24 października 2013 |
0

(Fot.: PD@N 476-11jm)
Nowela ustawy o kierujących, w projektowanym brzmieniu rozstrzyga kwestię odpowiedzialności za treść pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy. Ta odpowiedzialność powierzona zostanie resortowi transportu.
Przypomnijmy, iż do 19 stycznia 2013 r. za pytania egzaminacyjne odpowiadał minister transportu, a baza była ujawniona na stronach internetowych resortu. Ustawą o kierujących zapisano odpowiedzialność ośrodków egzaminowania. Ostatecznie powstały dwie bazy pytań testowych, z których generowane były testy używane na egzaminie. Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD. Nadzoru nad zawartością pytań nie było. Wielu ekspertów i praktyków wskazywało na potrzebę przywrócenia jednej odpowiedzialności, i to właśnie odpowiedzialności ministra transportu. Tak też zostało zapisane.
Zupełną nowością jest propozycja powołania spec komisji, która będzie weryfikowała i następnie rekomendowała ministrowi do zatwierdzenia pytania egzaminacyjne. Okresowo katalog testów będzie analizowany. Jak dowiadujemy się - pytania do bazy będzie mógł zgłosić każdy (w przypadku ich zatwierdzenia komisja wyda stosowne zaświadczenie potwierdzające ten fakt). Praktykowana będzie też odmowa.
Utworzony ma zostać fundusz celowy: Fundusz - System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy. Jego dysponentem ma być minister właściwy do spraw transportu. Cel jego utworzenia – finansowanie wydatków związanych z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem spec komisji.
Szczegóły określone zostaną w stosownych rozporządzeniach.
Czy propozycje te nie spotkają się z zarzutem niegospodarności w czasach kryzysu? A dotychczasowe struktury?
Tekst obowiązujący
|
Tekst projektu
|
Art. 57a (dodany)
|
- |
Art. 57a.1. Minister właściwy do spraw transportu powołuje komisję do spraw pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy.
2. Komisja, o której mowa w ust. 1 weryfikuje i rekomenduje do zatwierdzania ministrowi właściwemu transportu scenariusze, wizualizacje i opisy wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych, o których mowa w art. 51 ust. 2a pkt 2.
3. Komisja, o której mowa w ust. 1 rozpatruje scenariusze, wizualizacje i opisy wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych, przygotowane na zlecenie Ministra właściwego ds. transportu, a także zaproponowane przez podmioty zewnętrzne i osoby prywatne.
4. Komisja prowadzi bieżącą analizę, aktualizację i weryfikację scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych zatwierdzonych przez Ministra właściwego do spraw transportu, Aktualizacja scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. W przypadku rekomendacji do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych przekazanych przez podmioty zewnętrzne oraz przez osoby prywatne, komisja wystawia zaświadczenie o zatwierdzeniu poszczególnych scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych przez Ministra właściwego do spraw transportu.
6. W przypadku braku rekomendacji do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych przekazanych przez podmioty zewnętrzne oraz przez osoby prywatne przekazane propozycji komisja odsyła nie wskazując uzasadnienia dla braku rekomendacji.
7. Podmiotom zewnętrznym i osobom prywatnym które przekazały propozycje scenariuszy, wiualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych nie przysługuje wynagrodzenie za przesłane projekty oraz wynagrodzenie za wykorzystanie przesłanych propozycji podczas egzaminów państwowych na prawo jazdy.
8. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4 może być wykorzystane do celów marketingowych ze wskazaniem scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych, których dotyczy. Prawo do wykorzystania zaświadczenia do celów marketingowych przysługuje wyłącznie podmiotom i osobom, którym je wydano i nie może być zbyte, wynajęte, wydzierżawione lub w inny sposób udostępnione podmiotom i osobom trzecim.
9. Minister właściwy do spraw transportu zapewnia z części budżetu państwa, której jest dysponentem, środki na prowadzenie działalności komisji i jej obsługę. |
Art. 57b (dodany)
|
- |
Art. 57b. Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, dokonuje, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), wyboru dostawcy systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 51 ust. 2a pkt 1. |
Art. 57c (dodany)
|
- |
Art. 57c. 1. Tworzy się Fundusz - System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, zwany daje “Funduszem”, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.
2. Fundusz jest państwowym funduszem celowym
3. Przychodem funduszu są:
1) 15% opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy przekazywane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego,
2) odsetki za zwłokę pobierane z tytułu nieterminowo przekazywanych środków;
4. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego obowiązane są do przekazania części opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego, o której mowa w ust. 4 w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego.
5. Od nieterminowo przekazanych środków pobiera się odsetki za zwłokę, w wysokości odsetek należnych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych.
6. Do należności oraz odsetek za zwłokę stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 i 1101), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują ministrowi właściwemu do spraw transportu.
7. Ściągnięcie należności następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r. poz. 1015) – w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
8. Wydatki Funduszu są przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem systemu przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, części teoretycznej egzaminu dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy, części teoretycznej egzaminu dla kandydatów na instruktorów techniki jazdy, części teoretycznej egzaminu weryfikacyjnego dla kandydatów na egzaminatorów. |
Art. 57d (dodany)
|
- |
Art. 57d. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi w drodze rozporządzenia:
1)Szczegółową organizację, tryb działania oraz sposób przeprowadzania weryfikacji pytań egzaminacyjnych przez komisję,
2)Szczegółowe zasady zgłaszania propozycji scenariuszy, wizualizacji i opisów stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych, oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach,
3)Szczegółowe zasady i tryb wystawiania i przekazywania zaświadczenia, o którym mowa w art. 57a ust. 4 oraz wzory dokumentów z tym związanych,
4)Szczegółowy sposób wykorzystania zaświadczenia o którym mowa w art. 57a ust. 4 ustawy oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach,
5)Sposób finansowania pracy komisji i wykorzystania środków z funduszu, o którym mowa w art. 57c ust. 1
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić w szczególności:
1)skład komisji oraz wymagania merytoryczne dotyczące członków komisji,
2)wzory i opisy funduszy służących do zgłaszania propozycji scenariuszy, wizualizacji i opisów stosowanych w pytaniach egzaminacyjnych,
3)sposób, tryb i terminy przeprowadzania procedury weryfikacyjnej zgłoszonych scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych,
4) koszty funkcjonowania komisji, koszty utworzenia, weryfikacji i przekazania do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych.
|
|
|
|
Komentuj →
23 października 2013 |
1

Poseł Stanisław Żmijan, przewodniczący Komisji Infrastruktury (Fot.: PD@N 476-2sejmrp)
Sejmowa Komisja Infrastruktura obradująca w dniu 23 października 2013 r. rozpatrzyła wniosek prezydium Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. W posiedzeniu udział wzięli: Zbigniew Rynasiewiczsekretarz stanu iAndrzej Masselpodsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.W imieniu prezydium uzasadnienie wniosku przedstawił przewodniczący komisji poseł Stanisław Żmijan. Poddając projekt pod dyskusję powiedział: Wysoka Komisjo, najogólniej rzecz ujmując projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami ma na celu wprowadzenie zmian do przepisów, które po półrocznych doświadczeniach w ich stosowaniu wskazują na potrzebę ich zmian lub doprecyzowania. W pierwszej kolejności chodzi o system informatyczny, z którym mają kłopoty WORD-y, a także o bazę pytań. Dla wszystkich państwa posłów nie ma to wątpliwości, bo rozmawiałem z wieloma z państwa, bo do biur przychodzą i interweniują kandydaci na kierowców, pracownicy ośrodków szkolenia na kierowców, a także WORD-ów. W związku z tym ta inicjatywa jest jak najbardziej oczekiwana. Proszę o jej poparcie. Takie też uzyskał za inicjatywą głosowało 15 posłów, 11 przeciw i 1 wstrzymał się.

(Fot.: PD@N 476-3sejmrp)
Komisja Infrastruktury posiedzenie (nr 199) dnia 23.10.2013 r. (biuletyn nr 2543/VII (fragment)
Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego wniosku. Drugi wniosek dotyczy ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Wysoka Komisjo, najogólniej rzecz ujmując projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami ma na celu wprowadzenie zmian do przepisów, które po półrocznych doświadczeniach w ich stosowaniu wskazują na potrzebę ich zmian lub doprecyzowania. W pierwszej kolejności chodzi o system informatyczny, z którym mają kłopoty WORD-y, a także o bazę pytań. Dla wszystkich państwa posłów nie ma to wątpliwości, bo rozmawiałem z wieloma z państwa, bo do biur przychodzą i interweniują kandydaci na kierowców, pracownicy ośrodków szkolenia na kierowców, a także WORD-ów. W związku z tym ta inicjatywa jest jak najbardziej oczekiwana. Proszę o jej poparcie. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Rzońca.
Poseł Bogdan Rzońca (PiS): Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałem dopytać pana ministra, chociaż dzisiaj poświęcił mi trochę czasu. Dziękuję za to. Z uzasadnienia, które jest, mam parę wątpliwości. Mianowicie proszę mi wyjaśnić. Projekt ustawy spowoduje, że minister transportu będzie zatwierdzał ujednoliconą bazę pytań egzaminacyjnych dla wszystkich WORD-ów. Tu jest zapisane, że zatwierdza. Kto to będzie robił? Kto przygotuje tę bazę pytań?
Moje drugie pytanie jest takie. W uzasadnieniu widzę, że realizacja zadania polegającego na przygotowaniu, zatwierdzaniu i utrzymaniu bazy pytań egzaminacyjnych będzie realizowane z funduszu celowego. Czy to jest nowy pomysł, że powstaje fundusz celowy, w wyniku którego, 15% wpłat za egzamin teoretyczny z poszczególnych WORD-ów będzie wpływało do ministerstwa? Minister za te pieniądze przygotuje bazę pytań egzaminacyjnych. Pytam o to w kontekście takim, że w tej chwili WORD-y są w dramatycznej sytuacji, z uwagi na ogromny spadek liczby osób, które w ogóle chcą się szkolić. Już nie mówię o tym, że 1200 szkół prawa jazdy zbankrutuje w najbliższym czasie. Czy to jest nowy podatek, kontrybucja dla WORD-ów po to, żeby minister zrobił bazę pytań egzaminacyjnych do WORD-ów? Dziękuję.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Dziękuję. Kto z państwa chce zabrać głos? Pan poseł Polaczek, bardzo proszę.
Poseł Jerzy Polaczek (PiS): Mam trzy uwagi. Pierwsza uwaga, że rząd, co warto odnotować z satysfakcją, ocknął się po paru miesiącach. Nasz klub parlamentarny zwracał na to uwagę niezwłocznie po wejściu w życie tej ustawy i trybie jego wdrażania. Wróciliśmy z dalekiej podróży. Dobrze, że tego rodzaju przepisy, które regulują i uporządkują tę kwestię pojawią się, mam nadzieję, w tym projekcie. Natomiast są z mojej strony dwa pytania. Wobec dokonanych faktów prawnych, które dotyczą tego, iż dzisiaj prawo majątkowe nie jest do części teoretycznej państwowego egzaminu na prawo jazdy własnością ministra, który przepis i w jakim trybie reguluje przeniesienie tych praw majątkowych na poziom rządu? Moja uwaga jest do Prezydium Sejmu, nie wiem, czy dzisiaj do Komisji. Fakt, że w tym zakresie powołujemy nowy fundusz i zmniejszamy część wpływów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, a są to instytucje podległe marszałkom, to wydaje się tutaj potrzebne co najmniej zasięgnięcie opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przy omawianiu i procedowaniu tej ustawy, bądź też wspólnego procedowania nad tym projektem oraz uzyskania dodatkowych wyjaśnień od Ministerstwa Finansów i przede wszystkim samych zainteresowanych, jakimi są wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. One też mają własną reprezentację. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Dziękuję bardzo. Kto z państwa jeszcze?
Poseł Andrzej Adamczyk (PiS): Pan Tchórzewski.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Pan przewodniczący Tchórzewski, bardzo proszę.
Poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS): Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o ten projekt, to jest pewna znacząca niespójność. Chciałbym usłyszeć w ramach przygotowań resortu, w jakim zakresie było to konsultowane z Urzędem Zamówień Publicznych? Otóż art. 27b daje dyrektorowi wojewódzkiego ośrodka obowiązek przeprowadzenia przetargu na bazie zamówień publicznych wyboru dostawcy systemu teleinformatycznego, z zachowaniem art. 51 ust. 2a. W ust. 2a mówimy, że system teleinformatyczny musi być jednolity. Obecnie jest pewien problem, że nie jest jednolity. Teraz jest taka kwestia, że ustawa o zamówieniach publicznych wyraźnie mówi, że musi być wybrana najlepsza z ofert. Przy przepisie ustawy, że ma być to ten sam system, de facto powoduje, że wszyscy pozostali muszą wybrać to, co wybierze pierwszy, a więc tego samego wykonawcę. Z tego tytułu rozumiem tę intencję, ale jest tutaj wyraźna sprzeczność formuły prawnej. W pierwszym przetargu zostanie wybrany system, a potem wszyscy następni zgodnie z tym, niby zachowując ustawę o zamówieniach publicznych, muszą wybrać ten sam system – w efekcie końcowym tego samego wytwórcę systemu. Każdy ma prawa autorskie i nic innego nie można tutaj zrobić. W związku z tym proponuję zmianę, żebyśmy w pkt b w podpunkcie 1, czyli “2a. Część teoretyczna egzaminu na prawo jazdy jest prowadzona z wykorzystaniem jednolitego systemu” – tak jak jest to powiedziane. Końcówka zdania jest na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 i po przecinku jest napisane: “którego wyboru dokonuje Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z zachowaniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych i wyboru dostawcy systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 51b”. To jest przypisane dyrektorowi wojewódzkiego ośrodka w art. 57. Ten artykuł robi się bezzasadny w tym momencie i upoważniamy pana ministra do wyboru tego systemu, który będzie wyborem na wszystkie ośrodki, czyli będzie wspólnym wyborem ministra. Da to możliwość pełnego, legalnego wprowadzenia zasady dla wszystkich ośrodków. W przypadku tych niespójności wszystko wskazuje na to, że te artykuły będą mogły być zaskarżone. Składam taką propozycję.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Bardzo proszę, pan przewodniczący Adamczyk.
Poseł Andrzej Adamczyk (PiS): Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę, że procedujemy nad propozycją, która dotyczy zmiany ustawy o kierujących pojazdami. Przypomnę państwu, że w czasie procedowania projektu w 2010 i 2011 r., bo ustawa jest z 5 stycznia, wyraźnie podkreślaliśmy jakie będą skutki przyjęcia złych rozwiązań. Ku przestrodze pań i panów posłów dedykuję lekturę biuletynów z posiedzeń Komisji, z debat w Sejmie z drugiego i trzeciego czytania. Jeszcze jedno, o to proszę i wnoszę, abyśmy kolejny raz nie doprowadzili do sytuacji, w której jedna, a najwyżej dwie firmy zmonopolizują cały rynek. O to na pewno w tym przypadku nam nie chodzi. Tak na marginesie, panie przewodniczący, jak mówimy, że została przyjęta zła ustawa i należy ją poprawić, to może by, choć raz słowo przepraszam, bo większość nie miała racji, co prawda w poprzedniej kadencji, ale nie miała racji. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Panie pośle, mniej tego pouczającego, moralizatorskiego tonu. Wolałbym, żebyśmy naprawdę więcej rozmawiali merytorycznie. Bardzo proszę, panie ministrze, o odniesie się do tych pytań.
Sekretarz stanu w MTBiGM Zbigniew Rynasiewicz: Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ten projekt idzie we właściwym kierunku. Przepisy, które tutaj są, nie są ostateczne, ponieważ może być to projekt komisyjny. Jeżeli państwo podejmiecie decyzję, że będzie to projekt komisyjny, to dyskusja na temat tego, jak ma to wyglądać, będzie trwać. Tak krótko, z czym mamy problem, bo są głosowania. Mamy problem taki, że, po pierwsze, słusznie podnoszony jest temat dotyczący tego, że skoro egzamin na prawo jazdy jest egzaminem państwowym, więc zachowajmy standardy i stwórzmy sytuację, w której będzie to naprawdę egzamin państwowy. Dlatego też przepis dotyczący konieczności certyfikowania pytań i uznawania ich przez specjalną, niezależną komisją powoływaną przez ministra transportu. Stąd z kolei ten pomysł funduszu, żeby nie było żadnych uwag co do tego, że są to jakiekolwiek wpływy, jest zasadnym i właściwym przepisem. Tworzymy spójne, jednolite, identyczne wymagania w stosunku do wszystkich kandydatów na kierowców w skali całego kraju poprzez certyfikowaną bazę pytań. Pytania może tworzyć każdy. Skoro jest Komisja certyfikująca, to pytania może stworzyć nawet Kowalski i Rynasiewicz. Może to zgłosić do wspólnej bazy. Oczywiście osoby kompetentne podejmą decyzję, czy znajdzie się w bazie pytań uznanych i certyfikowanych. Nie ma tutaj takiej konieczności, aby tworzyć sytuację, że ktoś specjalnie jest powołany do pisania pytań. Mogą być to firmy. Na czym one mogą później zarabiać? Na tym, że jeżeli ich pytania będą certyfikowane, to oni mogą sobie to wydawać i mówić: “naszych pytań zostało certyfikowanych 300, 400. Warto się uczyć z naszego materiału, czy warto go kupić lub zabezpieczyć”. To jest w zasadzie tyle. Nie mamy z tym problemu, już kończę. Uważamy, że WORD-y powstały, jak powstały. Istnieją w tej strukturze. Uważamy, że nasze działania, jeżeli chodzi o doprecyzowania w ustawach powinny dotyczyć jednej kwestii, mianowicie standaryzacji WORD-ów, czyli podnoszenia ich jakości. W tym kierunku będziemy pracować. Nie przewidujemy innych zmian. Dziękuję.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Zamykam dyskusję. Poddaję pod głosowanie wniosek prezydium Komisji. Kto z państwa posłów jest za podjęciem inicjatywy dotyczącej ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał?
Sekretarz Komisji Teodozja Nojszewska-Łasicka: 15 posłów za, 11 przeciw i 1 wstrzymujący się.
Przewodniczący poseł Stanisław Żmijan (PO): Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że podjęliśmy inicjatywę ustawodawczą dotyczącą ustawy o kierujących pojazdami. Posłem, który będzie reprezentował nas przed panią Marszałek Sejmu jest pan przewodniczący Leszek Aleksandrzak. Dziękuję.
Wysoka Komisjo, wobec wyczerpania porządku zamykam posiedzenie. Dziękuję.
Komentuj →