Przegląd prasy

Wydarzenia 2023 r.

29 grudnia 2023

Wydarzenia 2023 r.

Rok 2023 nieuchronnie mija, a wraz z nim wydarzenia, które przyniósł. Czy był dobry, czy zły? Oceńcie sami. Dziś garść informacji, które każdego dnia publikowaliśmy na łamach PRAWA DROGOWEGO @ NEWS. Staraliśmy się, aby nasze newslettery były rzetelnymi zestawami relacji wydarzeń sprawdzonych u źródła, szybko i rzetelnie przekazywanymi. Dziękujemy wszystkim naszym współpracownikom, ekspertom, komentatorom, rozmówcom itd. oraz oczywiście Czytelnikom.

Ślemy życzenia wszelkiej pomyślności w nadchodzącym 2024 roku. Spełnionych marzeń, zdrowia i powodzenia w życiu rodzinnym i zawodowym. Życzliwości i otuchy w zmieniającej się rzeczywistości.

Redakcja i wydawca

Przypomnijmy fragmenty wydarzeń z tych pozostających za nami dni

- o nich pisaliśmy w roku 2023:

Styczeń. KGP w sprawie tzw. recydywy wykroczeniowej. Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich wystąpił do Komendanta Głównego Policji zgłaszając wątpliwość co do interpretacji przez funkcjonariuszy obowiązujących od 17 września 2022 r. a dotyczących tzw. recydywy wykroczeniowej. Zwracał uwagę, iż powinna ona się liczyć od dnia obowiązywania przywołanego przepisu, a tak nie jest. Policja potwierdza.

„KGP w sprawie tzw. recydywy wykroczeniowej” [kliknij] - 

 

Luty. Województwa finalizują prace nad cennikami za egzaminy na prawo jazdy. Na terenie województwa śląskiego ustalono: 50 zł - za część teoretyczną egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy; 200 zł - za część praktyczną egzaminu w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem. 250 zł - za część praktyczną egzaminu w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E.

„Województwo śląskie ma cennik egzaminacyjny na prawo jazdy” [kliknij] - 
Luty. Opublikowano nowelizację podstawy programowej. W roku szkolnym 2023-2024 nowością będą dodatkowe lekcje wychowania komunikacyjnego w ich trakcie na przykład przechodzenie przed drogi i przejścia dla pieszych z jednoczesnym patrzeniem w ekrany smartfonów albo zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi - młodzież najczęściej nie zdaje sobie sprawy, że ten pojazd służy do przewozu tylko jednej osoby. „Wychowanie komunikacyjne: opublikowano nowelizację podstawy programowej” [kliknij]  - 
Luty. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd chce podnieść bezpieczeństwo pasażerów, którzy korzystają m.in. z przewozu, zamawianego przez aplikację. Ponadto zniesiona zostanie opłata ewidencyjna, która pobierana jest przez samorząd w związku z rejestracją pojazdów i wydawaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przez stacje kontroli pojazdów podczas badań technicznych. „Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym m.in. nie będzie opłaty ewidencyjnej” [kliknij] - 
Luty. Ministerstwo Infrastruktury nie utajni pytań na egzaminie państwowym na prawo jazdy i pozwolenie na kierowanie tramwajem” - konkluduje odpowiedź udzieloną grupie posłów wiceminister. Informacja dotyczy planowanych zmian w ustawie o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw, w której - jak zapowiadano jeszcze w grudniu 2022 r. - przewidziano utajnienie testów. To ważna informacja dla branży, która w tej kwestii została wysłuchana.

„Ministerstwo nie utajni pytań egzaminacyjnych – informuje wiceminister Rafał Weber” [kliknij] - 

 
Luty. Komisja Europejska opublikowała wstępne dane liczbowe dotyczące śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w roku 2022 - zginęło około 20,6 tys. osób, co stanowi wzrost o 3 proc. w stosunku do 2021 r., kiedy to po pandemii nastąpił wzrost natężenia ruchu. Jest to jednak o 2 tys. mniej ofiar śmiertelnych (-10 proc.) w porównaniu z rokiem sprzed pandemii 2019. Największe spadki, o ponad 30 proc., odnotowano na Litwie i w Polsce (51/mln). Średnia w UE wyniosła 46/mln. Celem UE i ONZ jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach do roku 2030. „W roku 2022 na drogach UE zginęło około 20,6 tys. osób. Nieprawdopodobny awans Polski” [kliknij]  
Luty. Postanowieniem zarządów Fundacji Zapobieganie Wpadkom Drogowym oraz Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego został powołany Zespół Ekspertów ds. kompetencji w sektorze transportu drogowego. - Oba Zarządy powołują Zespół Ekspertów, którego zadaniem będzie zainicjowanie prac nad powołaniem sektorowej rady ds. kompetencji w transporcie drogowym. Rezultaty pracy Zespołu Ekspertów przedstawione będą ministrowi właściwemu dla transportu oraz opinii publicznej - zgodnie informowano.

„Powołano Zespół Ekspertów ds. kompetencji w sektorze transportu drogowego” - [kliknij

 
Marzec. Komisja Europejska przedstawiła wnioski dotyczące unowocześnienia przepisów dotyczących praw jazdy. Wśród nich np. propozycja wprowadzenia cyfrowego prawa jazdy ważnego na terenie całej UE oraz nowych przepisów ułatwiających egzekwowanie przepisów ruchu drogowego poza granicami, wiele ważnych rozwiązań dotyczy szkolenia i egzaminowania młodych kierowców. „Komisja Europejska proponuje zaktualizowane wymogi dotyczące praw jazdy, też szkolenia i egzaminowania” [kliknij] - 
Marzec. Trwają prace nadal kwestią wynagrodzenia egzaminatorów. Ich zasady i wysokości określą sejmiki wojewódzkie. 27 lutego br. stosowną uchwalę przegłosował Sejmik Województwa Pomorskiego - weszła w życie z dniem 1 kwietnia.

„To ile będą zarabiali egzaminatorzy?” [kliknij] - 

 
Marzec. Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji opublikowało ostateczny raport pt. Wypadki drogowe w Polsce w 2022 r. Raport jest analizą porównawczą wypadków w roku 2022 w porównaniu do roku 2021 oraz 2020. Jak ogłoszono w 2022 r.: zgłoszono 21 322 wypadki drogowe; 1 896 osób poniosło śmierć; 24 743 osoby zostały ranne; odnotowano 362 266 kolizji drogowych.

„Policja opublikowała ostateczny raport za rok 2022” [kliknij] [kliknij] - 

 
Marzec. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Instruktorów Techniki Jazdy (OSITJ) z siedzibą w Warszawie powstało z inicjatywy ludzi wykonujących ten zawód i czynnie zaangażowanych we wszelkie działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Wpisane do rejestru - 10 marca. „Już zarejestrowane: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Instruktorów Techniki Jazdy z siedzibą w Warszawie” - [kliknij]
Marzec. W Jastrzębiej Górze odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców Ośrodków Szkolenia Kierowców. Związek zrzesza przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia z całej Polski. Organizacja za cel obrała sobie reprezentowanie interesów przedsiębiorców związanych ze szkoleniami nauki jazdy, szkoleniami dla kierowców zawodowych oraz doskonaleniem umiejętności techniki jazdy. „Obradował Związek Pracodawców OSK” [kliknij
Kwiecień. W interpelacji poselskiej pojawia się teza, iż podczas szkoleń kandydatów na kierowców kursanci nie mogą skonfrontować swoich umiejętności z tym, co czeka w ruchu drogowym w sytuacjach zmiennych warunków atmosferycznych. Padła propozycja wprowadzenia obowiązkowego szkolenia umiejętności jazdy w trudnych warunkach lub przy wykorzystaniu ich symulacji. Minister Infrastruktury dostrzega problem młodych niedoświadczonych kierowców, jednakże zwraca uwagę na planowane przez KE opublikowanie wniosku dotyczącego rewizji dyrektywy w sprawie praw jazdy. „Resort o szkoleniu młodych kierowców. Czy będą zmiany w ustawie?” [kliknij]  
Maj. Opublikowano rozporządzenie odwołujące z dniem 1 lipca br. ograniczeń i nakazów w związku z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego. Przypomnijmy stan ten wprowadzono w Polsce od 16 maja 2022 r. (wcześniej obowiązywał stan epidemii). „Stan zagrożenia epidemicznego do 1 lipca br.” [kliknij] - 
Maj. W dniach 15-16 maja w Sile k/Olsztyna odbyła się konferencja zorganizowana w ramach krajowych obchodów Jubileuszu 25-lecia Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Obecnie w całym kraju działają 42. ośrodki oraz 46. ich delegatur i filii. Od 1998 roku przeegzaminowano 60 milionów kierowców. „Przeegzaminowali 60 mln kierowców. Jubileusz 25-lecia WORD-ów” - [kliknij
Czerwiec. Ustawa - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw wraz z „wrzutką”, została podpisana a następnie opublikowana w Dzienniku Ustaw. I tak z dniem 1 lipca br. w życie wchodzi nowelizacja dotycząca m.inn. tzw. punktów karnych i kursów prowadzonych w word-ach. „Ustawa nowelizująca kwestie tzw. punktów karnych już opublikowana” [kliknij
Czerwiec. W 2022 r. na drogach UE zginęło 20 678 osób, co stanowi łączny wzrost o 4% w porównaniu z 2021 r. Spośród 32 krajów monitorowanych przez program PIN tylko 13 odnotowało spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2022 r. w porównaniu z 2021 r. 20 czerwca w Brukseli odbyła się konferencja Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) w trakcie której zaprezentowano doroczny raport brd w UE. Wręczono także prestiżową nagrdę #PIN Award 2023 - laureatem została Polska. Wysoko oceniono niemal 50 proc. spadek liczby ofiar śmiertelnych na polskich drogach, który odnotowano w skali ostatniej dekady. Doceniony został niemal 50 proc. spadek liczby ofiar śmiertelnych w naszym kraju w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

„Europejski raport brd 2022” [kliknij] [kliknij

Lipiec. W życie weszły przepisy, których celem było ograniczenie tzw. wyścigów słoni. Także z 1 lipca br. obowiązuje rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń. „W taryfikatorze już jest nowe naruszenie i nowe mandaty” [kliknij

Lipiec. Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” zaprezentował wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw transportowych pt. „Wyszkoleni czy niedouczeni”. Jakich kierowców zawodowych kształci system szkolenia w Polsce?”. W ocenie rynku szkoleń potwierdzone zostały negatywne opinie krajowego procesu uzyskiwania uprawnień zawodowego kierowcy (prawo jazdy kategorii C, CE, D, DE oraz kwalifikacja wstępna).

„Wyszkoleni czy niedouczeni? Ocena rynku szkoleń kierowców w Polsce” - [kliknij]

 
Lipiec. Opublikowano ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Istotą regulacji jest zwiększenie ochrony przed kradzieżą danych i co za tym idzie strat związanych np. z wyłudzaniem kredytów itd. W nowelizacji jest także artykuł poświęcony zmianom w ustawie - Prawo o ruchu drogowym. „O skutkach kradzieży tożsamości też w ustawie – Prawo o ruchu drogowym” [kliknij
Sierpień. Rozpoczęto wdrażanie tymczasowego elektronicznego prawa jazdy (tepj). - Zdajesz i jedziesz! - rozpoczynamy wdrożenie tymczasowego prawa jazdy w aplikacji mObywatel - informuje Ministerstwo Cyfryzacji. Żeby od razu po zdanym egzaminie państwowym na prawo jazdy móc kierować samochodem, już nie trzeba czekać na wydanie plastikowego dokumentu. „Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy (tepj) - dziś dopiero początek wdrażania” [kliknij
Wrzesień. Opublikowany został Komunikat w sprawie określenia terminu oraz zakresu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających usuwanie punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego oraz zmniejszenie liczby punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego. W nim na 17.9.2023 określony został termin wdrożenia rozwiązań, wraca usuwanie tzw. punktów karnych już po roku. „Jest komunikat! Minister cyfryzacji określił termin kasowania punktów, też startu kursów „-6”” [kliknij] - 
Wrzesień. Czy hamowanie awaryjne jest konieczne? Oto dwie inne propozycje - zaproponował egzaminator Robert Dorosz. Trwała ożywiona w dyskusji nad programem szkoleń redukujących tzw. punkty karne.

Robert Dorosz. „Czy hamowanie awaryjne jest konieczne? Oto dwie inne propozycje” [kliknij] [kliknij

Wrzesień. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport pt. Informacja o wynikach kontroli SYSTEM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW. Opinia, w której tle mamy przecież poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego - smutna, a nawet miażdżąca - cytujemy:- W Polsce w zasadzie nie istnieje spójny system szkolenia i egzaminowania przyszłych kierowców. Obowiązujące regulacje prawne oraz działania właściwych organów administracji publicznej, w tym Ministra Infrastruktury, nie zapewniały przygotowania kandydatów na kierowców do bezpiecznego poruszania się po drogach. „System szkolenia kandydatów na kierowców - jest gorzej, niż źle - ocenia NIK” [kliknij
Wrzesień. W Leonowie odbyła się zorganizowana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych konferencja pt. „System egzaminowania i szkolenia kierowców w praktyce". Otwierającą konferencję była prezentacja prof. dr. inż. Marcina Ślęzaka, dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego pt. „Problemy szkolenia kandydatów na kierowców w Polsce na podstawie analiz egzaminów oraz wypadków drogowych w wybranych WORD”.

„O egzaminowaniu i szkoleniu, o problemach i wyzwaniach” [kliknij]  

 
Październik. 1 października br. weszła w życie nowelizacja Kodeksu karnego – koniec z pobłażliwością dla pijanych kierowców. - Jeśli kierowca pijany lub odurzony narkotykami spowoduje wypadek ze skutkiem śmiertelnym, będzie mu grozić kara od 5 do 16 lat więzienia. W analogicznej sytuacji, jeśli ofiara dozna ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, sąd może orzec karę od 5 do 20 lat pozbawienia wolności - przypomniało w rozpoczętej kampanii informacyjnej Ministerstwo Sprawiedliwości. „Ministerstwo Sprawiedliwości w sprawie konfiskaty pojazdu i innych nowych regulacjach” [kliknij] 
Listopad. Mirosław Suchoń powiedział: - Sejm musi pracować na rzecz obywateli, na rzecz naszego państwa. I to jest już zmiana, która się dokonała. Powołujemy Komisje. Będziemy pracować nad kolejnymi rozwiązaniami prawnymi. Kolejna zmiana, która nastąpi będzie dotyczyła procedowania, czyli i zaproszenie do Sejmu - po ośmiu latach przerwy - reprezentantów różnych środowisk społecznych.

„Mirosław Suchoń wybrany przewodniczącym Komisji Infrastruktury” [kliknij]

Listopad. 15 listopada, w siedzibie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowym Instytucie Badawczym w Warszawie, odbyło się Seminarium na temat „Ustawa o zawodzie instruktora nauki jazdy i egzaminatora warunkiem postępu w branży i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego? Przegląd ustaw o zawodach zaufania publicznego w Polsce”.

„Ustawa o zawodzie instruktora nauki jazdy i egzaminatora? Komunikat” [kliknij]

Listopad. Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłosiło listę nominowanych do nagrody Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach 13. edycji prestiżowego konkursu Partner BRD organizowanego właśnie przez Stowarzyszenie. Wśród nominowanych nasz cykliczny projekt pn. DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ. DYSKUSJA otrzymała nagrodę w kategorii Projektów Medialnych.

„Nominacje do nagrody PARTNER BRD 2023” - [kliknij]  

„Mamy to! Cykl DYSKUSJA NA RATUSZOWEJ Partnerem BRD 2023” [kliknij]

Grudzień. 8 grudnia 2023 r. - w Dzienniku Ustaw pod pozycją nr 2659 opublikowane zostało tak oczekiwane przez branżę szkoleniowców i egzaminatorów nauki jazdy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz worów dokumentów stosowanych w tych sprawach.

„Rozporządzenie wreszcie jest. Zmian niemało” [kliknij]

Grudzień. Rada Główna Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów wystosowała do Ministerstwa Infrastruktury deklarację współpracy w zakresie współtworzenia prawa, które będzie w założeniach bezpieczne podczas sprawdzania kwalifikacji kandydatów dla kierowców i kierowców dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, prawa które wręcz nie będzie prowokować do tworzenia bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia któregokolwiek uczestnika ruchu drogowego.

KSE chce prawa, które nie będzie prowokowało zagrożeń” [kliknij
Grudzień. 12 grudnia 2023 r. Sejm RP X kadencji przegłosował wybór rządu premiera Donalda Tuska. W jego składzie minister infrastruktury - Dariusz Klimczak. Paweł Gancarz wiceministrem ds. transportu drogowego, dróg publicznych oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

„Dariusz Klimczak ministrem infrastruktury” [kliknij] [kliknij]