0476/25/2013 23 października 2013 24 października 2013

o komisyjnym projekcie noweli ustawy o kierujących pojazdami; w nim o: prawo jazdy kat. D1+E bez limitu; także WORD zorganizuje warsztaty dla instruktorów; instruktor z uprawnieniami egzaminatora szkoli się tylko raz; pytania testowe dla instruktorów zatwierdzane, niejawne, ale…; instruktor zostaje skreślony z ewidencji i co dalej; szkolenie na kat. A, egzamin na kat. AM, A1, A2; na egzaminie sprawdzą także umiejętność jazdy energooszczędnej; definicja systemu teleinformatycznego; testy nie stanowią informacji publicznej. Nie będą jawne; a jednak. Zdający otrzyma wgląd do pytań; ministerialny nadzór nad testami oraz spec komisja i spec fundusz; egzaminator z uprawnieniami instruktora także szkoli się tylko raz; pytania testowe dla egzaminatorów też zatwierdzane i niejawne; egzaminator bez warsztatów: skreślenie i ponowny wpis; pytania testowe dla egzaminatorów też zatwierdzane i niejawne; zwrot zatrzymanego prawa jazdy i „okres przekraczający rok”; testy dla przyszłego instruktora doskonalenia techniki; przepisy przejściowe, czyli jak będą pracować do 2016 r.; źródła finansowania; przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne; zgodność projektu ustawy z prawem UE; o…

News tygodnia

Jest komisyjny projekt noweli ustawy o kierujących pojazdami. Opiniuj i Ty
24 października 2013 | 2

dda9c8e03237b8ff68ca5c4a1e29563ebf6a5457

(Fot.: PD@N 476-1)

Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury zgodnie z art. 32 ust. 2 Regulaminu Sejmu wniósł projekt ustawy - o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem został upoważniony poseł Leszek Aleksandrzak. Dodajmy zastępca przewodniczšcego komisji.

Jak uzasadniają wnioskodawcy - projekt ma na celu wprowadzenie zmian do przepisów które po pół rocznych doświadczeniach w jej stosowaniu wskazują na potrzebę ich zmiany lub doprecyzowania. Właśnie o tych doświadczeniach wiele pisaliśmy na łamach tygodnika PRAWO DROGOWE @ NEWS. Zaproponowane w projekcie zmiany dotyczą między innymi problemu z właściwym wdrożeniem systemu teleinformatycznego w niektórych Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego oraz z brakiem merytorycznego nadzoru państwa nad jakością pytań egzaminacyjnych zadawanych podczas części teoretycznej egzaminu państwowego. Przepisy ustawy o kierujących - jak czytamy dalej w uzasadnieniu projektu - nie określiły jednoznacznie podmiotu odpowiedzialnego za wybór jednolitego systemu teleinformatycznego dla WORD. Spowodowało to, sprzeczne zachowania poszczególnych ośrodków. Proponowane przepisy jednoznacznie nakładają na WORD-y obowiązek wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego. I tak ustawodawca proponuje definicję systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania, wskazuje na konieczność jednolitości, odpowiedzialność za wybór systemu nakłada na dyrektora WORD.

I kwestia pytań egzaminacyjnych – proponowany jest zabieg prowadzący do przywrócenia odpowiedzialności merytorycznej ministra ds. transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych zadawanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy poprzez zatwierdzanie scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzšcych w ich skład i służących do ich generowania. Weryfikacja i opiniowanie zgłaszanych pytań powierzona ma być spec komisji, działającej w ramach resortu. Czy wykorzystane zostaną dotychczasowe bazy pytań testowych, oczywiście po ich ujednoliceniu - jak to zapowiadano i jakie były oczekiwania? I w jakim zakresie wykorzystane? Czy powstanie całkowicie nowa baza?

Absolutną nowością jest utworzenie funduszu celowego. Ten spec fundusz ma być finansowany przez WORD-y. Zgromadzone środki mają zostać powierzone na rzecz tworzenia i utrzymania jednolitego systemu do przeprowadzania części teoretycznej egzaminów państwowych, natomiast systemy teleinformatyczne, które dotychczas są, mogą być wykorzystywane do 3 stycznia 2016 r. - określają zaproponowane przepisy przejściowe.

Wśród innych zmian propozycja rozstrzygnięcia, które w obecnie obowiązującym brzmieniu, uniemożliwiło wielu chętnym zdawanie egzaminu państwowego na prawo jazdy kat. A1, AM, czy A2. Tak więc kursanci będą mogli zdawać egzamin państwowy w zakresie niższych kategorii niż te, w zakresie których ukończyli kurs, czyli np. A.

Kolejna ważna i terminowa sprawa to warsztaty doskonalenia zawodowego dla instruktorów, wykładowców i egzaminatorów. W wszystkich wymienionych wypadkach, organizatorem szkolenia będzie mógł być także ośrodek egzaminowania. Nadto osoby posiadajšce podwójne uprawnienia instruktora i egzaminatora dostaną prawo ukończenia tylko jednego kursu. W akcie doprecyzowano konsekwencje niedopełnienia obowiązku udziału w tychże warsztatach. O ponowny wpis można będzie wnioskować po 3 miesiącach od określonego terminu 7 stycznia, a samo szkolenie ma się odbywać już wyłącznie w WORD-zie.

Nowością jest włączenie do zakresu egzaminu państwowego, możliwości sprawdzenia umiejętności jazdy energooszczędnej.

Projekt ma wejść w życie po 30 dniach od daty publikacji. Czy przy jego procedowaniu będzie zastosowana tzw. szybka ścieżka legislacyjna? Tymczasem projekt rutynowo skierowany został do konsultacji Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu oraz Biura Analiz Sejmowych.

    Czy zmiany idą w dobrym kierunku? Piszcie do nas, oceńcie propozycje rozwiązań. Wasze wypowiedzi i opinie będziemy publikowali oraz prześlemy do wiadomości prezydium Komisji Infrastruktury. Zachęcamy – bierzcie udział w tworzeniu i procedowaniu prawa, które Was dotyczy.

Redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS (e-mail: tygodnik@prawodrogowe.pl

Komentuj

Legislacja

10. Egzaminator z uprawnieniami instruktora także szkoli się tylko raz
24 października 2013 | 0

f83f2bb5a556e25f23ce54a6afd80ca07af4de3d

(Fot.: PD@N 476-12jm)

W sposób jak w sytuacji instruktora posiadającego uprawnienia egzaminatora, rozstrzygnięta zostaje kwestia szkolenia zawodowego egzaminatora z uprawnieniami instruktora nauki jazdy. Proponowany projekt noweli ustawy o kierujących proponuje, aby wystarczające do spełnienia obowiązku było ukończenie tylko jednych warsztatów. W związku z tym wprowadzono zapis w art. 38a oraz art. 63a. Sprawa - w obu sytuacjach - wydaje się oczywista.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 63a (dodany)

-

63a. W przypadku egzaminatora, posiadającego uprawnienia instruktora, obowiązek o którym mowa w art. 63 ust. 1 pkt 2 uznaje się za spełniony po dostarczeniu Marszałkowi województwa, w trybie art. 63 ust. 1 pkt 3, zaświadczenia potwierdzającego odbycie tych warsztatów.

Komentuj
18. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
24 października 2013 | 0

Prezydium Komisji Infrastruktury, które jest wnioskującym zmiany w ustawie o kierujących podsumowując ewentualne skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne pisze: Zmiana przepisów ustawy o kierujących pojazdami w przedmiotowym zakresie przyczyni się do ujednolicenia części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, oraz innych egzaminów o charakterze państwowym (dla egzaminatorów, dla instruktorów nauki jazdy, dla instruktorów techniki jazdy) przeprowadzanych na terenie całego kraju. Pozwoli na zachowanie jednolitego, wysokiego poziomu merytoryczne sprawdzanej wiedzy i umiejętności co powinno przyczynić się bezpośrednio do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pozostałe zmiany uregulują niejasne lub nieprecyzyjne dotychczas przepisy przedmiotowej ustawy. Przykładem może tu być wprowadzenie jednoznacznego przepisu nakazującego udostępnienie treści pytań egzaminacyjnych dla kandydatów na kierowców osobom, które odbywały ten egzamin. Dotychczas brak takiego przepisu powodował niejednolitą interpretację możliwości dostępu do tych pytań przez różne jednostki przeprowadzające egzamin państwowy co powodowało duże niezadowolenie społeczne. Nowa regulacja pozwoli na zlikwidowanie występujących niejasności. Proponowane zmiany ujednolicą także stosowanie przepisów ustawy o kierujących w zakresie wydawania i cofania uprawnień do kierowania pojazdami.

Komentuj
17. Źródła finansowania
24 października 2013 | 0

Zgłaszający inicjatywę ustawodawczą każdorazowo zobowiązani są do oceny źródeł finansowania proponowanych zmian. W konkretnej sytuacji komisyjnego projektu zmian ustawy o kierujących pojazdami (wersja z 23.10.2013 r.) jak uzasadniają posłowie – realizacja zadania polegającego na przygotowaniu, zatwierdzeniu i utrzymaniu baz pytań egzaminacyjnych będzie realizowana w oparciu o fundusz celowy, którego dochodami będzie 15% wpływów z przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy przekazywane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Opłata ta obciąży budżety WORD jednak w stosunku do obecnie wynikającego z przepisów ustawy o kierujących pojazdami obowiązku zapewnienia sobie przez każdy WORD odrębnie zarówno bazy pytań egzaminacyjnych, koszty ponoszone przez WORD nie powinny wzrosnąć. Pozostałe przepisy nie wpłyną na obciążenie finansowe budżetu państwa oraz samorządów terytorialnych. Czy “nie powinny” i “nie wpłyną”?

Komentuj
15. Przepisy przejściowe, czyli jak będą pracować do 2016 r.
24 października 2013 | 0

Po ogłoszeniu ustawy, jej zapisy mają wejść w życie po 30 dniach. W projekcie opatrzonym datą 25 października 2013 r. znajdujemy także tzw. przepisy przejściowe. Ich celem - z definicji - jest pełniejsze umiejscowienie danego przepisu w całokształcie innych przepisów, czy też w świetle innych norm postępowania. Wracając do konkretów - jak czytamy w uzasadnieniu powołanej noweli - zaproponowane przepisy przejściowe pozwalają na dalszą pracę Wojewódzkim Ośrodkom Ruchu Drogowego na dotychczas posiadanych systemach teleinformatycznych do dnia 3 stycznia 2016 r. Data ta jest datą wejścia w życie pozostałych przepisów ustawy o kierujących pojazdami w tym przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Regulują także kwestie skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji osób, które zgromadziły ponad 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym oraz terminów poddania się obowiązkowym badaniom psychologicznym przez te osoby oraz badaniom lekarskim przez osoby skierowane przez starostę.

 

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

-

1. Systemy teleinformatyczne wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego stosowane w dniu wejścia w życie ustawy, mogą być wykorzystywane do dnia podpisania przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego umowy z dostawcą, o którym mowa w art. 57b ustawy o kierujących pojazdami oraz wdrożenia systemu, nie dłużej jednak niż do dnia 3 stycznia 2016 r. pod warunkiem spełniania przez system wszystkich wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy o kierujących pojazdami.

-

2. Do dnia 3 stycznia 2016 r. osoba skierowana na badanie, o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 lub 3 lit. a, b i d, jest obowiązana do:

1) poddania się badaniu w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji o skierowaniu;

2) przedstawienia staroście odpowiedniego orzeczenia lekarskiego lub orzeczenia psychologicznego w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o skierowaniu;

-

3. Do dnia 3 stycznia 2016 r. starosta wydaje decyzję administracyjną o skierowaniu kierowcy na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji, o którym mowa w art. 114 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Kierowca skierowany na egzamin przystępuje do kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji w trybie art. 99 ust. 1 pkt 1.

Komentuj
14. Testy dla przyszłego instruktora doskonalenia techniki
24 października 2013 | 0

8db8e42f2f20d15cc755cc0e0d5f9e147fd659e3

(Fot.: PD@N 476-15torrakietowa)

W ogłoszonym właśnie projekcie noweli ustawy o kierujących znajdujemy także regulacje dotyczące egzaminu osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy. Przypomnijmy taka osoba musi złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin z wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych przed komisją egzaminacyjną powołaną przez ministra właściwego do spraw transportu. Tutaj także dodano ustęp określający, iż stosowane pytania egzaminacyjne pochodzą z katalogu zatwierdzanego przez ministra. Też obowiązuje tu zasada tajności.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

W art. 119 ust. 5a (dodany)

-

7a. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 117 ust. 2 pkt 7, stosuje się pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw transportu. Katalog pytań oraz pytania zawarte w teście egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej.

Komentuj
13. Zwrot zatrzymanego prawa jazdy i „okres przekraczający rok”
24 października 2013 | 0

78b48f9e05af3f316e4580d2a9b0e7fa8bdc8c53

(Fot.: PD@N 476-14)

Kolejną zmianą tzw. doprecyzowującą w projekcie noweli ustawy o kierujących jest rozbieżność w brzmieniu przepisów art. 49 ust. 1 pkt 3 lit. a i art. 102 ust. 2 ustawy w zakresie okresu na jaki zostało zatrzymane prawo jazdy osobie, która podlega obowiązkowemu kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji (“co najmniej rok”, “przekraczający rok”) zaproponowane zostało dokonanie zmiany brzmienia przepisu art. 102 ust. 2 ustawy. Proponowane brzmienie jest zgodnie z brzmieniem przepisu art. 49 ust. 1 pkt 3 lit. a oraz zbieżne z dotychczasowym prawodawstwem i orzecznictwem w tym zakresie.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

W art. 102 ust. 2 (w brzmieniu)

2. Zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął co najmniej rok, warunkiem wydania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.

2. Zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem wydania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.

Komentuj
12. Egzaminator bez warsztatów: skreślenie i ponowny wpis
24 października 2013 | 0

Egzaminatorzy - podobnie jak instruktorzy i wykładowcy - ustawą o kierujących pojazdami zobowiązani zostali do corocznego udziału w warsztatach doskonalenia zawodowego. Szkolenia odbywają się w całym kraju bez jakichkolwiek utrudnień. Często nawet bardziej staje się to sprawą dyrektora ośrodka, niż samego egzaminatora. Czy to właściwe podejście? Ustawodawca przewidział sytuację – choć naszym zdaniem marginalną – gdy egzaminator nie ma stosownego zaświadczenia, nie składa go do 7 stycznia i wówczas marszałek województwa ma obowiązek wykreślenia takiej osoby z ewidencji egzaminatorów. Dzisiaj także egzaminator (identycznie jak instruktor) może od razu może “obejść przepis” i ponownie wystąpić do organu o dokonanie ponownego wpisu i to bez obowiązku odbycia warsztatów. Doprecyzowano przepis – zaproponowano wprowadzenie 3 miesięcznej karencji przed dokonaniem kolejnego wpisu do ewidencji wraz z obowiązkiem wcześniejszego ukończenia “zaległych” warsztatów doskonalenia zawodowego.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Z uzasadnienia projektu zmian

Art. 71 ust. 6 (dodany)

6. W przypadku skreślenia z ewidencji egzaminatora ze względu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, ponowny wpis do ewidencji może być dokonany nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja o skreśleniu stała się ostateczna oraz po odbyciu warsztatów doskonalenia zawodowego w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.

Komentuj
11. Pytania testowe dla egzaminatorów też zatwierdzane i niejawne
24 października 2013 | 0

Co do kolejnej bazie pytań - tu używanej podczas egzaminu dla kandydatów na egzaminatorów – zaproponowane zostały rozstrzygnięcia identyczne jak w sytuacji instruktorów nauki jazdy. Czyli ich utajnienie – dyskusyjną także i tutaj pozostaje kwestia czy zasadne?

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 64 ust. 7a (dodany)

7a. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 58 ust. 1 pkt 7, stosuje się pytania egzaminacyjna pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw transportu. Katalog pytań oraz pytania zawarte w teście egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej.

Komentuj
09. Ministerialny nadzór nad testami oraz spec komisja i spec fundusz
24 października 2013 | 0

 

8e977cb8dc91e70682e513dafbced6a13700814c

(Fot.: PD@N 476-11jm)

Nowela ustawy o kierujących, w projektowanym brzmieniu rozstrzyga kwestię odpowiedzialności za treść pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy. Ta odpowiedzialność powierzona zostanie resortowi transportu.

Przypomnijmy, iż do 19 stycznia 2013 r. za pytania egzaminacyjne odpowiadał minister transportu, a baza była ujawniona na stronach internetowych resortu. Ustawą o kierujących zapisano odpowiedzialność ośrodków egzaminowania. Ostatecznie powstały dwie bazy pytań testowych, z których generowane były testy używane na egzaminie. Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD. Nadzoru nad zawartością pytań nie było. Wielu ekspertów i praktyków wskazywało na potrzebę przywrócenia jednej odpowiedzialności, i to właśnie odpowiedzialności ministra transportu. Tak też zostało zapisane.

Zupełną nowością jest propozycja powołania spec komisji, która będzie weryfikowała i następnie rekomendowała ministrowi do zatwierdzenia pytania egzaminacyjne. Okresowo katalog testów będzie analizowany. Jak dowiadujemy się - pytania do bazy będzie mógł zgłosić każdy (w przypadku ich zatwierdzenia komisja wyda stosowne zaświadczenie potwierdzające ten fakt). Praktykowana będzie też odmowa.

Utworzony ma zostać fundusz celowy: Fundusz - System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy. Jego dysponentem ma być minister właściwy do spraw transportu. Cel jego utworzenia – finansowanie wydatków związanych z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem spec komisji.

Szczegóły określone zostaną w stosownych rozporządzeniach.

Czy propozycje te nie spotkają się z zarzutem niegospodarności w czasach kryzysu? A dotychczasowe struktury?

 

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 57a (dodany)

-

Art. 57a.1. Minister właściwy do spraw transportu powołuje komisję do spraw pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy.

2. Komisja, o której mowa w ust. 1 weryfikuje i rekomenduje do zatwierdzania ministrowi właściwemu transportu scenariusze, wizualizacje i opisy wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych, o których mowa w art. 51 ust. 2a pkt 2.

3. Komisja, o której mowa w ust. 1 rozpatruje scenariusze, wizualizacje i opisy wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych, przygotowane na zlecenie Ministra właściwego ds. transportu, a także zaproponowane przez podmioty zewnętrzne i osoby prywatne.

4. Komisja prowadzi bieżącą analizę, aktualizację i weryfikację scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych zatwierdzonych przez Ministra właściwego do spraw transportu, Aktualizacja scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.

5. W przypadku rekomendacji do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych przekazanych przez podmioty zewnętrzne oraz przez osoby prywatne, komisja wystawia zaświadczenie o zatwierdzeniu poszczególnych scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych przez Ministra właściwego do spraw transportu.

6. W przypadku braku rekomendacji do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych przekazanych przez podmioty zewnętrzne oraz przez osoby prywatne przekazane propozycji komisja odsyła nie wskazując uzasadnienia dla braku rekomendacji.

7. Podmiotom zewnętrznym i osobom prywatnym które przekazały propozycje scenariuszy, wiualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych nie przysługuje wynagrodzenie za przesłane projekty oraz wynagrodzenie za wykorzystanie przesłanych propozycji podczas egzaminów państwowych na prawo jazdy.

8. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4 może być wykorzystane do celów marketingowych ze wskazaniem scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych, których dotyczy. Prawo do wykorzystania zaświadczenia do celów marketingowych przysługuje wyłącznie podmiotom i osobom, którym je wydano i nie może być zbyte, wynajęte, wydzierżawione lub w inny sposób udostępnione podmiotom i osobom trzecim.

9. Minister właściwy do spraw transportu zapewnia z części budżetu państwa, której jest dysponentem, środki na prowadzenie działalności komisji i jej obsługę.

Art. 57b (dodany)

-

Art. 57b. Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, dokonuje, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), wyboru dostawcy systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 51 ust. 2a pkt 1.

Art. 57c (dodany)

-

Art. 57c. 1. Tworzy się Fundusz - System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, zwany daje “Funduszem”, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.

2. Fundusz jest państwowym funduszem celowym

3. Przychodem funduszu są:

1) 15% opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy przekazywane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego,

2) odsetki za zwłokę pobierane z tytułu nieterminowo przekazywanych środków;

4. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego obowiązane są do przekazania części opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego, o której mowa w ust. 4 w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego.

5. Od nieterminowo przekazanych środków pobiera się odsetki za zwłokę, w wysokości odsetek należnych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych.

6. Do należności oraz odsetek za zwłokę stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 i 1101), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują ministrowi właściwemu do spraw transportu.

7. Ściągnięcie należności następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r. poz. 1015) – w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.

8. Wydatki Funduszu są przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem systemu przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, części teoretycznej egzaminu dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy, części teoretycznej egzaminu dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy, części teoretycznej egzaminu weryfikacyjnego dla kandydatów na egzaminatorów.

Art. 57d (dodany)

-

Art. 57d. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi w drodze rozporządzenia:

1)Szczegółową organizację, tryb działania oraz sposób przeprowadzania weryfikacji pytań egzaminacyjnych przez komisję,

2)Szczegółowe zasady zgłaszania propozycji scenariuszy, wizualizacji i opisów stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych, oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach,

3)Szczegółowe zasady i tryb wystawiania i przekazywania zaświadczenia, o którym mowa w art. 57a ust. 4 oraz wzory dokumentów z tym związanych,

4)Szczegółowy sposób wykorzystania zaświadczenia o którym mowa w art. 57a ust. 4 ustawy oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach,

5)Sposób finansowania pracy komisji i wykorzystania środków z funduszu, o którym mowa w art. 57c ust. 1

2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić w szczególności:

1)skład komisji oraz wymagania merytoryczne dotyczące członków komisji,

2)wzory i opisy funduszy służących do zgłaszania propozycji scenariuszy, wizualizacji i opisów stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych,

3)sposób, tryb i terminy przeprowadzania procedury weryfikacyjnej zgłoszonych scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych,

4) koszty funkcjonowania komisji, koszty utworzenia, weryfikacji i przekazania do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych.

Komentuj
07d. A jednak. Zdający otrzyma wgląd do pytań
24 października 2013 | 1

Wbrew oczekiwaniom katalog pytań testowych, wykorzystywanych podczas egzaminu państwowego na prawo jazdy nie stanie się w pełni jawny, jednak ustawodawca otwiera małą furtkę. Jest to przypadek, gdy kandydat na kierowcę obleje egzamin. Wówczas będzie mógł uzyskać będzie mógł uzyskać informację o treści pytań, w których zostały popełnione błędy i o prawidłowych odpowiedziach na te pytania. Informacja będzie udostępniona w trybie “do wglądu”. Czyli?

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 52a (dodany)

-

52a. Na wniosek osoby, która uzyskała negatywny wynik w części teoretycznej egzaminu państwowego, podmiot organizujący egzamin udostępnia tej osobie do wglądu pytania egzaminacyjne, na które osoba ta udzieliła nieprawidłowej odpowiedzi, wraz z informacją o brzmieniu odpowiedzi prawidłowych.

 

Komentuj
07c. Testy nie stanowią informacji publicznej. Nie będą jawne
24 października 2013 | 0

 

5d4fbea73e60a6206374cfedf0191d752f423fec(Fot.: PD@N 476-10)

Testy na prawo jazdy od lat stanowią przedmiot wielu opinii, do 19 stycznia 2013 r. łatwo było je odszukać na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Powszechnie dostępne nie wzbudzały emocji. Dzisiaj - pod rządami ustawy o kierujących pojazdami - mamy sytuację odwrotną. Pytania egzaminacyjne nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej. Taki zapis zaproponowany jako nowela ustawy ostatecznie przekreśla wszelkie wątpliwości. Czy jednak? Jedną z przyczyn zamieszania związanego z wprowadzeniem nowego systemu egzaminacyjnego było właśnie utajnienie bazy pytań egzaminacyjnych. W komentarzach pojawiało się pytanie kto, w jakim trybie i w oparciu jakie przepisy prawa zarządził taki stan rzeczy. Dzisiaj poznajemy propozycję odpowiedzi na nie. Nadal jednak nie znamy uzasadnienia tej decyzji. W toku ówczesnej dyskusji jeden z właścicieli szkół jazdy, aktywny instruktor pisał: Baza pytań powinna być jawna i nie chodzi tu bynajmniej o wyuczenie się ich na pamięć. 3000 tysiące pytań które w założeniu mają powstać, powinny być tak skonstruowane, aby egzekwowały wiedzę i jednocześnie uczyły, a jeśli już ktoś nawet nauczy się odpowiedzi na pamięć, to na pewno te wiedzę posiądzie. Czyli bez odpowiedzi pozostaje - dlaczego?

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 51 ust. 1 pkt 2b (dodany)

 

-

2b. Pytania egzaminacyjne oraz wchodzące w ich skład scenariusze, wizualizacje i opisy zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw transportu oraz pytania zawarte w teście egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej.

Komentuj
07b. Definicja systemu teleinformatycznego
24 października 2013 | 0

872ea13ee168151dfb778d901e2658b69c753e3f

(Fot.: PD@N 476-9wordtarnobrzeg)

Do ustawy o kierujących pojazdami ma trafić definicja systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania. Określono ją w dodanym w art. 51 ust. 2a - projektu noweli ustawy z dnia 23 października 2013 r. Wskazuje ona bezpośrednio na podstawową cechę systemu - jednolitość, obowiązującą wobec wszystkich ośrodków egzaminowania. Jednoznacznie wymieniony został podmiot odpowiedzialny za wybór systemu teleinformatycznego - dodano art. 57b. Ten ostatni mówi nawet o obowiązku wyboru dostawcy systemu, a ten spoczywa na dyrektorze WORD.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 51 ust. 1 pkt 2a (dodany)

-

2a. Część teoretyczna egzaminu państwowego na prawo jazdy jest przeprowadzana:

1.z wykorzystaniem jednolitego dla wszystkich wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235) zintegrowanego z systemem teleinformatycznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2,

2.przy użyciu pytań egzaminacyjnych składających się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw transportu.

Komentuj
07a. Na egzaminie sprawdzą także umiejętność jazdy energooszczędnej
24 października 2013 | 1

Stajemy się coraz bardziej ekologiczni, wraz z innymi krajami Unii Europejskiej staramy się oszczędzać surowce. W projekcie zgłoszonym przez prezydium Komisji Infrastruktury znajdujemy nowe brzmienie art. 51 ustawy o kierujących. Wśród obowiązujących elementów egzaminu praktycznego na prawo jazdy znajdujemy nowy zapis - sprawdzenie umiejętności jazdy energooszczędnej. Ciekawi jesteśmy stanowiska ośrodków egzaminowania? Czy nie jest to kolejne utrudnienie dla egzaminowanych?

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 51 ust. 1 pkt 2 (nowe brzmienie)

Art. 51. 1. Egzamin państwowy jest przeprowadzany w celu sprawdzenia kwalifikacji osoby egzaminowanej, w tym: (...) 2) sprawdzenia umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się, odpowiednio do uprawnienia, o które ubiega się osoba zdająca egzamin, w ruchu drogowym motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z takiego pojazdu i przyczepy oraz tramwajem.

2) sprawdzenia umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się, odpowiednio do uprawnienia, o które ubiega się osoba zdająca egzamin, w ruchu drogowym motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składających się z takiego pojazdu i przyczepy oraz tramwajem.

Komentuj
06. Szkolenie na kat. A, egzamin na kat. AM, A1, A2
24 października 2013 | 1

4a9b7f2bcd735449b6d272fa7da0c9f2555ad1f3

(Fot.: PD@N 476-8jm)

Dodatkowo projekt zmieniający ustawę o kierujących pojazdami zawiera zmiany przepisów doprecyzowujące obecne jej brzmienie w zakresie możliwości przystąpienia do egzaminu państwowego na niższe kategorie prawa jazdy przez osoby, które ukończyły kurs na prawo jazdy wyższej kategorii. W szczególności dotyczy to uprawnień w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A oraz Kategorii C i C1 oraz D i D1. Możliwość zdawania egzaminu w zakresie niższej kategorii niż ukończony kurs pozwoli osobom, które chcą stopniowo uzyskiwać dostęp do poszczególnych kategorii prawa jazdy zrealizować ich zamiar bez konieczności wielokrotnego uczęszczania na kurs prawa jazdy. Dodatkowo osoby, które ukończyły kurs w zakresie kat. A, ale ze względu na swoje warunki fizyczne podjęły decyzję o zdawaniu egzaminu na “mniejszy” motocykl (kat. A1 lub A2). Powinny mieć możliwość przystąpienia do egzaminu bez dodatkowego szkolenia. Takie rozwiązanie z pewnością usatysfakcjonuje wielu kandydatów, którzy nie mogli zdać egzaminu w roku bieżącym.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 50 ust. 4 (dodany)

-

4. Osoby które ukończyły wymagane szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii:

1) A1 - są uprawnione do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM,

2) A2 - są uprawnione do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub AM,

3) A - są uprawnione do przystąpienia do egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A2, A1 lub AM,

4) B, B+E, C, C+E, D lub D+E - są odpowiednio uprawnione do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1, C1=E, D1 lub D1+E oraz do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM.

 

Komentuj
05. Instruktor zostaje skreślony z ewidencji i co dalej
24 października 2013 | 2

2323d9aed79b3164b589c00c247ad77b46614183(Fot.: PD@N 476-7epd)

Jak wskazują występujący z inicjatywą ustawodawczą, przepisy ustawy o kierujących pojazdami nie zawierają jednoznacznej sankcji za nieprzystąpienie do warsztatów doskonalenia zawodowego, i to zarówno przez instruktorów, wykładowców jak i egzaminatorów. Jedynym nałożonym na organ ewidencyjny obowiązkiem jest wykreślenie takiej osoby z ewidencji. I tu prawdopodobna luka prawna, bowiem nie ma mowy o obowiązku odbycia kolejnego szkolenia i kolejnego egzaminu. Praktycznie skreślony instruktor stawia się następnego dnia w starostwie i wnioskuje o wpisanie do rejestru. Czyni to skutecznie. Dodatkowo unika w ten sposób obowiązku odbycia warsztatów. Ustawodawca uzasadnia – taki stan prawny może powodować, że w celu zaoszczędzenia pieniędzy i czasu, który maiał być przeznaczony na warsztaty doskonalenia zawodowego ww. osoby mogą “obejść” przedmiotowy przepis. Ze względu na konieczność doprecyzowania tych przepisów zaproponowano zmianę przepisów art. 46 oraz art. 71. Co zaproponowano - wprowadzenie 3 miesięcznej karencji przed dokonaniem kolejnego wpisu do ewidencji wraz z obowiązkiem wcześniejszego ukończenia “zaległych” warsztatów doskonalenia zawodowego.

Zmianie ma ulec zapis określający

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 46 ust. 5 (zmiana brzmienia)

 

 

5. W przypadku skreślenia z ewidencji instruktora lub wykładowcy, który dopuścił się rażącego naruszenia przepisów w zakresie szkolenia, ponowny wpis do ewidencji nie może być dokonany wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia, w którym decyzja o skreśleniu stała się ostateczna.

5. W przypadku skreślenia z ewidencji instruktora lub wykładowcy, który dopuścił się rażącego naruszenia przepisów w zakresie szkolenia, ponowny wpis do ewidencji może być dokonany:

1) nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia, w którym decyzja o skreśleniu stała się ostateczna, oraz

2) po zdaniu egzaminu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 7.

Art. 46 ust. 5a (dodany)

-

5a. Strosta kieruje osobę, o której mowa w ust. 5, na egzamin, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 7, w przypadku jeżeli osoba ta wystąpiła o nonowny wpis do ewidencji egzaminatorów. Skierowanie można wydać po upływie co najmniej 2 lat od dnia, w którym decyzja administracyjna o skreśleniu z ewidencji instruktorów lub wykładowców stała się ostateczna.

Art. 46 ust. 6 (dodany)

-

6. W przypadku skreślenia z ewidencji instruktora lub wykładowcy ze względu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lub ust. 2 pkt 3, ponowny wpis do ewidencji może być dokonany nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia, o którym decyzja o skreśleniu stała się ostateczna oraz po odbyciu warsztatów doskonalenia zawodowego w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.

Komentuj
04. Pytania testowe dla instruktorów zatwierdzane, niejawne, ale…
24 października 2013 | 0

Inicjatywa ustawodawcza proponuje także wprowadzenie jednoznacznej normy ustawowej wskazującej, że baza pytań stosowanych na egzaminach na prawo jazdy dla kandydatów na instruktorów i egzaminatorów nie są informacją publiczną. To rozwiązanie - jak czytamy w uzasadnieniu - nie blokuje możliwości publikowania czy rozpowszechniania pytań egzaminacyjnych, ale daje możliwość kontrolowania tego procesu. Ma być to szczególnie ważne w przypadku egzaminów eksperckich dla egzaminatorów oraz instruktorów nauki i techniki jazdy. Jednak przepis nic nie mówi o możliwości publikowania - którą to informację podano w uzasadnieniu opublikowanym wraz z projektem noweli. Katalog pytań oraz same pytania nie stanowią - jak to określa nowy przepis ustawy - informacji publicznej, tą według prawa polskiego jest każda informacja w sprawach publicznych. Czy rzeczywiście wstępuje tu uzasadnione ograniczenie prawa uzyskiwania informacji?

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 39 ust. 7 (dodany)

-

7. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 33 ust. 1 pkt 7, stosuje się pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw transportu. Katalog pytań oraz pytania zawarte w teście egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o dostępie do informacji publicznej.

Komentuj
03. Instruktor z uprawnieniami egzaminatora szkoli się tylko raz
24 października 2013 | 0

f47a6cecdafb9bf3c9c16e2ad3d24b53ff7161ae(Fot.: PD@N 476-6epd)

Proponowany przez prezydium Komisji Infrastruktury projekt noweli ustawy o kierujących uwzględnił fakt, iż instruktorów nauki jazdy posiada także uprawnienia egzaminatora. W stanie prawnym na dzień dzisiejszy, z obu tych tytułów zobowiązany jest do corocznego udziału w warsztatach doskonalenia zawodowego. Osoby, które znalazły się w takiej sytuacji wiele mówiły o czasie, o pokrywających się programach, o kosztach itd. itd. Zaproponowano, aby wystarczające do spełnienia obowiązku było ukończenie tylko jednych warsztatów. W związku z tym wprowadzono zapis w art. 38a oraz art. 63a.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

Art. 38a (dodany)

-

38a. W przypadku instruktora lub wykładowcy, posiadającego uprawnienia egzaminatora, obowiązek o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 uznaje się za spełniony po dostarczeniu staroście, w trybie art. 37 ust. 1 pkt 3, zaświadczenia potwierdzającego odbycie tych warsztatów.

Komentuj
02. Także WORD zorganizuje warsztaty dla instruktorów
24 października 2013 | 2

 

7de36fb639a712311bac10829930e5a283ddd96a

(Fot.: PD@N 476-5jm)

 

Do dnia 7 stycznia 2014 r. wszyscy aktywni instruktorzy nauki jazdy i wykładowcy ustawowo zobowiązani są do udziału w 3-dniowych warsztatach doskonalenia zawodowego. Zajęcia organizują i prowadzą różne ośrodki, a tu przede wszystkim ośrodkom posiadającym poświadczenie spełnienia dodatkowych wymagań, czyli tzw. SUPER OSK. Ustawodawca postanowił zmienić stan rzeczy i rozszerzyć wykaz uprawnionych - proponuje więc dopisanie wojewódzkich ośrodków egzaminowania do tego właśnie wykazu. Propozycja powstała w oparciu o dokonaną analizę rynku osk w zakresie powstawania ośrodków spełniających dodatkowe wymagania. Wniosek - duża liczba instruktorów/wykładowców może mieć kłopot z odbyciem wymaganego szkolenia. Powód - tworzona baza, brak wykładowców itd. W uzasadnieniu propozycji czytamy: WORD-y dysponują odpowiednią kadrą oraz infrastrukturą do prowadzenia przedmiotowych szkoleń oraz ze względu na umiejscowienie w 49 punktach w całym kraju dają gwarancję odbycia organizacji takich szkoleń. Czy decyzja taka zatrzyma falę zwolnień w ośrodkach egzaminowania? Czy instruktorzy nie będą mieli powodów do krytycznych ocen jakości szkoleń warsztatowych?

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

W art. 35 w ust. 6 (nowe brzmienie)

6. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, organizuje 3-dniowe warsztaty doskonalenia zawodowego według programu określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 2 lit. c, zapewnia udział w warsztatach wszystkim zainteresowanym instruktorom i wykładowcom oraz wydaje zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w tych warsztatach.

6. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 lub wojewódzki ośrodek ruchu drogowego, organizuje 3-dniowe warsztaty doskonalenia zawodowego według programu określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 2 lit. c, zapewnia udział w warsztatach wszystkim zainteresowanym instruktorom i wykładowcom oraz wydaje zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w tych warsztatach

Komentuj
01. Prawo jazdy kat. D1+E bez limitu
24 października 2013 | 0

47f1feb8ede636987e80e4b98ae0d8a3f0117281

(Fot.: PD@N 476-4jm)

Opublikowany właśnie projekt noweli ustawy o kierujących pojazdami otwiera zapis odnoszący się do uprawnień wynikających z posiadania prawa jazdy kat. D1+E. Zmiana przewiduje zniesienie dotychczasowego limitu dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów - ta nie mogła przekraczać 12 t.

Tekst obowiązujący

Tekst projektu

W art. 6 w ust. 1 pkt 14 (nowe brzmienie)

Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania: (...) 14) kategorii D1+E - zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;

14) kategorii D1+E – zespołem pojazdów składających się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy

 

Komentuj
Inicjatywa ustawodawcza prezydium Komisji Infrastruktury
23 października 2013 | 1

83298298e612e07f26379349cbaccbd5425ba065

Poseł Stanisław Żmijan, przewodniczący Komisji Infrastruktury (Fot.: PD@N 476-2sejmrp)

Sejmowa Komisja Infrastruktura obradująca w dniu 23 października 2013 r. rozpatrzyła wniosek prezydium Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. W posiedzeniu udział wzięli: Zbigniew Rynasiewiczsekretarz stanu iAndrzej Masselpodsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.W imieniu prezydium uzasadnienie wniosku przedstawił przewodniczący komisji poseł Stanisław Żmijan. Poddając projekt pod dyskusję powiedział: Wysoka Komisjo, najogólniej rzecz ujmując projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami ma na celu wprowadzenie zmian do przepisów, które po półrocznych doświadczeniach w ich stosowaniu wskazują na potrzebę ich zmian lub doprecyzowania. W pierwszej kolejności chodzi o system informatyczny, z którym mają kłopoty WORD-y, a także o bazę pytań. Dla wszystkich państwa posłów nie ma to wątpliwości, bo rozmawiałem z wieloma z państwa, bo do biur przychodzą i interweniują kandydaci na kierowców, pracownicy ośrodków szkolenia na kierowców, a także WORD-ów. W związku z tym ta inicjatywa jest jak najbardziej oczekiwana. Proszę o jej poparcie. Takie też uzyskał za inicjatywą głosowało 15 posłów, 11 przeciw i 1 wstrzymał się.

7647cdcc9e943b50b0de7febc869736e4081f244

(Fot.: PD@N 476-3sejmrp)

Komisja Infrastruktury posiedzenie (nr 199) dnia 23.10.2013 r. (biuletyn nr 2543/VII (fragment)

Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego wniosku. Drugi wniosek dotyczy ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Wysoka Komisjo, najogólniej rzecz ujmując projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami ma na celu wprowadzenie zmian do przepisów, które po półrocznych doświadczeniach w ich stosowaniu wskazują na potrzebę ich zmian lub doprecyzowania. W pierwszej kolejności chodzi o system informatyczny, z którym mają kłopoty WORD-y, a także o bazę pytań. Dla wszystkich państwa posłów nie ma to wątpliwości, bo rozmawiałem z wieloma z państwa, bo do biur przychodzą i interweniują kandydaci na kierowców, pracownicy ośrodków szkolenia na kierowców, a także WORD-ów. W związku z tym ta inicjatywa jest jak najbardziej oczekiwana. Proszę o jej poparcie. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Rzońca.

Poseł Bogdan Rzońca (PiS): Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem dopytać pana ministra, chociaż dzisiaj poświęcił mi trochę czasu. Dziękuję za to. Z uzasadnienia, które jest, mam parę wątpliwości. Mianowicie proszę mi wyjaśnić. Projekt ustawy spowoduje, że minister transportu będzie zatwierdzał ujednoliconą bazę pytań egzaminacyjnych dla wszystkich WORD-ów. Tu jest zapisane, że zatwierdza. Kto to będzie robił? Kto przygotuje tę bazę pytań?

Moje drugie pytanie jest takie. W uzasadnieniu widzę, że realizacja zadania polegającego na przygotowaniu, zatwierdzaniu i utrzymaniu bazy pytań egzaminacyjnych będzie realizowane z funduszu celowego. Czy to jest nowy pomysł, że powstaje fundusz celowy, w wyniku którego, 15% wpłat za egzamin teoretyczny z poszczególnych WORD-ów będzie wpływało do ministerstwa? Minister za te pieniądze przygotuje bazę pytań egzaminacyjnych. Pytam o to w kontekście takim, że w tej chwili WORD-y są w dramatycznej sytuacji, z uwagi na ogromny spadek liczby osób, które w ogóle chcą się szkolić. Już nie mówię o tym, że 1200 szkół prawa jazdy zbankrutuje w najbliższym czasie. Czy to jest nowy podatek, kontrybucja dla WORD-ów po to, żeby minister zrobił bazę pytań egzaminacyjnych do WORD-ów? Dziękuję.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Dziękuję. Kto z państwa chce zabrać głos? Pan poseł Polaczek, bardzo proszę.

Poseł Jerzy Polaczek (PiS): Mam trzy uwagi. Pierwsza uwaga, że rząd, co warto odnotować z satysfakcją, ocknął się po paru miesiącach. Nasz klub parlamentarny zwracał na to uwagę niezwłocznie po wejściu w życie tej ustawy i trybie jego wdrażania. Wróciliśmy z dalekiej podróży. Dobrze, że tego rodzaju przepisy, które regulują i uporządkują tę kwestię pojawią się, mam nadzieję, w tym projekcie. Natomiast są z mojej strony dwa pytania. Wobec dokonanych faktów prawnych, które dotyczą tego, iż dzisiaj prawo majątkowe nie jest do części teoretycznej państwowego egzaminu na prawo jazdy własnością ministra, który przepis i w jakim trybie reguluje przeniesienie tych praw majątkowych na poziom rządu? Moja uwaga jest do Prezydium Sejmu, nie wiem, czy dzisiaj do Komisji. Fakt, że w tym zakresie powołujemy nowy fundusz i zmniejszamy część wpływów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, a są to instytucje podległe marszałkom, to wydaje się tutaj potrzebne co najmniej zasięgnięcie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przy omawianiu i procedowaniu tej ustawy, bądź też wspólnego procedowania nad tym projektem oraz uzyskania dodatkowych wyjaśnień od Ministerstwa Finansów i przede wszystkim samych zainteresowanych, jakimi są wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. One też mają własną reprezentację. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Dziękuję bardzo. Kto z państwa jeszcze?

Poseł Andrzej Adamczyk (PiS): Pan Tchórzewski.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Pan przewodniczący Tchórzewski, bardzo proszę.

Poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS): Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o ten projekt, to jest pewna znacząca niespójność. Chciałbym usłyszeć w ramach przygotowań resortu, w jakim zakresie było to konsultowane z Urzędem Zamówień Publicznych? Otóż art. 27b daje dyrektorowi wojewódzkiego ośrodka obowiązek przeprowadzenia przetargu na bazie zamówień publicznych wyboru dostawcy systemu teleinformatycznego, z zachowaniem art. 51 ust. 2a. W ust. 2a mówimy, że system teleinformatyczny musi być jednolity. Obecnie jest pewien problem, że nie jest jednolity. Teraz jest taka kwestia, że ustawa o zamówieniach publicznych wyraźnie mówi, że musi być wybrana najlepsza z ofert. Przy przepisie ustawy, że ma być to ten sam system, de facto powoduje, że wszyscy pozostali muszą wybrać to, co wybierze pierwszy, a więc tego samego wykonawcę. Z tego tytułu rozumiem tę intencję, ale jest tutaj wyraźna sprzeczność formuły prawnej. W pierwszym przetargu zostanie wybrany system, a potem wszyscy następni zgodnie z tym, niby zachowując ustawę o zamówieniach publicznych, muszą wybrać ten sam system – w efekcie końcowym tego samego wytwórcę systemu. Każdy ma prawa autorskie i nic innego nie można tutaj zrobić. W związku z tym proponuję zmianę, żebyśmy w pkt b w podpunkcie 1, czyli “2a. Część teoretyczna egzaminu na prawo jazdy jest prowadzona z wykorzystaniem jednolitego systemu” – tak jak jest to powiedziane. Końcówka zdania jest na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 i po przecinku jest napisane: “którego wyboru dokonuje Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z zachowaniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych i wyboru dostawcy systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 51b”. To jest przypisane dyrektorowi wojewódzkiego ośrodka w art. 57. Ten artykuł robi się bezzasadny w tym momencie i upoważniamy pana ministra do wyboru tego systemu, który będzie wyborem na wszystkie ośrodki, czyli będzie wspólnym wyborem ministra. Da to możliwość pełnego, legalnego wprowadzenia zasady dla wszystkich ośrodków. W przypadku tych niespójności wszystko wskazuje na to, że te artykuły będą mogły być zaskarżone. Składam taką propozycję.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Bardzo proszę, pan przewodniczący Adamczyk.

Poseł Andrzej Adamczyk (PiS): Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę, że procedujemy nad propozycją, która dotyczy zmiany ustawy o kierujących pojazdami. Przypomnę państwu, że w czasie procedowania projektu w 2010 i 2011 r., bo ustawa jest z 5 stycznia, wyraźnie podkreślaliśmy jakie będą skutki przyjęcia złych rozwiązań. Ku przestrodze pań i panów posłów dedykuję lekturę biuletynów z posiedzeń Komisji, z debat w Sejmie z drugiego i trzeciego czytania. Jeszcze jedno, o to proszę i wnoszę, abyśmy kolejny raz nie doprowadzili do sytuacji, w której jedna, a najwyżej dwie firmy zmonopolizują cały rynek. O to na pewno w tym przypadku nam nie chodzi. Tak na marginesie, panie przewodniczący, jak mówimy, że została przyjęta zła ustawa i należy ją poprawić, to może by, choć raz słowo przepraszam, bo większość nie miała racji, co prawda w poprzedniej kadencji, ale nie miała racji. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Panie pośle, mniej tego pouczającego, moralizatorskiego tonu. Wolałbym, żebyśmy naprawdę więcej rozmawiali merytorycznie. Bardzo proszę, panie ministrze, o odniesie się do tych pytań.

Sekretarz stanu w MTBiGM Zbigniew Rynasiewicz: Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ten projekt idzie we właściwym kierunku. Przepisy, które tutaj są, nie są ostateczne, ponieważ może być to projekt komisyjny. Jeżeli państwo podejmiecie decyzję, że będzie to projekt komisyjny, to dyskusja na temat tego, jak ma to wyglądać, będzie trwać. Tak krótko, z czym mamy problem, bo są głosowania. Mamy problem taki, że, po pierwsze, słusznie podnoszony jest temat dotyczący tego, że skoro egzamin na prawo jazdy jest egzaminem państwowym, więc zachowajmy standardy i stwórzmy sytuację, w której będzie to naprawdę egzamin państwowy. Dlatego też przepis dotyczący konieczności certyfikowania pytań i uznawania ich przez specjalną, niezależną komisją powoływaną przez ministra transportu. Stąd z kolei ten pomysł funduszu, żeby nie było żadnych uwag co do tego, że są to jakiekolwiek wpływy, jest zasadnym i właściwym przepisem. Tworzymy spójne, jednolite, identyczne wymagania w stosunku do wszystkich kandydatów na kierowców w skali całego kraju poprzez certyfikowaną bazę pytań. Pytania może tworzyć każdy. Skoro jest Komisja certyfikująca, to pytania może stworzyć nawet Kowalski i Rynasiewicz. Może to zgłosić do wspólnej bazy. Oczywiście osoby kompetentne podejmą decyzję, czy znajdzie się w bazie pytań uznanych i certyfikowanych. Nie ma tutaj takiej konieczności, aby tworzyć sytuację, że ktoś specjalnie jest powołany do pisania pytań. Mogą być to firmy. Na czym one mogą później zarabiać? Na tym, że jeżeli ich pytania będą certyfikowane, to oni mogą sobie to wydawać i mówić: “naszych pytań zostało certyfikowanych 300, 400. Warto się uczyć z naszego materiału, czy warto go kupić lub zabezpieczyć”. To jest w zasadzie tyle. Nie mamy z tym problemu, już kończę. Uważamy, że WORD-y powstały, jak powstały. Istnieją w tej strukturze. Uważamy, że nasze działania, jeżeli chodzi o doprecyzowania w ustawach powinny dotyczyć jednej kwestii, mianowicie standaryzacji WORD-ów, czyli podnoszenia ich jakości. W tym kierunku będziemy pracować. Nie przewidujemy innych zmian. Dziękuję.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Zamykam dyskusję. Poddaję pod głosowanie wniosek prezydium Komisji. Kto z państwa posłów jest za podjęciem inicjatywy dotyczącej ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał?

Sekretarz Komisji Teodozja Nojszewska-Łasicka: 15 posłów za, 11 przeciw i 1 wstrzymujący się.

Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że podjęliśmy inicjatywę ustawodawczą dotyczącą ustawy o kierujących pojazdami. Posłem, który będzie reprezentował nas przed panią Marszałek Sejmu jest pan przewodniczący Leszek Aleksandrzak. Dziękuję.

Wysoka Komisjo, wobec wyczerpania porządku zamykam posiedzenie. Dziękuję.

Komentuj

Ogłoszenia

News to miejsce na Twoje ogłoszenie
24 października 2013 | 0

 

Witamy, proponujemy kolejną bezpłatną usługę. Na łamach tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS proponujemy zamieszczanie krótkich ogłoszeń. Ogłoszenia, komunikaty czy informacje tematycznie powinny być ściśle związane z tematyką serwisu. Także w ten sposób chcemy Państwu ułatwiać dostęp do wszelkich informacji związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Redakcja zastrzega sobie prawo regulacji terminów publikacji przesyłanych materiałów, a także prawo odmowy ich umieszczenia w ramach newsa. Oferta nasza nie dotyczy informacji handlowych.

Przyślij swoje ogłoszenie: tygodnik@prawodrogowe.pl

Komentuj
e-PrawoDrogowe, to kompletny zbiór aktów prawnych, też projektów
24 października 2013 | 0

ePD (elektroniczne PrawoDrogowe) jest programem komputerowym i jednocześnie aktualizowaną, a więc kompletną bazą aktów prawnych. Pomieszczono w nim zarówno akty prawne publikowane w Dziennikach Ustaw, jak i te dostępne w Dziennikach Urzędowych Unii Europejskiej, dziennikach resortowych. Znajdziecie tam ułożone w przejrzystym układzie akty ujednolicane - regularnie, co dwa tygodnie. Oryginalnym uzupełnieniem są dodatki obejmujące projekty ustaw, rozporządzeń z ich uzasadnieniami, dyrektyw itd. Akty udostępniane są w wersji tekstowej, z możliwością pełnej edycji. Dla ułatwienia pracy z tekstami dostępne są różnorodne systemy wyszukiwania: słów, fraz, fragmentów, aktów. Program przyjazny i niezwykle łatwy w obsłudze. Tak więc, dzięki systematycznej pracy zespołu redakcyjnego abonenci ePD otrzymują oryginalny i kompletny zestaw.

Cena licencji na 1 stanowisko – 150,00 zł (netto)

a3ef10678c16559757f770440ad44f1a3c2ed910

(1-2009)

Komentuj