21 czerwca 2013 |
0
W Komendzie Głównej Policji odbyła się konferencja prasowa. W związku ze zbliżającymi się wakacjami będziemy mówić o bezpieczeństwie na drogach i kulturze jazdy - informowali organizatorzy. W konferencji udział wzięli m.in.: insp. Mariusz Sokołowski, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji, mł. insp. Marek Konkolewski, radca w Biurze Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Specjalnie dla Państwa nasza relacja ze spotkania.









(Fot.: PD@N 467-20-29jm)
Organizatorzy konferencji zaproponowali wprowadzenie do naszego kalendarza - Dnia Kulturalnego Kierowcy. Swoją inicjatywę uzasadniają następująco: dla tych kierowców, którzy jeżdżą brawurowo, cwaniakują i ryzykują, nie powinno być miejsca na naszych drogach. Piętnowanie zachowań niezgodnych z przepisami jest bardzo ważne, ale nie zapominajmy o tym, że równie głośny powinien być nasz sprzeciw wobec braku kultury i szacunku niektórych kierowców dla innych użytkowników dróg. Dzień Kulturalnego Kierowcy organizowany w ramach kampanii Wrzucam na luz, to doskonała okazja, by porozmawiać nie tylko o bezpieczeństwie na drodze, ale właśnie o kulturze jazdy. Kampanię współorganizują Policja i firma ubezpieczeniowa Proama.
Wakacje to czas podróży. Niestety wraz z nadejściem lata wzrasta liczba wypadków na drogach. To właśnie słoneczna pogoda i sucha nawierzchnia są dla kierowców doskonałym pretekstem, aby zdecydowanie mocniej przycisnąć pedał gazu. Większa prędkość, nierzadko oślepiające słońce, wysoka temperatura, a co za tym idzie również większe zmęczenie, rozkojarzenie i spóźniony refleks, mogą prowadzić do tragedii.
Przyczyn wypadków drogowych jest jednak znacznie więcej. Niestety do wielu, czasem bardzo tragicznych w skutkach zdarzeń, dochodzi z powodu zbyt agresywnej jazdy kierujących. Ryzykanci i cwaniacy, którzy zachowują się tak, jakby na drodze byli sami, za nic mają nie tylko przepisy ruchu drogowego, ale również zasady kultury, które mimo tego, że nie są spisane w żadnym kodeksie, to jednak w znaczący sposób wpływają na bezpieczeństwo wszystkich kierowców, motocyklistów, rowerzystów i pieszych.
Każdej doby około 3 400 policjantów ruchu drogowego dba o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i przeprowadza 17 000 kontroli drogowych. Funkcjonariusze stale apelują do kierowców o rozsądek na drodze i o przestrzeganie przepisów.
Celem organizowanego w ramach kampanii społecznej Wrzucam na luz Dnia Kulturalnego Kierowcy jest zwrócenie uwagi na to, że nie tylko przestrzeganie przepisów Kodeksu Ruchu Drogowego, ale również przestrzeganie zasad kultury oraz odpowiedzialność za innych użytkowników dróg ma wpływ na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.
W ramach kampanii, która prowadzona jest również na Facebooku wszyscy internauci mieli możliwość wybrania tych przewinień kierowców, które są dla nich najbardziej uciążliwe. Te, które zgłaszane były najczęściej, posłużyły do stworzenia ankiety, z której internauci wybrali dziesięć – tak powstał Dekalog Kulturalnego Kierowcy.
1. Używaj kierunkowskazów, aby zasygnalizować zamiar wykonania manewru.
2. Nie wjeżdżaj na skrzyżowanie, gdy nie możesz z niego zjechać.
3. Parkując, zajmuj obrys tylko jednego miejsca.
4. Ustępuj pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym.
5. Prowadź auto płynnie. Jedź tak, aby nie sprawiać problemów innym użytkownikom drogi.
6. Zbliżając się do zebry, zatrzymaj się, gdy obok czekają piesi.
7. Jedź na suwak.
8. Jeśli popełnisz błąd, przeproś.
9. Bądź wyrozumiały dla kierowców z “e-L-ką”.
10. Na drodze wielopasmowej używaj lewego pasa ruchu tylko do wyprzedania.
W ramach kampanii firma Proama wśród 700 respondentów przeprowadziła badania. Wynika z nich, że w kwestii deklaracji jesteśmy i chcemy być kulturalni także na drodze. Ponad 60% ankietowanych przez Proama często (powyżej połowy przypadków) zatrzymuje się na przejściach, przy których czekają piesi, a prawie 30% robi tak zawsze. Tylko 13% uważa jazdę na suwak za metodę na wepchnięcie się w sznur samochodów stojących w korku, a aż ponad 60% za sposób na poprawienie płynności ruchu. Ponad 80%. ankietowanych lewego pasa używa tylko do wyprzedzania, a aż 90% nie wjeżdża na skrzyżowanie, gdy jest ryzyko, że nie zjedzie z niego po zmianie świateł.
Proama sprawdziła również jak stosujemy te zasady w praktyce: w Lublinie przy ul. Zana tylko 7% kierowców zatrzymało się na przejściu, przy którym stał pieszy – średni czas oczekiwania – to 4,8 samochodu. W Warszawie przy zwężeniu dróg przy Szpitalu MSW w środowy poranek (19.05) w ciągu godzinnej obserwacji tylko 58%kierowców wpuściło inne pojazdy na suwak.
Kampania Wrzucam na luz realizowana jest we współpracy Komendy Głównej Policji i firmy ubezpieczeniowej Proama.
Komentuj →
14 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-69word slupsk)
W związku obowiązywaniem z dniem 19 stycznia 2013 roku przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, 14 czerwca 2013 roku z inicjatywy dyrektora WORD w Słupsku Zbigniewa Wiczkowskiego na placu manewrowym ośrodka został przeprowadzony pokaz instruktażowy egzaminu państwowego na prawo jazdy kat. AM, A1, A2 i A. Celem tej prezentacji była poprawa bezpieczeństwa osób zdających egzamin państwowy, jak również wyjaśnienie wątpliwości, co do sposobu przeprowadzania i oceniania zadań egzaminacyjnych na te kategorie, które wcześniej zgłosili przedstawiciele środowiska instruktorów nauki jazdy.
Przepisy ustawy o kierujących wprowadziły nie tylko nowe kategorie prawa jazdy, ale również zmieniły się zasady przeprowadzania egzaminów państwowych. Najbardziej znaczące zmiany dotyczą kategorii prawa jazdy, uprawniających do kierowania motocyklami oraz motorowerami. Wprowadzono nowe zadania egzaminacyjne oraz kryteria oceny. Kolejną istotną zmianą jest brak wyznaczonej trasy egzaminacyjnej, wyjątkiem jest kategoria AM prawa jazdy.
Szkolenie-prezentacja przeprowadzona została przez egzaminatorów zatrudnionych w WORD w Słupsku, dla ośrodków szkolenia kierowców (ich właścicieli, zatrudnionych instruktorów lub instruktorów zaczynających działalność szkoleniową na kategorie pojazdów jednośladowych) z regionu słupskiego, zaproszono również przedstawicieli starostw powiatowych. Łącznie uczestniczyło około 40 osób, w tym przedstawiciele 25 osk.
Podczas szkolenia egzaminatorzy WORD Słupsk zaprezentowali poprawność wykonywania wszystkich zadań egzaminacyjnych na kategorie motocyklowe na placu manewrowym, jak również prawidłowy strój osoby zdającej egzamin. Następnie zaprezentowano najczęściej popełniane błędy przez osoby zdające egzamin. Zaproszeni uczestnicy prezentacji nie ukrywali zadowolenia z inicjatywy. Redakcja PRAWA DROGOWEGO@NEWS upoważniona została do udostępnienia Czytelnikom filmów nakręconych podczas prezentacji. Zobaczycie je Państwo w najbliższym numerze tygodnika. Organizatorzy - tego tak ważnego dla środowiska szkoleniowców – spotkania obiecali odpowiedzieć na ewentualne pytania. Prosimy więc o zadawanie pytań, zgłaszanie wątpliwości co do nowych zasad egzaminów państwowych w zakresie kategorii motocyklowych. Czekamy – e-mail: tygodnik@prawodrogowe.pl
Komentuj →
13 czerwca 2013 |
0
podsumowanie
konsultacji społecznych
projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020
KRBRD podsumowała konsultacje społeczne projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Wzięło w nich udział prawie 900 uczestników z czego ponad 90% opinii stanowiły uwagi przekazane przez obywateli. Wszystkie wnioski przekazane do Sekretariatu KR BRD zostały poddane analizie, a na jej podstawie powstał raport opracowany przez firmę Millward Brown.
Konsultacje społeczne prowadzone były w dniach 9 stycznia – 30 marca 2013 roku. O szerokim zakresie konsultacji świadczy fakt, że do procesu opiniowania zaproszono nie tylko jednostki administracji rządowej i samorządowej, lecz również inne podmioty zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego - instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywnie działające na rzecz zmniejszenia liczby ofiar wypadków w Polsce, a także samych obywateli - najważniejszych uczestników ruchu drogowego. Publiczne zaproszenie dokonsultacjinastąpiło dnia 9 stycznia br. Poprzez uruchomienie specjalnej, dedykowanej Programowi, strony internetowej www.ocenprogrambrd.pl z zakładką Program, na której umieszczony został formularz konsultacji. Przewodniczący KR BRD wystosował również imienne zaproszenie do wyrażania opinii do 116 podmiotów reprezentujących podmioty działające w obszarze ruchu drogowego od branży motoryzacyjnej po sektor organizacji pozarządowych. Uwagi można było przekazywać na 3 sposoby: poprzez formularz umieszczony na stronie www.ocenprogrambrd.pl, listownie oraz mailem.
W sumie wpłynęły 884 opinie, z czego 72 przekazały instytucje, organizacje i stowarzyszenia, a 812 obywatele. Największym powodzeniem cieszył się formularz, za pomocą którego zgłoszono 770 uwag.
Na podstawie przekazanych opinii, firma Millward Brown przygotowała raport z konsultacji społecznych. Analizę oparto na 5 głównych filarach Programu. Zdaniem respondentów najważniejsze problemy związane z bezpieczeństwem na drogach to:
I. Bezpieczne drogi (51%, 453 wnioski)
II. Bezpieczny człowiek (47%, 412 wniosków)
III. Bezpieczna prędkość (33%, 289 wniosków)
IV. Bezpieczny pojazd (8%, 68 wniosków)
V. Ratownictwo i opieka powypadkowa (2%, 18 wniosków).
Najczęściej wskazywanym przez respondentów obszarem w zakresie potencjalnych zmian i usprawnień Programu był II filar Programu - “Bezpieczny człowiek”(389 uczestników - 44%).Najczęściej pojawiały się opinie o zbyt małej wadze przyłożonej do działań edukacyjnych, zarówno wśród niechronionych uczestników ruchu jak piesi i rowerzyści, jak również obecnych i przyszłych kierowców (zły system szkolenia, szkolenie pod kątem egzaminu a nie rzeczywistych umiejętności itp.). Pojawiały się też głosy o konieczności zaostrzenia systemu karania za wykroczenia na drodze, szczególnie te najcięższe jak wysokie przekroczenia dopuszczalnej prędkości, przejeżdżanie na czerwonym świetle czy brawurowa jazda. Znaczna liczba uczestników konsultacji opowiedziała się również za zmianami w systemie karania za wykroczenia drogowe (większe zróżnicowanie kar za poszczególne wykroczenia tak aby prawdziwi “piraci drogowi” byli odpowiednio ukarani, uzależnienie wysokości mandatu od dochodów kierowcy itp.).
Należy podkreślić, że proces konsultacji społecznych dotyczył wyłącznie założeń zawartych w projekcie dokumentu Programu. Jak zauważa autor raportu, nie sposób jednak pominąć faktu, iż w związku nagłośnieniem przez media tematu fotoradarów, szereg wniosków przekazanych w związku z konsultacjami społecznymi odnosiło się wprost do tematu fotoradarów, nie odnosiło się natomiast do rzeczywistej treści projektu Programu.
Przekazane uwagi i opinie zostaną teraz wprowadzone do projektu dokumentu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Następnie ostateczna wersja dokumentu zostanie przyjęta przez członków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Za przekazane opinie, już dzisiaj, wszystkim Państwu, serdecznie dziękujemy. KR BRD

(Fot.: PD@N 467-44)

(Fot.: PD@N 467-45)

(Fot.: PD@N 467-46)
Komentuj →
13 czerwca 2013 |
0



















(Fot.: PD@N 467-49-52, 52a, 53-67word)
W Słupsku 8 czerwca br. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego zorganizował już 8. Festyn Rodzinny BRD. Jego hasło przewodnie: “...aby na drogach było bezpieczniej. Wypoczywaj dobrze - wracaj bezpiecznie”. Organizator przygotował wiele atrakcji, a tu: pokaz bezpiecznego pakowania bagaży na wypoczynek, symulatory dachowania, zderzeń, pijanego rowerzysty, jazdę pasem ruchu - egzamin na wesoło, pokaz tresury psów, wiele konkursów zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, wyścigi rowerkowe, teatrzyki i zabawy, zabawy i jeszcze raz zabawy. Popatrzcie Państwo jak wielu mieszkańców przybyło na zaproszenie WORD oraz jak dobrze się bawili.

(Fot.: PD@N 467-68word)
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-172jm)
XIV Ogólnopolski Konkurs
o puchar Wojewody Podlaskiego i tytuł “ Instruktor Roku 2013”
został rozstrzygnięty
Dwudniowe zawody 21-22 czerwca, pomiędzy instruktorami przybyłymi z Polski do Białegostoku odbyły się w centrum miasta na placu teatralnym im. Marszałka J. Piłsudskiego w 35o C upale i przy aplauzie nie tylko zawodników, ale i zgromadzonej publiczności. Organizatorzy przygotowali sześć konkurencji. Nieco odmienna niż w poprzednich edycjach Konkursu, była kolejność rozgrywanych konkurencji. Rozpoczęto zmagania nie jak dotąd od rozwiązania testu z przepisów ruchu drogowego, ale od konkurencji sprawnościowych. Po trwającym pół godziny koncercie orkiestry dętej, nastąpiło uroczyste otwarcie Konkursu. Zespoły sędziowskie składające się z egzaminatorów WORDU w Białymstoku, przygotowały poszczególne tory przeszkód dla czterech konkurencji: Perfekcja poleceń, Stabilność Stewarda, Celność Lancelota i zmiana koła. Ratownik medyczny przeprowadzał sprawdzian z umiejętności udzielania pierwszej pomocy ofierze wypadku drogowego. Zawodnicy byli podzieleni na 5 grup i jednocześnie w tym samym czasie rozpoczęli sportową rywalizację. Pojazdy do rozgrywania poszczególnych konkurencji udostępnili sponsorzy imprezy: Mitsubischi Lancer – perfekcja poleceń (instruktor wydawał polecenia koledze z zasłoniętymi oczami, który pokonywał tor przeszkód), Opel Corsa – stabilność Stewarda (przejazd z piłeczką w talerzu), celność Lancelota – zbieranie lancą kółeczek ze statywu oraz zmiana koła – Hyundai 35 i. Wszystkie przybory niezbędne do zawodów stanowiły własność Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców tj: talerz z piłeczką, statywy z kółeczkami i lancą oraz gogle z zasłoniętymi okularami. Pomimo ogromnego upału, wszystko odbywało się bardzo płynnie i ok. godz. 19-tej zakończyliśmy sportowe zmagania.
Następnego dnia już od godz. 9-tej przystąpiono do rozegrania konkurencji z przepisów ruchu drogowego. Zestawy 20 pytań zostały przygotowane przez PFSSK i po otwarciu zapieczętowanej koperty udostępnione zawodnikom. Zrezygnowano z bardzo krótkiego (w Krakowie było tylko 5 min) ograniczenia czasu na rozwiązanie i pozwolono na wykazanie się wiadomościami każdemu z instruktorów w czasie 20 min.
Klasyfikacja Konkursu podana jest w tabeli. Trzeba jednak podkreślić wyjątkowość zajętych miejsc przez uczestników zawodów a dokładnie przez uczestniczki – panie instruktorki. Otóż startowały tylko trzy panie ale wykazały się nie tylko dużą wiedzą (w testach zwyciężyła Agnieszka Ernest z Łodzi) ale i umiejętnością ratowania dziecka (pierwsza pomoc zwyciężyła Katarzyna Głębocka z Olecka) oraz perfekcją płynnej jazdy (stabilność Stewarda – Hanna Konopko z Olecka). Brawo! Wyrazy najwyższego uznania i mam nadzieję, że wręczone dyplomy, okolicznościowe puchary i nagrody rzeczowe ufundowane przez szczodrych sponsorów, okazały się godne naszych pięknych Pań.
Korzystając z okazji pragnę złożyć serdeczne podziękowanie wszystkim uczestnikom zawodów, gościom i działaczom za przybycie i udział w nasze imprezie. Wyrazy uznania kieruje do Sędziego Głównego Konkursu kol. Krzysztofa Bandosa (spędził noc na osobistym liczeniu punktów zawodnikom w konkurencjach) a także egzaminatorom z WORD-u w Białymstoku, którzy napracowali się w upale podczas rozgrywania konkurencji. Również dziękuje 24 zawodnikom przybyłym z daleka: Wałbrzych, Opole, Wrocław, Piła, Gdańsk, Skierniewice, Kielce, Łódź, Piotrków, Bydgoszcz, Olsztyn... Nie obyło się oczywiście bez wpadek, wręczanie pucharów pozostawiało wiele do życzenia, awaria klimatyzacji w Sali konferencyjnej i być może inne niedogodności. Przepraszam wszystkich za wpadki i niedociągnięcia podczas imprezy. XIV Konkurs o tytuł “INSTRUKTOR ROKU 3013” przeszedł do historii. Czekamy już na następny. Kto go zorganizuje?
Pozdrawiam. Wicekomandor Konkursu: Stefan Rzońca (fot.)
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0




(Fot.: PD@N 467-141 i 133-136dg)
W bazylice katedralnej arcybiskupa białostockiego pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny rozpoczął się drugi dzień konkursu "INSTRUKTOR ROKU 2013". W skład zespołu katedralnego wchodzi katedra w stylu neogotyckim, przylegający do niej kościółek farny z okresu późnego renesansu (będący najstarszą murowaną budowlą w Białymstoku) i barokowa plebania zbudowana w 1761 roku. Mszę w intencji kierowców, instruktorów nauki jazdy oraz całego środowiska szkoleniowego związanego z edukacją motoryzacyjną odprawił ks. Marian Midura - Krajowy Duszpasterz Kierowców oraz ks. Jerzy Kraśnicki - dyrektor MIVA POLSKA.
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0





(Fot.: PD@N 467-128-132dg)
K - 1 (przepisy ruchu drogowego) - klasyfikacja oficjalna
Lp. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Miejsce |
1 |
ERNEST Agnieszka
|
Łódź
|
1
|
2 |
WALCZAK Sławomir
|
Skierniewice
|
2
|
3 |
PAŃCZYK Adam
|
Łódź
|
3
|
4 |
ŁAGODA Paweł |
Białystok |
4 |
5 |
BUŚ Witold |
Piotrków Tryb. |
5 |
6 |
GŁĘBOCKA Katarzyna |
Olsztyn |
6 |
7 |
MADETKO Krzysztof |
Wałbrzych |
7 |
8 |
JAKUBCZYK Tomasz |
Skierniewice |
8 |
9 |
CZERZNIEWSKI Michał |
Piotrków Tryb. |
9 |
10 |
ZIMNOCH Tomasz |
Białystok |
10 |
11 |
STANISŁAWSKI Robert |
Gdańsk |
11 |
12 |
TYMKIEWICZ Michał |
Opole |
12 |
13 |
POŚLEDNI Tomasz |
Wrocław |
13 |
14 |
ŚWIĘCICKI Stanisław |
Wrocław |
14 |
15 |
TAUSZ Ireneusz |
Piła |
15 |
16 |
MICHAŁOWSKI Artur |
Bydgoszcz |
16 |
17 |
SUDNIK Andrzej |
Warszawa |
17 |
18 |
SUDNIK Leszek |
Warszawa |
18 |
19 |
KUNDA Marcin |
Gdańsk |
19 |
20 |
PIERZYNKA Mariusz |
Wałbrzych |
20 |
21 |
KASZUBA Janusz |
Kielce |
21 |
22 |
KWIECIEŃ Piotr |
Opole |
22 |
23 |
KONOPKO Hanna |
Olsztyn |
23 |
24 |
KARCZEWSKI Michał |
Kielce |
24 |
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO, pisemne rozwiązywanie testów, oczywiście w limicie czasu. Celem konkurencji jest sprawdzenie wiadomości zawodnika, niezbędnych w pracy każdego instruktora nauki jazdy oraz szybkość podejmowania trafnej decyzji. Jak powiedział to podczas uroczystości zakończenia sędzia Bandos - wyniki tego niełatwego zadania są znaczące i w taki sam sposób zmieniają klasyfikację generalną. W tej konkurencji wygraną okazała się Agnieszka Ernest (na fot. w czarnej bluzeczce).
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0











(Fot.: PD@N 467-142-152jm)
W Sali konferencyjnej Hotelu Cristal odbyło się seminarium naukowe.Zgodnie z zaplanowanym porządkiem wygłoszone zostały dwa wykłady:
*"Etyka zawodu instruktora" - wygłosił doktor inż. Paweł Żuraw, pracownik naukowo-dydaktyczny Społecznej Akademii Nauk w Łodzi (Wydział Zamiejscowy w Świdnicy), właściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców “ŻURAW” w Świdnicy. Instruktor nauki jazdy kat. A, B, C, D, instruktor techniki jazdy kat. B, C. egzaminator kat. B.
*"Metodyka egzaminu" - wygłosił Krzysztof Wójcik - absolwent Warszawskiej Szkoły Zarządzania, absolwent studiów podyplomowych w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wykładowca szkoleń dla kandydatów na egzaminatorów i instruktorów. Od 2011 roku egzaminator nadzorujący w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Warszawie.
Na życzenie uczestników Krzysztof Szymański, prezes PFSSK złożył obszerną informację poświęconą postępowi prac grupy roboczej przy Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej"powołanego dla wyprawowania wspólnego stanowiska w sprawie wprowadzenia zmian w zakresie składanych wniosków dotyczących zmian w ustawie o kierujących pojazdami i aktach wykonawczych.
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0

KLASYFIKACJA GENERALNA - PAŃ INSTRUKTOREK
Lp. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Liczba punktów |
Miejsce |
1 |
ERNEST Agnieszka |
Łódź |
216
|
1
|
2 |
GŁĘBOCKA Katarzyna |
Olsztyn |
212
|
2
|
3 |
KONOPKO Hanna |
Olsztyn |
197
|
3
|

^ Agnieszka ERNEST (fot.), INSTRUKTORKA ROKU 2013, finalistka konkursu INSTRUKTOR ROKU,
instruktorka w Auto-Szkole “PAŁGAN” w Łodzi (Fot.: PD@N 467-85 i 85jm)
Pytanie: Gratulujemy zwycięskiego startu w konkursie INSTRUKTOR ROKU. Od jak dawna wykonuje Pani ten zawód i jaka droga życiowa przywiodła Panią do ośrodka szkolenia kierowców? Oczywiście jest Pani młodziutką osobą i nie spodziewamy się długiej opowieści, ale tym bardziej ciekawi jesteśmy jak młoda, atrakcyjna kobieta trafia do męskiego zawodu instruktora nauki jazdy?
Odpowiedź:Bardzo dziękuję za życzenia. Jest to moje dotychczas największe osiągnięcie, a satysfakcja tym większa, iż były to zawody ogólnopolskie w naprawdę mocnej obsadzie załóg z bardzo dobrych ośrodków szkolenia kierowców w kraju. Zainteresowanie ogólnie pojętą motoryzacją, a zwłaszcza kierowaniem pojazdami zaszczepił we mnie niegdyś mój tato, w obecności którego po raz pierwszy usiadłam za kierownicą w wieku 17 lat. Mając wiosen 18 zdobyłam prawo jazdy i od rodziców dostałam samochód. W zawodzie instruktora jestem od lat 10-ciu.
Pytanie: Czy kobiecie trudniej wykonywać ten zawód? Jakieś rady dla potencjalnych kandydatek na instruktorki?
Odpowiedź:Zawód jak każdy inny. Jeśli wykonywany z sercem, uśmiechem, a w tym przypadku zwłaszcza spokojem, daje wielką satysfakcję i przyjemność z pracy z ludźmi. Wtedy nie ma to znaczenia, czy wykonywany jest przez mężczyzn czy kobiety. Najlepiej byłoby, gdyby praca instruktora była jego pasją, wówczas mielibyśmy pewność, że wykonują tę pracę w sposób profesjonalny. W początkach przygody z kierownicą nie można od kursanta wymagać pozytywnych wyników jazdy autem. Przecież nikt z nas nie był orłem stawiając pierwsze kroki w czymkolwiek. Trochę empatii wobec kursantów, a wszystko zaczyna układać się pozytywnie.
Pytanie:Jak brzmi Pani osobista filozofia pracy instruktorki nauki jazdy?
Odpowiedź: Jak wspomniałam, zawód ten wymaga wielkiego spokoju wewnętrznego, opanowania, jak również dobrego refleksu. Są sytuacje na drodze niekiedy bardzo stresujące, gdy np. kursant popełni jakiś błąd lub inny użytkownik drogi wymusi na nas pierwszeństwo (co się nie rzadko zdarza). Takie sytuacje trzeba umieć rozluźnić i rozładować. Naszemu adeptowi w przyszłości jazda własnym autem ma sprawiać frajdę i być przyjemnością, a nie gehenną i dramatem chcąc przemieścić się z punktu A do B.
Pytanie: Może kilka słów o ośrodku, w którym Pani pracuje.
Odpowiedź:Pracuję w Auto Szkole “PAŁGAN” w Łodzi. Pragnę podziękować właścicielowi tejże szkoły Zbigniewowi Pałganowi za to, iż wytworzył on bardzo przyjazną atmosferę w swoim ośrodku, dzięki czemu wszyscy pracownicy czują się tu naprawdę dobrze. Jestem jedyną kobietą wśród instruktorów. Kolejną dziewczyną u nas jest koleżanka Ewelina pełniąca obowiązki administracyjnie. Natomiast zajęcia teoretyczne prowadzone są przez szefa - pana Zbyszka.
Pytanie:I dzień dzisiejszy. Trudniej czy łatwiej pod rządami nowej ustawy?
Odpowiedź: Myślę, że nowa ustawa o kierujących pojazdami jest bardzo dobrym posunięciem. Kandydaci na kierowców będą musieli zrozumieć przepisy, a nie uczyć się (jak było to kiedyś) odpowiedzi ma pomięć, zupełnie nie rozumiejąc treści pytania. Wychodzę z założenia, że jeśli ktoś solidnie i rzetelnie przygotuje się do wyznaczonych zadań, to da sobie radę z wieloma przeszkodami, a nie są to przecież rzeczy niemożliwe.
Życzę wszystkim instruktorom przyjemności z wykonywania tej pracy i oczywiście "szerokości".
Dziękuję rozmowę
Jolanta Michasiewicz, redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0






(Fot.: PD@N 467-163-168 i 182jm)

W obecności przybyłych gości: Wojciecha Dzierzgowskiego, wicewojewody Podlaskiego; Andrzeja Daniszewskiego, dyrektora WORD w Białymstoku; Mirosława Oliferuka, dyrektora WORD w Łomży, Marcina Ślęzaka, wicedyrektora Instytutu Transportu Samochodowego; Henryka Radomskiego, prezesa Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów; Romana Stencla, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej OSK; ks. Jerzego Kraśnickiego, dyrektora MIVA POLSKA i wielu innych, sędzia główny zawodów INSTRUKTOR ROKU 2013 ogłosił oficjalną klasyfikację generalną. Zwyciężył Paweł Łagoda (Białystok), kolejne miejsca zajęli: Mariusz Pierzynka (Wałbrzych) i Tomasz Zimnoch (Białystok), w gronie instruktorek wygrała Agnieszka Ernest (Łódź). Zwycięzcom uroczyście wręczono puchary oraz nagrody. Gratulując zwycięzcom i dziękując wszystkim innym uczestnikom konkursu, podkreślając ich dobre przygotowanie do rozgrywanych konkurencji Krzysztof Szymański, prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców uznał Konkurs za zakończony. Wszystkich obecnych zaprosił do udziału w XV edycji zaplanowanej na 2014 rok.
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
1




(Fot.: PD@N 467-159-162jm)
Państwowe odznaczenia nadane przez Prezydenta Reczpospolitej Polskiej: złote Medale Za Długoletnią Służbę otrzymał Zdzisław Skorulski oraz Tomasz Wysocki, srebrny - Jarosław Medal. Grawertony od Wojewody Podlaskiego odebrali: Tadeusz Piotrowski, Szczepan Łagoda oraz Leon Urniłowicz. Złote odznaki PFSSK wręczono członkom: Mikołajowi Gryko, Krzysztofowi Jurgielowi, Eugeniuszowi Karawajczykowi, Waldemarowi Pawłowskiemu, Ireneuszowi Reguckiemu, Stefanowi Rzońcy, Janowi Stańczykowi, Robertowi Tyszkiewiczowi, Janowi Tichoniukowi, Janowi Owsieniukowi, Dariuszowi Gilowi, Markowi Pietrzakowi. Srebrne odebrani: Iwona Kazberuk, Franciszek Mocarski, Zdzisław Łuczaj, Wioletta Misztalewska, Tadeusz Suchocki, Marek Skrzypko, Andrzej Wasilewski, Piotr Wysocki, Piotr Zimoch, Sławomir Woroszyło i Michał Karczewski. Prezes PFSSK wyróżnił: Tomasza Bobrowskiego, Andrzeja Daniszewskiego, Józefa Fiedorowicza, Danutę Górnikiewicz, Mirosława Oliferuka oraz Andrzeja Surala. Gratulujemy i życzymy dalszej wytrwałości w tej pracy społecznej.
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0





(Fot.: PD@N 467-154-158jm)
W 1993 roku w Białymstoku powołano do życiaSpołeczne Stowarzyszenie Szkolenia Kierowców. Tak więc jest dzisiaj jednym z najstarszych działających w Polsce. Na ręce prezesa stowarzyszenia Andrzeja Surala (fot. 1 i 2) przekazane zostały gratulacje, życzenia oraz okazjonalne upominki. Gromkimi brawami oraz słowami uznania i podziękowań nagrodzono prezesa honorowego Tadeusza Piotrowskiego (fot.).
Komentuj →
22 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-153jm)
^ dr inż. Paweł Żuraw (fot.) adiunkt Społecznej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi,
właściciel i instruktor Ośrodka Szkolenia Kierowców “ŻURAW”
Pytanie: W trakcie uroczystej części konkursu INSTRUKTOR ROKU 2013 wygłosił Pan interesujący wykład - bo z całą pewnością nie była to prezentacja, jak to dzisiaj się określa - dotyczący etyki instruktora nauki jazdy, ale też właściciela ośrodka. Na sali obecni instruktorzy w skupieniu słuchali, aby następnie nagrodzić Pana brawami. Jak Pan ocenia zainteresowanie tym zagadnieniem w tym właśnie środowisku?
Odpowiedź: Podczas mojego wystąpienia zauważyłem duże skupienie i zainteresowanie instruktorów nauki jazdy poruszaną przeze mnie problematyką etyki zawodowej. Na wstępie zaznaczyłem, że zawsze staram się mówić o etyce z tzw. "ludzką twarzą", która nie jest skierowana do wąskiego grona specjalistów z zakresu tej dziedziny. Nie chciałbym, aby zabrzmiało to nieskromnie, ale w kwestiach "etycznych" mam już spore doświadczenie związane z moją działalnością naukową, na którą składają się: napisane artykuły, przygotowywane referaty, uczestnictwo w konferencjach i sympozjach, a także moje zaangażowanie społeczne w prace Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (nadmienię, że od 2008 r. jestem wiceprzewodniczącym Komisji Etyki przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia). Wychodzę z założenia, że o etyce trzeba umieć opowiadać. Ciągle się tego uczę, nie poprzestając w wysiłkach doskonalenia warsztatu dydaktycznego. Zawsze powtarzam, że wygłaszane czy pisane słowa kieruję w pierwszej kolejności do siebie, gdyż jako człowiek nie jestem istotą idealną i nieomylną. Jak każdy popełniam błędy, z których staram się wyciągać wnioski. Etyka powinna zachęcać do konstruktywnych działań, dlatego nie można o niej mówić w sposób kaznodziejski i moralizatorski. Ważne jest, aby przy jej przedstawianiu używać języka przyjaznego dla słuchacza, może nawet lekko nacechowanego nutą humoru, optymizmu czy autoironii. Etyka nie może wystraszyć potencjalnego odbiorcy. Ma ona zachęcać do prostych, dobrych, uczciwych i projakościowych zachowań. Wbrew pozorom, to właśnie dzięki niej przedsiębiorcy są w stanie uzyskać przewagę konkurencyjną w czasach dekoniunktury gospodarczej. Wszelkie działania biznesowe powinny być oparte na zaufaniu i transparentności. Interesy muszą być "czyste", gdyż klienci zawsze zdążą nas zweryfikować pozytywnie lub negatywnie. I nie jest to żaden truizm. Ja bynajmniej wychodzę z takiego założenia, wierząc w jej sens i skuteczność. Dzięki temu jestem bardziej wiarygodny i łatwiej jest mi przekonać do jej idei potencjalnych słuchaczy. Po konferencji mogłem usłyszeć wiele pozytywnych słów komentarzy, które są dowodem na to, że instruktorzy są zainteresowani tą problematyką.
Pytanie: I kilka podstawowych zasad powinności instruktora nauki jazdy wobec kursantów? Jeżeli zgodzi się Pan, szerzej na ten temat i pokrewne porozmawiamy w dalszych numerach tygodnika.
Odpowiedź: Będzie mi bardzo miło ustosunkować się szerzej do powyższych kwestii. Na etykę nie można patrzeć przez pryzmat przesadnych ideologii, ale prostych, naturalnych ludzkich zachowań, które sprawią, że nasze relacje będą oparte na życzliwości, tolerancji, wzajemnym zrozumieniu i poszanowaniu. Jeżeli chodzi o zasady dotyczące powinności instruktora nauki jazdy wobec kursantów, można je przedstawić następująco: Instruktor w swojej pracy musi kierować się przede wszystkim dobrem kursanta. Powinien posiadać umiejętność nawiązania kontaktu, a także umiejętność indywidualnego podejścia do kursantów. Powinien wykazywać się przede wszystkim kompetencjami zawodowymi. W swojej pracy powinien szanować godność ludzką, równo traktować mężczyzn i kobiety. Nieodzownymi cechami jego pracy powinny być: tolerancja, empatia, partnerstwo i podmiotowy stosunek do uczniów, życzliwość, dyscyplina, sprawiedliwa i obiektywna ocena pracy i postaw kursantów, a także kultura, pzejawiająca się m.in. kontrolowaniem własnych emocji, używaniem poprawnego języka polskiego, dbałością o wygląd zewnętrzny i estetykę pomieszczeń oraz czystość pojazdu szkoleniowego, jak również zachowaniem odpowiedniego dystansu fizycznego wobec kursanta. Pragnę podkreślić, że ogromną rolę w powstaniu Kodeksu Etycznego Instruktora Nauki Jazdy odegrał Instytut Transportu Samochodowego. Dokument ten, który określiłbym tzw. prawem honorowym, powstał przy współudziale instruktorów nauki jazdy podczas szkoleń na certyfikat kompetencji personelu w latach 2002 - 2003. Zasady, które powstały przed dekadą są nadal aktualne w czasach współczesnych. Warto więc zadbać o promocję Kodeksu, który wytycza drogę rozwoju dla najlepszych firm w branży szkoleniowej.
Pytanie: A jakie są ogólne powinności właściciela ośrodka szkolenia kierowców?
Odpowiedź: Może skupię się na tych najważniejszych. Właściciel OSK powinien stosować uczciwą konkurencję - nie zaniża cen i nie prowadzi sprzedaży usług poniżej kosztów ich świadczenia, nie rozpowszechnia nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o swojej lub konkurencyjnej firmie, nie stosuje reklamy sprzecznej z prawem, dobrymi obyczajami i uchybiającej godności człowieka. Poza tym właściciel OSK nie wprowadza w błąd klientów co do tożsamości swojego ośrodka używając zmodyfikowanego oznakowania, nazwy lub charakterystycznego symbolu innego OSK. Czynnie zwalcza objawy korupcji w swoim ośrodku. I chyba jedna z najważniejszych zasad, która mówi o tym, że właściciel OSK dba o wysoką jakość wykonywanych usług.
Pytanie: I dzień dzisiejszy. Trudniej czy łatwiej pod rządami nowej ustawy?
Odpowiedź: Nowa ustawa jest doskonałym sprawdzianem na realizację tego, o czym już wcześniej powiedziałem. Trudno jest doszukiwać się w nowej ustawie złej woli czy złych intencji jej autorów. Owszem, nie jest łatwo, ale z drugiej strony nie można przyłączać się do grona oburzonych i niezadowolonych, którzy bezrefleksyjnie krytykują zmiany w branży tylko dlatego, że zawsze trzeba coś negatywnie ocenić. We wszystkim należy upatrywać dobre i złe strony. Życie uczy, że nieustannie musimy być przygotowani na zmiany, które wbrew pozorom wymuszają działania projakościowe. Stagnacja nigdy nie mobilizuje do rozwoju. Może zabrzmi to zbyt refleksyjnie, ale zmiany uczą cierpliwości w przezwyciężaniu trudności, pokory do samego siebie i jeszcze raz powtórzę - motywują do działania. Życzę tej motywacji wszystkim Czytelnikom tygodnika prawodrogowe@news
Dziękujemy za rozmowę, J. Michasiewicz (red. tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS)
Komentuj →
21 czerwca 2013 |
0





(Fot.: PD@N 467-75adg, 119, 120 i 76dm oraz 140jm)
K – 3 (perfekcja poleceń) – klasyfikacja oficjalna
l.p. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Miejsce |
1
|
SUDNIK Leszek
|
Warszawa
|
1
|
2
|
PIERZYNKA Mariusz
|
Wałbrzych
|
2
|
3
|
ŁAGODA Paweł
|
Białystok
|
3
|
4 |
MADETKO Krzysztof |
Wałbrzych |
4 |
5 |
STANISŁAWSKI Robert |
Gdańsk |
5 |
6 |
MICHAŁOWSKI Artur |
Bydgoszcz |
6 |
7 |
KARCZEWSKI Michał |
Kielce |
7 |
8 |
ZIMNOCH Tomasz |
Białystok |
8 |
9 |
KUNDA Marcin |
Gdańsk |
9 |
10 |
ŚWIĘCICKI Stanisław |
Wrocław |
10 |
11 |
SUDNIK Andrzej |
Warszawa |
11 |
12 |
POŚLEDNI Tomasz |
Wrocław |
12 |
13 |
ERNEST Agnieszka |
Łódź |
13 |
14 |
PAŃCZYK Adam |
Łódź |
14 |
15 |
WALCZAK Sławomir |
Skierniewice |
15 |
16 |
KASZUBA Janusz |
Kielce |
16 |
17 |
JAKUBCZYK Tomasz |
Skierniewice |
17 |
18 |
KWIECIEŃ Piotr |
Opole |
18 |
19 |
CZERZNIEWSKI Michał |
Piotrków Tryb. |
19 |
20 |
BUŚ Witold |
Piotrków Tryb. |
20 |
21 |
TAUSZ Ireneusz |
Piła |
21 |
22 |
TYMKIEWICZ Michał |
Opole |
22 |
23 |
KONOPKO Hanna |
Olsztyn |
23 |
24 |
GŁĘBOCKA Katarzyna |
Olsztyn |
24 |
W konkurencji PERFEKCJA POLECEŃ, którą wielu instruktorów uznaje za najtrudniejszą zwyciężył Leszek Sudnik (fot.). PERFEKCJA POLECEŃ - komendy podawane “ślepemu” kierowcy. Celem tej konkurencji jest sprawdzenie zawodnika w zrozumiałym przekazywaniu poleceń. Konkurencja wymaga dwuosobowego zespołu i polega na porozumieniu się zawodnika z kierowcą, który ma zasłonięte oczy i ma przejechać samochodem po wyznaczonym torze, wykonując polecenia wydawane na odległość. Zawodnik, z zewnątrz samochodu, ustnie komunikuje się z uczniem, bez fizycznej pomocy. Kierowcą może być dobrana przez sędziego osoba posiadająca prawo jazdy lub inny zawodnik. Tor jazdy powinien zawierać wszystkie elementy skrętów, w zależności od wielkości placu.
Komentuj →
21 czerwca 2013 |
0












(Fot.: PD@N 467-91-92jm, 99, 98, 98a-c dg i 123-127dm)
W dniach 21 i 22 czerwca w Białymstoku rozgrywano zawody w ramach XIV Konkursu “Instruktor Roku”. W konkursie INSTRUKTOR ROKU 2013 brały udział instruktorki i instruktorzy nauki jazdy z całego kraju - łącznie startowały 24 osoby.
Organizator Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców oraz Społeczne Stowarzyszenie Szkolenia Kierowców w Białymstoku. Patronat nad Konkursem objęli: Wojewoda Podlaski, Urząd Miejski w Białymstoku, MIVA POLSKA, Krajowa Rada BRD oraz Komenda Główna Policji. Nagrody ufundowało wielu sponsorów, wśród nich nasz wydawca Grupa IMAGE.
21. uroczyście otwarto Konkurs w przepięknej scenografii Placu Teatralnego Białegostoku. Uroczyste otwarcie uświetniono atrakcyjnymi występami miejscowych zespołów. Otwarcia tradycyjnie dokonał prezes PFSSK Krzysztof Nowak, przybyłych powitał prezes SSSK w Białymstoku Andrzej Sural.
Następnie organizatorzy wyjaśnili zasady i regulamin, zawodnicy przystąpili do rywalizacji w ramach - jak to oceniono - trudnych konkurencji sprawnościowych. Zgodnie z regulaminem były to: PIERWSZA POMOC, PERFEKCJA POLECEŃ, STABILNOŚĆ STEWARDA, CELNOSĆ SIR LANCELOTA, ZMIANA KOŁA oraz PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO. Nadzwyczaj istotna jest sprawa bezpieczeństwa zarówno zawodników, jak i widzów. W Białymstoku wiele pracy i dbałości wykazali pracownicy ośrodka egzaminowania, policjanci i wiele, wiele innych osób i instytucji.
Komentuj →
21 czerwca 2013 |
0




(Fot.: PD@N 467-107, 107a,-108dg oraz 109jm)
K – 2 (PIERWSZA POMOC) – klasyfikacja oficjalna
Lp. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Miejsce |
1 |
GŁĘBOCKA Katarzyna
|
Olsztyn
|
1
|
2 |
CZERZNIEWSKI Michał
|
Piotrków Tryb.
|
1
|
3 |
ŁAGODA Paweł
|
Białystok
|
3
|
4 |
TAUSZ Ireneusz |
Piła |
3 |
5 |
KUNDA Marcin |
Gdańsk |
3 |
6 |
PIERZYNKA Mariusz |
Wałbrzych |
3 |
7 |
BUŚ Witold |
Piotrków Tryb. |
7 |
8 |
SUDNIK Leszek |
Warszawa |
7 |
9 |
ERNEST Agnieszka |
Łódź |
9 |
10 |
WALCZAK Sławomir |
Skierniewice |
10 |
11 |
PAŃCZYK Adam |
Łódź |
10 |
12 |
JAKUBCZYK Tomasz |
Skierniewice |
10 |
13 |
TYMKIEWICZ Michał |
Opole |
10 |
14 |
POŚLEDNI Tomasz |
Wrocław |
10 |
15 |
ŚWIĘCICKI Stanisław |
Wrocław |
10 |
16 |
KONOPKO Hanna |
Olsztyn |
10 |
17 |
MADETKO Krzysztof |
Wałbrzych |
17 |
18 |
ZIMNOCH Tomasz |
Białystok |
17 |
19 |
STANISŁAWSKI Robert |
Gdańsk |
17 |
20 |
KARCZEWSKI Michał |
Kielce |
17 |
21 |
KASZUBA Janusz |
Kielce |
21 |
22 |
KWIECIEŃ Piotr |
Opole |
21 |
23 |
MICHAŁOWSKI Artur |
Bydgoszcz |
23 |
24 |
SUDNIK Andrzej |
Warszawa |
23 |
PIERWSZA POMOC przedmedyczna ofiarom wypadków - celem konkurencji było sprawdzenie wiadomości i umiejętności praktycznych zawodnika, przydatnych w sytuacji krytycznej, przy pracy każdego kierowcy - instruktora nauki jazdy. Zwyciężyła Katarzyna Głębocka (fot.)
Komentuj →
21 czerwca 2013 |
0






(Fot.: PD@N 467-79a, 118; 80 oraz 78-79dm oraz 110jm)
K – 4 (STABILNOŚĆ STEWARDA) – klasyfikacja oficjalna
Lp. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Miejsce |
1 |
KONOPKO Hanna
|
Olsztyn
|
1
|
2 |
ŁAGODA Paweł
|
Białystok
|
2
|
3 |
ZIMNOCH Tomasz
|
Białystok
|
3
|
4 |
GŁĘBOCKA Katarzyna |
Olsztyn |
4 |
5 |
KUNDA Marcin |
Gdańsk |
5 |
6 |
PAŃCZYK Adam |
Łódź |
6 |
7 |
PIERZYNKA Mariusz |
Wałbrzych |
7 |
8 |
TAUSZ Ireneusz |
Piła |
8 |
9 |
POŚLEDNI Tomasz |
Wrocław |
9 |
10 |
BUŚ Witold |
Piotrków Tryb. |
10 |
11 |
ERNEST Agnieszka |
Łódź |
11 |
12 |
MICHAŁOWSKI Artur |
Bydgoszcz |
12 |
13 |
TYMKIEWICZ Michał |
Opole |
13 |
14 |
KWIECIEŃ Piotr |
Opole |
14 |
15 |
KASZUBA Janusz |
Kielce |
15 |
16 |
ŚWIĘCICKI Stanisław |
Wrocław |
16 |
17 |
SUDNIK Leszek |
Warszawa |
17 |
18 |
JAKUBCZYK Tomasz |
Skierniewice |
18 |
19 |
CZERZNIEWSKI Michał |
Piotrków Tryb. |
19 |
20 |
WALCZAK Sławomir |
Skierniewice |
20 |
21 |
SUDNIK Andrzej |
Warszawa |
21 |
22 |
KARCZEWSKI Michał |
Kielce |
22 |
23 |
MADETKO Krzysztof |
Wałbrzych |
23 |
24 |
STANISŁAWSKI Robert |
Gdańsk |
24 |
STABILNOŚĆ STEWARDA- celem tej konkurencji jest sprawdzenie opanowania płynnej jazdy samochodem i umiejętności korzystania z lusterek zewnętrznych. Konkurencja polega na pokonaniu slalomowej trasy, przodem i tyłem, z umieszczoną piłką na talerzu satelitarnym. Tor jazdy powinien zawierać wszystkie elementy skrętów w zależności od wielkości placu.
Zwyciężyła Hanna Konopko (fot.). Nieśmiało podkreślmy - to wygrana kolejnej pani instruktor, lub jak to teraz mówimy - instruktorki.
Komentuj →
21 czerwca 2013 |
0






(Fot.: PD@N 467-111-112jm, 77dm oraz 121-122dm i 113jm)
K – 5 (celność Sir Lancelota) – klasyfikacja oficjalna
Lp. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Miejsce |
1 |
PIERZYNKA Mariusz
|
Wałbrzych
|
1
|
2 |
TAUSZ Ireneusz
|
Piła
|
2
|
3 |
STANISŁAWSKI Robert
|
Gdańsk
|
3
|
4 |
CZERZNIEWSKI Michał |
Piotrków Tryb. |
4 |
5 |
KUNDA Marcin |
Gdańsk |
5 |
6 |
ZIMNOCH Tomasz |
Białystok |
6 |
7 |
MICHAŁOWSKI Artur |
Bydgoszcz |
7 |
8 |
MADETKO Krzysztof |
Wałbrzych |
8 |
9 |
ŁAGODA Paweł |
Białystok |
9 |
10 |
KASZUBA Janusz |
Kielce |
10 |
11 |
SUDNIK Leszek |
Warszawa |
11 |
12 |
POŚLEDNI Tomasz |
Wrocław |
12 |
13 |
BUŚ Witold |
Piotrków Tryb. |
13 |
14 |
TYMKIEWICZ Michał |
Opole |
14 |
15 |
KONOPKO Hanna |
Olsztyn |
15 |
16 |
PAŃCZYK Adam |
Łódź |
16 |
17 |
KWIECIEŃ Piotr |
Opole |
17 |
18 |
ERNEST Agnieszka |
Łódź |
18 |
19 |
JAKUBCZYK Tomasz |
Skierniewice |
19 |
20 |
WALCZAK Sławomir |
Skierniewice |
20 |
21 |
ŚWIĘCICKI Stanisław |
Wrocław |
21 |
22 |
SUDNIK Andrzej |
Warszawa |
22 |
23 |
GŁĘBOCKA Katarzyna |
Olsztyn |
23 |
24 |
KARCZEWSKI Michał |
Kielce |
24 |
CELNOSĆ SIR LANCELOTA instruktorzy przejeżdżali samochodem określoną trasę, z lancą zamontowaną po jego prawej stronie i zbieranie kółek zawieszonych na statywach. Tu celem jest sprawdzenie precyzji jazdy. Zwyciężył Mariusz Pierzynka (fot.)
Komentuj →
21 czerwca 2013 |
0






(Fot.: PD@N 467-115-117; 74-75dm oraz 114jm)
K – 6 (zmiana koła) – klasyfikacja oficjalna
Lp. |
Nazwisko i imię |
Stowarzyszenie |
Miejsce |
1 |
ZIMNOCH Tomasz
|
Białystok
|
1
|
2 |
KUNDA Marcin
|
Gdańsk
|
2
|
3 |
CZERZNIEWSKI Michał
|
Piotrków Tryb.
|
3
|
4 |
PIERZYNKA Mariusz |
Wałbrzych |
4 |
5 |
KWIECIEŃ Piotr |
Opole |
5 |
6 |
ŁAGODA Paweł |
Białystok |
6 |
7 |
BUŚ Witold |
Piotrków Tryb. |
7 |
8 |
MICHAŁOWSKI Artur |
Bydgoszcz |
8 |
9 |
STANISŁAWSKI Robert |
Gdańsk |
9 |
10 |
POŚLEDNI Tomasz |
Wrocław |
10 |
11 |
JAKUBCZYK Tomasz |
Skierniewice |
11 |
12 |
ŚWIĘCICKI Stanisław |
Wrocław |
12 |
13 |
SUDNIK Leszek |
Warszawa |
13 |
14 |
PAŃCZYK Adam |
Łódź |
14 |
15 |
KASZUBA Janusz |
Kielce |
15 |
16 |
WALCZAK Sławomir |
Skierniewice |
16 |
17 |
TAUSZ Ireneusz |
Piła |
17 |
18 |
KARCZEWSKI Michał |
Kielce |
18 |
19 |
MADETKO Krzysztof |
Wałbrzych |
19 |
20 |
TYMKIEWICZ Michał |
Opole |
20 |
21 |
GŁĘBOCKA Katarzyna |
Olsztyn |
21 |
22 |
KONOPKO Hanna |
Olsztyn |
22 |
23 |
ERNEST Agnieszka |
Łódź |
23 |
24 |
SUDNIK Andrzej |
Warszawa |
24 |
Nowa konkurencja przygotowana i przeprowadzona w konkursie INSTRUKTOR ROKU – ZMIANA KOŁA. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza gdy obok stoją sędziowie ze stoperami w dłoniach. Zwyciężył Tomasz Zimnoch (fot.).
Komentuj →
17 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-15)
Ekrany akustyczne budziły i nadal budzą wiele wątpliwości. Powiedzmy sobie uzasadnione, już pomijając fakt miejsc ich ustawiania, nadto są brzydkie, brudne i zaczynają rdzewieć. Pamiętacie Państwo zielone słupki w Warszawie? Już ich nie ma - skorodowały i usunięte, choć miały stać latami. Tym bardziej interesująca jest relacja “Gazety pl Bielsko-Biała”. Otóż Paweł Dadok z Górek Wielkich, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach został laureatem prestiżowej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA-SARP przyznawanej autorom najlepszych prac dyplomowych z obu krajów. Jego praca okazała się najlepszą wśród zgłoszonych kilku tysięcy. Dadok w swojej pracy dyplomowej "Ekran miejsca" zaprojektował dla Gliwic budowlę, której rolą przestaje być tylko i wyłącznie ochrona przed hałasem. Jego ekran - konstrukcja z 445 stalowych słupów - pełni także wiele innych funkcji. W parku Chopina ekran staje się np. przestrzenią rekreacyjną z kawiarnią, biblioteką, galerią, targowiskiem, wodospadem. - W sąsiedztwie Palmiarni zmienia się w zaplecze techniczne z przestrzenią magazynową i zagarnia rozrzucone obecnie blaszane pawilony. W dalszej, spokojnej części parku kryje w sobie budki lęgowe dla ptaków. W miejscu, gdzie droga zbliża się do budynku mieszkalnego, ekran tworzy zamknięte loggie wyciszające hałas od drogi, by w końcu w ostatnim fragmencie przekształcić się w budynek biurowy osadzony w zieleni - opisuje swój pomysł architekt. Od strony drogi powierzchnia ekranu ma zostać wyłożona falującymi na wietrze blaszkami, pobierającymi energię z drgań wywołanych przez jadące tamtędy autobusy i samochody. Mają stworzyć żywą, poruszającą się fasadę. Dla nas - uzasadnione zwycięstwo architekta.
Komentuj →
17 czerwca 2013 |
0
Mamy już bardzo wiele, ale są także przestarzałe - o czym pisze “Gazeta Krakowska”. Np. w Małopolsce zachodniej nie brakuje przestarzałych skrzyżowań na ruchliwych drogach krajowych i wojewódzkich. Kiedyś spełniały swoją rolę, ale teraz takie krzyżówki są niebezpieczne i nie spełniają swojej roli, bo aut kilkakrotnie przybyło. Teraz włączenie się do ruchu na takich skrzyżowaniach graniczy z cudem. Kierowcy są niecierpliwi i nieostrożni. To kończy się wypadkami i stłuczkami. Część ze skrzyżowań czekają przebudowy świateł lub zamiany na ronda. Jednak są też i takie, które nie mają szans na remont w najbliższym czasie - czytamy w dzienniku. I wyliczone zostają: skrzyżowanie w Oświęcimiu ul. Konarskiego z ul. Nideckiego (droga krajowa nr 44), Jezioro z Porębską (skręt na Porębę Wielką) w Zaborzu itd. itd. Mieszkańcy apelują o przebudowę, policja odnotowuje wypadki itd. itd. U Was też są takie przestarzałe skrzyżowania? Przyślijcie fotki.
Komentuj →
17 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-2)
Niesłyszący kandydaci na kierowców na łamach “Gazety Wyborczej” mówią, iż większości pytań testowych egzaminu na prawo jazdy nie rozumieją, do przeczytania jednego potrzebna im minuta, chcieli by, aby na sali egzaminacyjnej towarzyszył im tłumacz języka migowego. Testy w swoim założeniu mają weryfikować szybkość reakcji przyszłego kierowcy, jednak nie kierowcy niesłyszącego. Dlaczego? Język migowy zawiera do 3,5 tys, znaków, natomiast słyszący posługują się ok. 60 tys. znaków. To właśnie dlatego głusi potrzebują zdecydowanie więcej czasu, by przeczytać i zrozumieć skomplikowane zadanie. W efekcie niesłyszący przystępują do egzaminu, oblewają i płacą za kolejny. Pod rządami nowej ustawy tłumacz może pomóc zdającemu tylko tłumacząc ogólny początek - zasady egzaminu. I tylko tyle. Ośrodki egzaminowania wskazują resort transportu, jako odpowiedzialny za zmianę przepisów. "Polski Związek Głuchych zaakceptował fakt, że tłumacz bierze udział tylko w trakcie omówienia spraw organizacyjnych" - przywołuje treść e-maila z ministerstwa - analizująca problem, “Gazeta Wyborcza”. Urzędnicy podkreślają, że Związek apelował jedynie o dofinansowanie tłumaczy i żadnych innych problemów nie zgłaszał. I dalej cytują: - Zaakceptowaliśmy ograniczony udział tłumacza w egzaminie, bo usłyszeliśmy, że prawnie nie ma innej możliwości! Dlatego skupiliśmy się na kwestii finansowania. Nie wiedzieliśmy też, że problem niesłyszących jest aż tak poważny. Nikt nam wcześniej tego nie zgłosił, a osoby niesłyszące z naszego Związku zdawały egzamin wiele lat temu - wyjaśnia Tomasz Tomaszewski z zarządu Polskiego Związku Głuchych. I zapowiada kolejną interwencję.
Komentuj →
16 czerwca 2013 |
0




(Fot.: PD@N 467-175-178wordkatowice)
W dniu 16 czerwca 2013 roku na terenie Oddziału Terenowego WORD Katowice w Dąbrowie Górniczej odbyły się zawody instruktorów nauki jazdy. Współorganizatorem tego przedsięwzięcia, jak co roku byli sami instruktorzy reprezentujący swoje stowarzyszenie. W sprawdzianie uczestniczyło 24 zawodników. Komisja sędziowska została powołana spośród Zarządu Górnośląskiego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia oraz Sosnowieckiego Stowarzyszenia Sportów Samochodowych S4. Konkurencje były tak przygotowane, aby sprawdzić umiejętności instruktorów, poprzeczki nie zawieszono nisko. Pierwsza konkurencja była w zasadzie rozruchowa i dotyczyła sprawdzianu z precyzyjnej jazdy samochodem wyposażonym w talerz Stewarta. Druga konkurencja wymagała sprawności poruszania się slalomem z pozycji instruktora. Zawodnicy, zatem musieli posługiwać się dodatkowym sprzęgłem i hamulcem, kierownicą należało także operować z pozycji sąsiedniej do fotela kierowcy. Trzy trudne scenariusze sytuacji do udzielania pierwszej pomocy przygotowali zawodowi ratownicy medyczni z Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach. Uczestnicy zawodów podkreślali po tym sprawdzianie, że ta konkurencja wymagała wysokich umiejętności w czynnościach ratowniczych. Ponadto zawodnicy sprawdzali się na symulatorze kierowania pojazdem osobowym oraz wykonywali sprawdzian z manewrów w ciasnym slalomie poruszając się motorowerem.
Zawody zakończyły się pokazem działań ratowniczych w sprawdzanych podczas zawodów scenariuszach.
Dzięki uprzejmości organizatorów targów motoryzacyjnych Auto Moto Show w Sosnowcu nagrody oraz dyplomy uczestnictwa zostały wręczone w ramach podsumowania tych targów na scenie w głównej hali targowej.
Zwycięzcą zawodów i kolejnym zdobywcą Pucharu okazał się reprezentant ośrodka szkolenia kierowców, który to wystawił najwięcej zawodników. Zawody wygrał instruktor Adam Ścigała z OSK “Elka” (fot. nr 4 w środku z pucharami) Oświęcim. Konkurs na najbardziej wszechstronnego zawodnika, czyli najlepszego instruktora w konkurencjach jednośladu i pojazdu osobowego wygrał także Pan Adam z “ELK-i” Oświęcim i tym samym zdobył Puchar instruktorów z GSOS.
Pozostałe wyniki przedstawia tabelka:
WYNIKI ZAWODÓW INSTRUKTORÓW NAUKI JAZDY O IV PUCHAR DYREKTORA WORD KATOWICE
|
Imię, nazwisko OSK miejscowość |
Czas po przeliczeniu w sekundach |
1. Adam Ścigała OSK “Elka” Oświęcim |
332,74 |
2. Piotr Ziemiński OSK “Sigma” Racibórz |
346,2 |
3. Fick Tomasz “ZDZ Katowice” O. Chorzów |
359,2 |
4. Koziołek Krzysztof OSK “Koziołek” Piekary Śląskie |
362,6 |
5. Fuśniak Marcin OSK "Traffic" Tychy |
373,1 |
6. Marcin Grzybek Ośrodek Szkolenia Motorowego “Pod Grzybkiem” Tychy |
385,71 |
7. Bartłomiej Gabryś OSK “Elka” Oświęcim |
395,7 |
8. Sylwia Świątkowska OSK "AUTO-SZKOŁA HYŻY" Bełchatów |
399,87 |
9. Sadowska Beata OSK "Traffic" Tychy |
423,55 |
10. Konieczny Marcin OSK “Makaron” Ruda Śląska |
433,68 |
11. Dariusz Łapuszek OSK“Elka” Oświęcim |
447,26 |
12. Zbigniew Hyży OSK "AUTO-SZKOŁA HYŻY" Bełchatów |
450,66 |
13. Marzena Nowak OSK"Auto-Stop" Katowice |
452,99 |
14. Piotr Trembaczowski Centrum Kształcenia Zawodowego Bytom |
458,28 |
15. Marceli Lasek OSK ” Elka” Oświęcim |
461,34 |
16. Mateusz Orpych OSK "Krzysztof" Siemianowice Śląskie |
463,69 |
17. Michał Czerzniewski Tomaszów Mazowiecki |
487,74 |
18. Joanna Świgoń OSK Pszczyna |
525,22 |
19. Jakub Zbylut OSK “Motopal” Trzebinia |
560,89 |
20. Stanisław Trenda OSK ELKA Oświęcim |
565,1 |
21. Dariusz Tyrański OSK “Motopal" Trzebinia |
575,7 |
22. Cieślik Robert OSK Lex Dąbrowa Górnicza |
638,46 |
23. Łukasz Banaś OSK Oświęcim |
667,58 |
Opr. K. Tomczak, WORD Katowice
Komentuj →
15 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-12)
Dzień otwarty w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego, przybyło ponad tysiąc osób - jak informuje “Dziennik Bałtycki”. W ofercie imprezy egzamin próbny i ćwiczenia zręcznościowe pojazdami egzaminacyjnymi na placu manewrowym, nadto przeprowadzano także egzamin teoretyczny, porad jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym udzielał tutejszy psycholog. - Wszystkim, którzy tego dnia do nas przyszli udowadniamy, że nie trzeba się stresować egzaminem na prawo jazdy, bo to po prostu jeden z wielu egzaminów, jakie w życiu zdajemy - mówi Wiesława Kasprzewska-Charkin, dyrektor PORD. Ponadto rozgrywano turnieje motoryzacyjne, konkursy dla dzieci, młodzieży, ale także dorosłych, Pomorski Klub Pojazdów Zabytkowych zaprezentował kilka ciekawych pojazdów; jak zawsze szczególnie oblegany był także wóz strażacki. Tradycyjnie przeprowadzono instruktorzy występowali przeciwko egzaminatorom, zwyciężyli instruktorzy. W rywalizacji VIP-ów zwyciężył szef drogówki KMP w Gdańsku Zbigniew Korytnicki.
Komentuj →
14 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 367-14)
“Zabił pieszego na pasach. Stąd dał odszkodowanie, bo “areszt był niesłuszny” - grzmią media. Zdarzenie miało miejsce w 2006 roku na skrzyżowaniu al. Jan Pawła II i AK w Częstochowie. Sąd Okręgowy przyznał sprawcy... rekompensatę za kilka miesięcy spędzonych w areszcie - w sumie 34,55 tys. zł. Mercedes prowadzony przez 57-letniego wówczas Waldemara M. spod Radomska przejechał ponad 100 metrów chodnikiem wzdłuż al. Jana Pawła II i potrącił trzy osoby na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu z al. AK. Najciężej ranny mężczyzna zmarł, a 15-letnia gimnazjalistka i 66-letnia kobieta z ciężkimi obrażeniami trafiły do szpitala. Badania wykazały, że kierowca był trzeźwy, nie znajdował się również pod wpływem środków zmieniających świadomość. Waldemar M. od początku tłumaczył się, że samochód samoczynnie przyspieszał, a hamulce i układ kierowniczy nie działały. Biegli z zakresu mechaniki stwierdzili, że w mercedesie wcześniej ingerowano w elektroniczny licznik oraz że faktycznie mogło dojść do tzw. samoistnego rozbiegu silnika. Eksperci podkreślali jednak, że auto można było zatrzymać. W październiku 2011 roku częstochowski sąd umorzył postępowanie wobec sprawcy tragedii, stwierdzając, że mężczyzna w chwili wypadku miał zniesioną poczytalność. Wyrok został podtrzymany przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Waldemar M. wystąpił z pozwem, w którym domagał się 226 tys. zł odszkodowania i zadośćuczynienia od skarbu państwa za straty moralne, jakie poniósł z tytułu kilkumiesięcznego pobytu w areszcie. M. przekonywał sędziów, że stała się wielka tragedia i on jest jej ofiarą – komentuje “Metro pl”. Sąd uznał, że tymczasowy areszt był "oczywiście niesłuszny".
Komentuj →
14 czerwca 2013 |
0


(Fot.: PD@N 467-48 i 47 renault)
·Renault inauguruje w Saint-Just, w departamencie Eure, projekt Tor Renault, bezpieczna droga - nową przestrzeń do szkoleń w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego prowadzenia pojazdów.
·Tor został otwarty dla klientów indywidualnych i firm. Dysponuje parkiem pojazdów marki Renault: elektrycznymi, z silnikami spalinowymi, wyposażonymi w części w system wspomagania dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej.
·Kampus poświęcony bezpieczeństwu to miejsce, które przyjmie również studentów Uniwersytetu Aix Marseille, przygotowujących uniwersyteckie dyplomy w zakresie Zarządzania ryzykiem drogowym w przedsiębiorstwie.
·Inauguracja projektu Tor Renault, bezpieczna droga, z którego zyski przeznaczane będą na akcje społeczne, jest kolejną realizacją społecznej i środowiskowej odpowiedzialności Renault.
Carlos Tavares, dyrektor operacyjny Grupy Renault: Przyjemność prowadzenia samochodu rodzi się z poszerzania wiedzy na temat środowiska. Jako producent samochodów pracujemy nad poprawą przyjemności prowadzenia naszych pojazdów, lecz jesteśmy również odpowiedzialni za wpływanie w konkretny sposób na zachowania na drodze i na zmniejszenie emisji CO2. 80% wypadków drogowych w Europie wiąże się z czynnikiem ludzkim. Badania wskazują, że udoskonalenie sposobu jazdy może zmniejszyć zużycie paliwa aż o 25%. Umożliwiając co roku przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i ekojazdy ponad 2000 osób, inicjatywa Renault, którą z duma otwieram, stanowi nowy dowód naszego zaangażowania w kwestie odpowiedzialności biznesu.
KOMPLETNE STAŻE, ŁĄCZĄCE PRAKTYKĘ Z TEORIĄ, DOSTOSOWANE DO WSZELKICH POTRZEB. Projekt jest dostępny dla wszystkich: klientów indywidualnych i biznesowych, współpracowników Renault, doświadczonych kierowców, seniorów dbających o doskonalenie czy też młodzieży na etapie nauki, a także osób o ograniczonej mobilności. W cenę 250 euro (w tym posiłek) wliczony jest przedpołudniowy blok nauczania teoretycznego, po którym następuje popołudnie za kierownicą samochodu Renault. Program szkoleniowy ma na celu rozwijanie u uczestników szkoleń lepszego rozumienia mechanizmów prowadzących do wypadków, pomaga im w analizowaniu ich własnych reakcji (odruchów i obaw) oraz w rozpoznawaniu możliwości i ograniczeń związanych z technologicznym wyposażeniem pojazdu (ABS, system wspomagania nagłego hamowania BAS). Ponadto wyjaśnia zasady jazdy ekologicznej (zmiana biegów, panowanie nad przyspieszaniem i hamowaniem przy przewidywaniu warunków drogowych), a także uczy jak najlepszego korzystania z funkcji jazdy ekologicznej (wskaźnik stylu jazdy, bilans trasy, eko-coaching i eko-nawigacja) w celu zmniejszenia zużycia paliwa, a zatem kosztów transportu. Bardziej pogłębione szkolenia 2- lub 3-dniowe będą stanowiły uzupełnienie tej oferty.
KAMPUS DEDYKOWANY KWESTIOM BEZPIECZEŃSTWA. Równolegle z inauguracją projektu, Renault współpracowało z Uniwersytetem Aix Marseille w celu wydania dyplomu uniwersyteckiego (DU) w zakresie Zarządzania ryzykiem drogowym w przedsiębiorstwie, głównie z myślą o studentach, dla których będzie on stanowił dopełnienie wykształcenia. Dyplom ten umożliwi wykształcenie wykładowców w dziedzinie zapobiegania zagrożeniom drogowym oraz przyczynienie się do profesjonalizacji tych zawodów. Pierwszy rocznik powinien rozpocząć studia we wrześniu 2013 r. Duża część kursów odbywać się będzie na terenie toru, który tym samym stanie się kampusem, miejscem szkoleń, przekazywania wiedzy, a także wymian i debat w gronie ekspertów.
INNOWACYJNE PODEJŚCIE W ZAKRESIE SPOŁECZNEJ I ŚRODOWISKOWEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI. Renault rozpoczęło współpracę ze spółką Duprat Concept, operatorem wielu parków rozrywki. Firma Duprat Concept stworzyła i zrealizowała projekt toru oraz zapewnia zarządzanie operacyjne, podczas gdy Renault dostarcza flotę samochodów i wnosi swe doświadczenie w kwestiach bezpieczeństwa ruchu drogowego i ekojazdy. Firmy Duprat Concept i Renault uzgodniły, że nie będą pobierać żadnych korzyści finansowych z tytułu szkoleń: powstałe zyski zostaną w całości wykorzystane na akcje społeczne, z przeznaczeniem dla młodych ludzi, w celu ułatwienia im reintegracji zawodowej. Przy tworzeniu programów szkoleniowych eksperci Renault wykorzystują wkład teoretyczny ze strony wykładowców – pracowników naukowych Uniwersytetu Aix Marseille, którzy są specjalistami do spraw bezpieczeństwa drogowego.
RENAULT POLSKA PIONIEREM NA SKALĘ ŚWIATOWĄ. Powstała w 2004 roku Szkoła Jazdy Renault jest pierwszą markową szkołą doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo i od początku swojej działalności przeszkoliła już ponad 12 500 osób, w tym blisko 250 firm. W ofercie szkoły znajdują się szkolenia dla klientów indywidualnych i flotowych, programy dla kierowców samochodów dostawczych, jazda proaktywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych oraz kursy ekojazdy, w tym nowatorski kurs z użyciem systemu telemetrycznego, dającego możliwość obiektywnego pomiaru umiejętności jazdy ekologicznej, dzięki bieżącej rejestracji ok. 20 parametrów jazdy. Szkoła prowadzi również wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego, testy podatności na agresje drogową oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła Jazdy Renault dysponuje terenem 50 000 m2 do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach oraz jazdy szosowej i torem off road.Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy.
Komentuj →
13 czerwca 2013 |
0



(Fot.: PD@N 467-17-19)
12 czerwca 2013 roku, na zaproszenie Starostwa Powiatowego z Tarnowa oraz Stowarzyszenia “Przejście”, program na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego “Road Show” zagościł w Tarnowie. To już piąta edycja tego programu w Polsce, realizowanego przez Mota-Engil Central Europe. Spotkanie odbyło się tym razem w Mościckim Centrum Kultury. Ponad 500 uczniów w wieku 15-24 lat uczestniczyło w wyjątkowym spotkaniu, w którym mieli możliwość spotkania z ludźmi, którzy co dzień ratują ludzkie życie, ale też z ofiarami wypadków drogowych oraz rodzinami ofiar śmiertelnych. Całość poprzedziła konferencja prasowa z udziałem marszałka Województwa Małopolskiego, Romana Ciepieli, starosty Mirosława Banacha, prezydent m. Tarnowa Krystyny Latały, wiceprezesa Stowarzyszenia “Przejście”, ks. prał. Zbigniewa Szostaka. W konferencji udział wzięli także podinsp. Władysław Szydłowski, z-ca Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Tarnowie, st. bryg. Tadeusz Sitko, komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Tarnowie oraz Witold Duda - kierownik Ratownictwa Medycznego z Powiatowej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Tarnowie. Mota-Engil reprezentowała Katarzyna Dobrzańska-Junco, kierownik kampanii “Bezpiecznie do celu!” oraz projektu “Road Show”.
Komentuj →
13 czerwca 2013 |
0

(Fot.: PD@N 467-16)
Na Marszałkowskiej od pl. Konstytucji do pl. Unii Lubelskiej planowany jest pas dla rowerów do jazdy pod prąd. To nowy pomysł Łukasza Puchalskiego, pełnomocnika rowerowego stołecznego ratusza - donosi “Gazeta pl”.Dwa odcinki mają być zlokalizowane następująco: - 180-metrowy od pl. Konstytucji do pl. Zbawiciela i 550-metrowy od pl. Zbawiciela do pl. Unii Lubelskiej - informował Łukasz Puchalski podczas seminarium na temat rowerów w ambasadzie Danii. Kontrapas musi spowodować likwidację jednego pasa ruchu dla aut. Jednak jak ocenia inicjator, nie pogorszy to znacząco warunków ruchu samochodowego. Jak mierzyliśmy, w godzinie szczytu przejeżdża tam blisko 650 aut. Spokojnie mogą się zmieścić na jednym pasie - przekonuje Puchalski. Nie wiadomo jeszcze, czy ów pas wystarczyłoby oddzielić jedynie namalowanymi liniami, czy jednak powinno się tam zamontować jakieś krawężniki oddzielające dwa kierunki ruchu. Poprawę mieliby odczuć nie tylko rowerzyści, ale także pasażerowie komunikacji miejskiej.
Komentuj →