j.michasiewicz@grupaimage.com.pl
telefon (022) 811-01-99 lub 0-502-659-431

Komentuj
Zabieranie praw jazdy uchylającym się od zapłaty alimentów?
25 marca 2005 | 0

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia Senatu RP skierowała pod obrady plenarne, sprawozdanie dotyczące uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. Senatorowie zaproponowali, uchylenie przepisów dotyczących zabierania prawa jazdy przez starostów osobom uchylającym się od płacenia na swoje dzieci.

Komentuj
Kolejny karambol na polskich drogach
25 marca 2005 | 0

Mgła i w efekcie karambol. Dwanaście samochodów zderzyło się na podwrocławskim odcinku autostrady A4 na wysokości Kostomłotów.

P R Z Y P O M I N A M Y: jak zachować się, aby uniknąć i gdy dojdzie do karambolu:

nie hamować gwałtownie, zdjąć nogę z gazu, delikatnie dotykać hamulec, tak by zaświecić "stopy" i bardzo powoli wytracić prędkość do bezpiecznej;w przypadku konieczności gwałtownego hamowania, lub gdy jesteśmy ostatni w korku - należy obowiązkowo włączyć światła awaryjne;uczestników karambolu usunąć za bariery, włączyć światła awaryjne i postawić trójkąt ostrzegawczy- co najmniej 100 metrów za zdarzeniem;jeżeli uczestniczymy w karambolu - zostawić auto i uciekać w bezpieczne miejsce.

Komentuj
Zmiana w rozporządzeniu o szkoleniu i egzaminowaniu kierujących pojazdami
24 marca 2005 | 0

W życie wchodzi rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lutego 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. Akt ogłoszony 16 marca br.

Tekst jednolity i aktualizowany rozporządzenia dostępny w aktualizowanym zbiorze jednolitych aktów prawnych: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz. 301g (aktualizacja 38 - w druku).

Więcej oraz zamówienie: www.prawodrogowe.pl lub www.grupaimage.com.pl
też Opiekun Abonentów e-mail: j.michasiewicz@grupaimage.com.pl
telefon (022) 811-01-99 lub 0-502-659-431

Komentuj
Na każdym nowym aucie etykieta ekologiczna
24 marca 2005 | 0

Sprzedawcy nowych aut zobowiązani zostali do informowania klientów o ekologicznych walorach pojazdów swoich i konkurencji - przepis wchodzi w życie od 1 kwietnia br. nowego auta dołączona ma być etykieta z informacją o zużyciu paliwa (w litrach na 100 km) oraz emisji dwutlenku węgla (w gramach na kilometr mus). Sprzedawcy muszą mieć do wglądu klienta wykaz wszystkich oferowanych przez siebie aut z ich parametrami ekologicznymi. Biuro Prasowe Ministerstwa Infrastruktury poinformowało redakcję "Gazety Wyborczej", iż przygotowany i opublikowany w internecie zostanie wykaz zużycia paliwa i emisji CO2 zawierający dane wszystkich nowych samochodów osobowych.

Tekst jednolity i aktualizowany rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 28 grudnia 2004 r. w sprawie produktów objętych obowiązkiem zaopatrzenia w informacje istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz.221 (aktualizacja 38 - w druku).

Więcej oraz zamówienie: www.prawodrogowe.pl lub www.grupaimage.com.pl
też Opiekun Abonentów e-mail: j.michasiewicz@grupaimage.com.pl
telefon (022) 811-01-99 lub 0-502-659-431

Komentuj
Prawo jazdy odebrane do końca życia
24 marca 2005 | 0

Gość Sygnałów Dnia poseł Janusz Piechociński szef sejmowej komisji infrastruktury zapowiedział, iż zmiany w kodeksie karnym zostaną wprowadzone jeszcze w kwietniu. Propozycje komisji są następujące: drakońskie kary za jazdę po pijanemu; złapanemu pijanemu kierowcy byłoby odbierane prawo jazdy do końca życia.

Komentuj
Dozór policyjny dla pijanego kierowcy
23 marca 2005 | 0

Nowy sposób na pijanych kierowców - jak donosi INTERIA.pl - którego pomysłodawcą jest podinsp. Stanisław Surowiec, szef bytomskiej drogówki, jest ustanowienie dozoru policyjnego dla każdego kierowcy, który prowadzi pojazd pod wypływem alkoholu. "Codziennie, siedem dni w tygodniu, musi o godz. 20 meldować się na policji. I tak do samego procesu."

W 2004 r. policjanci ujawnili 154 226 kierujących pojazdami w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego (art.178a §§ 1 i 2 Kodeksu karnego), z czego  75 925 kierujących pojazdami mechanicznymi w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego (art. 178a § 1 kodeksu karnego). Policjanci z pionu ruchu drogowego ujawnili odpowiednio: 66 005 osób kierujących pojazdami w stanie nietrzeźwości, w tym 35 675 osób kierujących pojazdami mechanicznymi (art. 178a§1 KK). W porównaniu z okresem styczeń-grudzień 2003 roku stwierdzono wzrost liczby ujawnionych kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu (w stanie po użyciu oraz w stanie nietrzeźwości)  o 6 221 osób.

Link do źródła: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - fragment informacji "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2004 r. Materiał opracowany na podstawie danych wstępnych Wydziału Analiz Przestępczości Biura Taktyki Zwalczania Przestępczości Komendy Głównej Policji

Komentuj
Liczba nietrzeźwych kierowców ...wzrasta!
23 marca 2005 | 0

Ponieważ liczba nietrzeźwych kierowców zatrzymywanych w stolicy i jej okolicach wzrasta, KSP - wzorując się na wrocławskiej policji - będzie występować do sądów o możliwość publikowania w internecie zdjęć i danych pijanych kierowców - oświadczył nadkom. Mariusz Sokołowski rzecznik komendanta stołecznego policji.

W 2004 r. nietrzeźwi - zarówno kierowcy jak i piesi - spowodowali w Warszawie i w jej okolicach 111 wypadków. Zginęło w nich 16 osób, rannych było 121.

Link do źródła: Dane statystyczne dotyczące woj. mazowieckiego bez Warszawy i powiatów: Grodzisk Mazowiecki, Mińsk Mazowiecki, Nowy Dwór Mazowiecki, Legionowo, Otwock, Piaseczno, Pruszków, Wołomin, Warszawa Zachodnia. ? Wykresy zostały wykonane w Zespole Prasowym Mazowieckiej Komendy Wojewódzkiej Policji

Komentuj
Konsultacje w sprawie podwyżki opłat za egzaminy na prawo jazdy
22 marca 2005 | 0

Trwają konsultacje w sprawie podwyższenia opłat za egzaminy na prawo jazdy? Teraz cena jest na granicy opłacalności. Poza tym nie motywuje kandydatów na kierowców, by lepiej przygotowali się do egzaminu - uważa Andrzej Szóstek, dyrektor WORD w Olsztynie.

Wysokość opłat za sprawdzenie kwalifikacji kandydatów na kierowców i kierowców:

Kategorie prawa jazdyEgzamin teoretycznyEgzamin praktycznyRazem
A, A120.0096.00116.00
B20.0074.0094.00
B1,C1,D1,T20.0091.00,111.00
C, D20.00110.00130.00
B+E-110.00110.00
C+E, Cl+E, D+E, Dl+E-143.00143.00

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat i stawek wynagrodzenia za sprawdzenie kwalifikacji oraz za wydanie dokumentów w tych sprawach - tekst jednolity dostępny w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz. 302c.

Więcej oraz zamówienie: www.prawodrogowe.pl lub www.grupaimage.com.pl
też Opiekun Abonentów e-mail: j.michasiewicz@grupaimage.com.pl
telefon (022) 811-01-99 lub 0-502-659-431

Komentuj
20% kierowców nie wymieniło jeszcze starych praw jazdy
22 marca 2005 | 0

"Rzeczpospolita" przypomina: Kierowcy, którym wydano prawa jazdy przed 30 kwietnia 1993 r., do końca kwietnia tego roku muszą wymienić dokument na nowy. Za niewiele ponad miesiąc mija wydłużony przez Ministerstwo Infrastruktury termin. Z wymianą nie uporało się jeszcze ok. 20 proc. kierowców.

Komentuj
BRD: szkolenie kierowców ciężarówek niedostateczne
22 marca 2005 | 0

Pojazdy ciężarowe stanowią 10 proc. wszystkich pojazdów poruszających się po europejskich drogach i osiągają ok. 20 proc. przebiegu całego europejskiego parku samochodowego. Pojazdy ciężarowe są znacznie większe od osobowych, dlatego też wypadki z ich udziałem mają z reguły znacznie poważniejsze następstwa - analizuje "Rzeczpospolilta". Od czego zależy poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w ich przypadku? Od wyszkolenia kierowców, ich wyobraźni, a także sprawności sprzętu.

Komentuj
Najbezpieczniejszy młody kierowca ciężarówki
22 marca 2005 | 0

Scania we współpracy z firmami Schell i Michelin, pod patronatem Unii Europejskiej i Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), organizuje - drugi już - konkurs na najbezpieczniejszego młodego kierowcę ciężarówki. Konkurs ma charakter otwarty jest, uczestniczyć mogą wszyscy kierowcy, którzy nie przekroczyli 35. roku życia i są kierowcami ciężarówki. Rejestracja chętnych trwa do 31 marca, a pierwszy etap będzie rozegrany w kwietniu. Zwycięzca finału w Warszawie pojedzie we wrześniu do Szwecji. Najlepszy w Szwecji otrzyma Scanię serii R.

Komentuj
Wraca moda na jednoślady
22 marca 2005 | 0

W połowie lat 70. zarejestrowanych było w Polsce dwa miliony, dzisiaj około pół miliona posiada jednoślady. Czy wraca moda na jednoślady? - zadaje pytanie "Życie Warszawy".

Komentuj
Czy siadasz za kierownicę po pijanemu?
22 marca 2005 | 0

Powołano Społeczną Radę Konsultacyjną ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W jej skład wchodzą przedstawiciele wielu instytucji, m.in. Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy, Mazowieckiego Oddziału Żandarmerii Wojskowej, Straży Miejskiej, Towarzystwa Trzeźwości Transportowców oraz Stowarzyszenia "Alter Ego". W ramach funkcji doradczych i edukacyjnym podstawowym problemem zainteresowania będzie problem pijanych kierowców. "Będą prowadzone badania, np. wśród młodych ludzi, czy siadają za kierownicę po pijanemu. Rada będzie też analizować, z jakich przyczyn najczęściej dochodzi do wypadków".

Komentuj
Harmonogram budowy autostrad przyjęty
21 marca 2005 | 0

Rada Ministrów na swoim posiedzeniu przyjęła informację o harmonogramie budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2004-2006 i lata dalsze. Dokument powstał w oparciu o konsultacje na szczeblu województw i stanowi załącznik do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013. Z danych przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że obecnie na całej planowanej sieci autostrad prowadzone są prace przygotowawcze (nabywanie gruntów, prace archeologiczne, prace projektowe, postępowania przetargowe) oraz prace budowlane. W zakresie budowy dróg ekspresowych przedstawiono docelową sieć, która powstanie do roku 2013 i w latach późniejszych. Informacja zawiera także dane finansowe administracji drogowej za rok 2004 oraz plan na rok 2005.

Komentuj
Kampania Parkingowa po raz drugi
21 marca 2005 | 0

"Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?" ? "Wziąłeś moje miejsce? Weź moje kalectwo"

Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji postanowiło przypomnieć o problemie zajmowania przez sprawnych kierowców miejsc parkingowych przeznaczonych dla niepełnosprawnych. Założony cel to zwiększanie kultury pełnosprawnych kierowców oraz uświadomienie im, że tzw. koperty są przeznaczone wyłącznie dla osób niepełnosprawnych, a bezmyślne ich zajmowanie bardzo utrudnia tym osobom życie.

Komentuj
Szkolenie i egzaminowanie kandydata na kierowcę
8 marca 2005 | 0

W halach Międzynarodowych Targów Szczecińskich odbyła się Giełda Edukacji i Pracy. Jako jedną z imprez towarzyszących zorganizowano m.in. seminarium dla instruktorów nauki jazdy i kierowników ośrodków szkolenia kierowców nt. metod oceny kandydata na kierowcę w ośrodku szkolenia, indywidualizacji kształcenia oraz kryteriów oceny wiedzy i umiejętności kandydata na kierowcę na egzaminie państwowym.

Prowadzący mgr inż. Ryszard Prawucki omówił:

Wybrane zagadnienia dotyczące przepisów ruchu drogowego: odpowiedzi na wcześniej zgłoszone pytania wraz z komentarzem; omówienie opracowania zawartego w ulotce pt. "Ronda i wątpliwości"; obowiązujące akty prawa dot. szkolenia i egzaminowania.

Status instruktora w świetle obowiązujących przepisów,

Zasady egzaminowania obecne i spodziewane,

Najczęściej popełniane błędy podczas egzaminu praktycznego,

Przyjęte zasady wydawania poleceń podczas egzaminu praktycznego,

Planowane przedsięwzięcia:dyżury egzaminatorów - konsultacje i pytania,modyfikacja placów manewrowych.

Dopuszczalna prędkość zespołu pojazdów

Pytanie zadane podczas seminarium: Jeżeli na obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość wynosi np. 80 km/h, to dopuszczalna prędkość zespołu pojazdów ile wynosi ?

Odpowiedź:

art.2 pkt 40 - "samochód osobowy" - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu;art.2 pkt 42 - "samochód ciężarowy" - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo- osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą;art.2 pkt 45 - "motocykl" - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy;art.2 pkt 50 - "przyczepa" - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.art.20.1. - Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godz. 5.00 - 23.00 wynosi 50 km/h,art.20.1a. - Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godz. 23.00 - 5.00 wynosi 60 km/h,art.20.2. - Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h,art.21.1. - Organ zarządzający ruchem na drogach może zwiększyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów, jeżeli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniają zachowanie bezpieczeństwa ruchu,§27.3. - Znak B-33 "ograniczenie prędkości" określający dopuszczalną prędkość większą niż 50 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dmc nie przekraczającej 3,5 t.

Odpowiedź: od 1 maja 2004 r. - 50/60 km/h.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - od 1.05.2004 r. i 1.01.2005r.Rozporządzenie MI oraz SW i A z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych

Teksty jednolite w/w aktów dostępne w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz. 302c.

Więcej oraz zamówienie: www.prawodrogowe.pl lub www.grupaimage.com.pl
też Opiekun Abonentów e-mail: j.michasiewicz@grupaimage.com.pl
telefon (022) 811-01-99 lub 0-502-659-431

Komentuj
Parkowanie tyłem a manewr cofania
7 marca 2005 | 0

Część 2 odpowiedzi

Pytanie: Mam pytanie: czy parkowanie tyłem (prostopadłe do jezdni) jest równoznaczne z manewrem cofania?
Jadąc dwukierunkową drogą wewnętrzną, zatrzymałam pojazd sygnalizując wcześniej zamiar skręcenia w prawo na miejsce postojowe usytuowane równolegle do pasa drogi tuż przy jego krawędzi. Kierujący jadącym za mną pojazdem zatrzymał się tuż za moim samochodem sygnalizując klaksonem, że przeszkadzam w ten sposób w ruchu drogowym, poczym ominął mnie i pojechał. Upewniwszy się, że nie ma już za mną żadnej przeszkody podjęłam manewr parkowania prostopadłego tyłem. Podczas wykonywania tego manewru nadjechał samochód, który próbując ominąć mnie z lewej strony uderzył rogiem prawego przedniego zderzaka w lewy przedni błotnik mojego samochodu. Kierowca tego pojazdu utrzymuje, że stał w bezpiecznej odległości za moim autem, natomiast parkowanie tyłem jest równoznaczne z manewrem cofania. Cofając uderzyłabym go tyłem mojego samochodu, tymczasem spotkał się jego przód z moim przodem. Czy mogę być uznana winną tej kolizji?
Bardzo proszę o niezwłoczną odpowiedź. Z poważaniem Urszula Walijewska

Opinia: Osoba kierująca pojazdem, który cofał w miejsce do parkowania nie była winna tej kolizji. Cofanie wymaga zachowania ostrożności, ten warunek był spełniony. Wykonywanie manewru parkowania prostopadłego tyłem było realizowane prawidłowo co potwierdza fakt, że nie było naruszenia bezpieczeństwa przy pierwszym etapie manewru - cofania po prostej. Następnie wykonano drugi etap - cofanie po łuku czyli parkowanie. Ustawa - Prawo o ruchu drogowym mówi, że jadący za pojazdem powinien zapewnić mu bezpieczne wykonanie manewru. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku Pani, która parkowała i zamiar jej był sygnalizowany i widoczny. Kierujący drugim pojazdem nie zachowując bezpiecznej odległości przy omijaniu doprowadził do zagrożenia w ruchu drogowym. Kierowca tego właśnie pojazdu jest winien powstania kolizji ponieważ nie umożliwił wykonania poprzedzajacemu pojazdowi manewru parkowania tzn. jego zakończenia oraz nie zachował bezpiecznej odległości. Bezsprzeczna wina cofającego jest wtedy, gdy tył jego pojazdu uszkadza inny pojazd, a przedstawiony opis uszkodzeń tego faktu nie potwierdza. Opinia o powyższym zdarzeniu jest wydana wyłącznie na podstawie, krótkiego opisu przedstawionego przez osobę parkującą. Opinię przygotował: Egzaminator JM.

Od Redakcji: Pozwalamy sobie przypomnieć, iż serwis PRAWO DROGOWE @ NEWS spełnia wyłącznie funkcję informacyjną. Nie jesteśmy upoważnieni do udzielania orzeczeń lub ekspertyz prawnych, te ostatnie przygotowują wyspecjalizowane kancelarie prawne.

Komentuj
Normy hałasu
6 marca 2005 | 0

Pytanie: Jakie są normy hałasu obowiązujące pojazdy ciężarowe?

Odpowiedź: Specyficzne antyhałasowe przepisy dotyczą pojazdów. Dla przedsiębiorców wykorzystujących pojazdy ciężarowe ważne są normy Euro. Określają one nie tylko wymagania dotyczące emisji spalin, ale także i głośności pojazdu. Normę Euro 0 wprowadzono w 1990 roku. Kolejna to Euro 1, zatwierdzona 1 lipca 1992 r., Euro 2 - 1 października 1995 r., Euro 3 - 1 października 2003 r. Planuje się wprowadzenie normy Euro 4 na 2005 r., a Euro 5 na 2008 r. (...) Przewoźnicy dysponujący pojazdami ekologicznymi płacą mniej za winiety zarówno w Polsce, jak i za granicą, a często także niższe opłaty lokalne. W niektórych regionach, np. w Austrii, zakazano nocnych przejazdów ciężarówek ze względu na nadmierny hałas. Możliwe jest jednak obejście tych przepisów. Nie dotyczą one bowiem niektórych pojazdów mających specjalny certyfikat świadczący o obniżonej hałaśliwości. Oznacza się go literą L na biało-zielonym tle. Taki certyfikat trzeba odnawiać co dwa lata.

Odpowiedzi udzielił: Zofia Jóźwiak"Słone rachunek za hałas" - "Rzeczpospolita" 22.3.2005 r

Obowiązujące akty prawne:

ustawa - Prawo ochrony środowiska w: Dz. U. z 2001 r. nr 62, poz. 627 z późn. zmianami rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku w: Dz. U. z 2004 r. nr 178, poz. 1841rozporządzenie w sprawie wartości progowych poziomów hałasu w: Dz. U. z 2002 r. nr 8, poz. 81rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Tekst jednolity w: PRAWO DROGOWE. Część 1. Ruch drogowy poz.201d).

Więcej oraz zamówienie: www.prawodrogowe.pl lub www.grupaimage.com.pl
też Opiekun Abonentów e-mail: j.michasiewicz@grupaimage.com.pl
telefon (022) 811-01-99 lub 0-502-659-431

Komentuj
Wykresówka, zapis aktywności kierowcy
5 marca 2005 | 0

Pytanie: W publikacji "Czas pracy kierowcy w Polsce i w UE" na stronie 68 jest zapis, iż wykresówka służy do nieprzerwanego zapisu aktywności kierowcy przez 24 godziny. Czy to oznacza, że wyjęcie wykresówki wcześniej będzie naruszeniem przepisów?

Odpowiedź: Intencją zdania przytoczonego przez Czytelnika było podkreślenie, iż wykresówka służy do nieprzerwanego zapisu aktywności kierowcy, czyli w okresie minimum 24 kolejnych godzin od umieszczenia wykresówki w urządzeniu rejestrującym kierowca nie musi się martwić o zapis jego aktywności na tarczy, z wyjątkiem konieczności operowania selektorem wyboru aktywności przy tachografie. Celowo podkreślono wyraz minimum, gdyż nie istnieją wykresówki o mniejszym czasowym zakresie zapisu, a z drugiej strony funkcjonują jeszcze gdzieniegdzie tachografy, przystosowane do zapisu tygodniowego (maksymalnie) okresu aktywności kierowcy (stare tachografy firmy Mera-poltik, Kienzle). Jednakże trzeba wyraźnie podkreślić, iż tachograf jest zalegalizowanym urządzeniem kontrolno-pomiarowym, tak więc należy dążyć do maksymalnie wiarygodnego sposobu rejestracji, unikając niepotrzebnego manipulowania selektorem, częstego otwierania tachografu lub wyciągania wykresówki, a w szczególności badając codziennie przy zakończeniu pracy (lub w innym momencie podczas zmiany wykresówki), czy zapis jest czytelny i prawidłowy. Pozwoli to uchronić przedsiębiorcę przed wątpliwościami ze strony służb kontrolnych w przypadku kontroli firmy lub pojazdu na drodze. Tak więc idealną sytuacją byłaby wymiana wykresówek przez kierowcę w urządzeniu rejestrującym każdego dnia, o tej samej godzinie. Z oczywistych powodów jest to bardzo często niemożliwe, więc dopuszcza się krótszy okres rejestracji, wynikający ze specyfiki i organizacji pracy w danej firmie.

Odpowiedzi udzielił: mł. insp. inż. Sebastian Paluch, inspektor w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego oraz wykładowca w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Szczecinie

Komentuj
Kto ma pierwszeństwo?
4 marca 2005 | 0

Pytanie: Kto ma pierwszeństwo?

oba pojazdy na drodze z pierwszeństwem przejazdupojazd A zawracapojazd B skręca w prawo

Odpowiedź: pojazd B ma pierwszeństwo przed A

Od Redakcji: Dziękujemy za przesłane odpowiedzi. Dziękujemy także autorowi pytania. Bardzo cieszy nas Państwa aktywność na łamach NEWSA, liczymy na dalszą interesującą współpracę.

Poniżej komentarz do zaproponowanej sytuacji.

Komentarz: Pytanie: który z kierujących pojazdami ukazanymi na rysunku ma pierwszeństwo przejazdu? Nie pokazano na rysunku, czy na wlocie zajmowanym przez kierującego pojazdem B jest oznakowanie odpowiednie do oznakowania wlotu zajmowanego przez kierowcę pojazdu A. Zakładam, że jest.

Rozpatrzmy sytuację statyczną: oba pojazdy są w miejscu ukazanym na rysunku, stoją lub dynamiczną: są w tym miejscu i jadą podobną prędkością. Różna długość drogi, jaką mają do pokonania uczyni, że przejadą przez miejsce styku ich torów ruchu w różnym czasie, a więc bezkolizyjnie. Zatem nie zaistniało między nimi zagadnienie ustąpienie pierwszeństwa.

Rozpatrzmy sytuację dynamiczną: oba pojazdy znalazły się w miejscu, gdzie nastąpi styk ich torów ruchu. Kierujący pojazdem A powinien ustąpić pierwszeństwa kierującemu pojazdem B, albowiem: (a) wjeżdża na zajmowany przez niego pas ruchu, (b) kierujący pojazdem B nadjeżdża z prawej jego strony. Formalne potwierdzenie takiej taktyki przejechania przez wskazane skrzyżowanie obu pojazdów znajdziemy w postanowieniu przepisów art. Art. 22 ust. 4 i 25 ust. 1 ustawy?..

Na marginesie tych rozważań trzeba wyrazić żal, że podczas kolejnej zmiany ustawy sejmowi reformatorzy spowodowali usunięcie przepisu, który nakładał na kierującego pojazdem zamierzającego wykonać manewr zawracania obowiązek ustąpienia pierwszeństwa wszystkim innym. Logika tamtego przepisu wynikała stąd, że zamierzający zawrócić nie ma możliwości zasygnalizowania swego zamiaru za pomocą jednoznacznego sygnału.

Komentarz przygotował: Jan Zasel, znany i ceniony autor podręczników dla kierowców

Komentuj